Filmrecensie: Rabat

Jan Luijsterburg | 05 november 2011

Nasrdin Dchar gaf de belangstelling voor de roadmovie Rabat een flinke oppepper met zijn dankspeech bij het ontvangen van het Gouden Kalf voor beste acteur. Een terechte waardering voor deze eerste speelfilm van de onafhankelijke productiemaatschappij Habbekrats, tot Rabat vooral bekend van videoclips voor Nederlandse hiphop acts en van reclamefilmpjes.

Nadir (Dchar) gaat voor zijn vader een oude taxi naar de Marokkaanse hoofdstad Rabat brengen, als cadeautje voor een oom. Tegen zijn zin gaan zijn twee vrienden mee omdat ze toch niks beters te doen hebben. De drie zijn van plan samen een eettent te beginnen met een “revolutionair concept”. Leuk om over te fantaseren, maar Nadir is niet meer zo enthousiast. Dat hij iets verbergt is duidelijk. De reis wordt een reeks van ontmoetingen die veel ophelderen over de relatie tussen de drie vrienden en Nadir duidelijk maken welke keus hij moet maken in zijn leven.

Zoals het een raodmovie betaamt staat de reis symbool voor een persoonlijke ontwikkeling van de hoofdpersonen. Rabat is een mooi verhaal over vriendschap, verbondenheid met familie en volwassen worden. Een innemende mix van humor en drama, vol mooie landschappen en boeiende karakters.

De als extra meegeleverde making of getiteld The Road to Rabat is nagenoeg even lang als de film zelf. De als dagboek opgezette parallelfilm geeft een mooi beeld van het enerverende productieproces, en laat zien hoe de beleving van de acteurs gedurende het chronologisch gefilmde verhaal een zelfde ontwikkeling doormaakten als hun personages. Opvallend aan de documentaire zijn de flitsende montage en de spontane, natuurlijk aanvoelende vorm.

Het is niet de enige extra. Er zijn ook nog videoclips van verschillende artiesten, opgenomen in de taxi uit de film, een stel korte featurettes, teasers en een paar korte films, waarin de makers oefenden voor het grote werk dat Rabat werd. Allemaal te kiezen op een origineel vormgegeven menuscherm, volgens hetzelfde stramien als de website bij de film.

Dit is geen Blu-ray die het moet hebben van spectaculair scherpe beelden, al ziet hij er zeker niet slecht uit. De karrenvracht aan bonusmateriaal levert toegevoegde waarde voor de liefhebber.

Nederland, 2011
Speelduur: 105 minuten
Regie en scenario: Victor Ponten en Jim Taihuttu
Productie: Habbekrats
Met: Nasrdin Dchar, Marwan Kenzari en Achmed Akkabi
Beeld: HD 1:2,35
Geluid: DTS HD Master 5.1, Nederlands/Arabisch/Frans/Spaans gesproken
Extra’s: The Road to Rabat (102 min), Rabat Taxisessies (21 min), Featurettes (8 min), Sef ‘De Leven’ (inc. Making of en teaser) (4 min), Sjaak ft. Appa ‘Wat is er?!’ (inc. Making of en teaser (4 min), Flinke namen ‘Wolken’ (4 min), Wolken #2 (korte film) (7 min), Wladimir (korte film) (9 min), Trailer en Teaser Trailer (3 min).
Uitgave: VideoFilmExpress
Website

Bekijk ook de `Deze Kalf`-speech die Dchar gaf op het Filmfestival: