Kula Shaker – Peasants, Pigs & Astronauts (LP)

Eric de Boer | 12 november 2011

Rockmuziek ligt zo af en toe zo dicht bij mystiek en psychedelica, dat een combinatie onoverkomelijk lijkt. Dit is in ieder geval zo als ik luister naar de re-issue van het tweede album van de band Kula Shaker, dat met zweverige en atmosferische invloeden de luisteraar meeneemt naar verre oorden en diepe meditatie.

Ik luister namelijk naar het album Peasants, Pigs & Astronauts, dat nu weer verkrijgbaar is op hoogwaardig vinyl. Dat de heren van Kula Shaker in het eind van de jaren negentig wat in opspraak raakten door vermeende opvattingen over rechts-extremisme. Hieraan was vooral de internationale roddel- en muziekpers schuldig, de band gebruikte een bekend teken uit de Aziatische cultuur dat ook door de fascisten werd gebruikt in de tweede wereldoorlog. Misschien niet erg slim, maar toch. Na het succes van hun debuutalbum K bracht deze tweede langspeler de band toch weer naar commerciële grote hoogte.

Het album is deels opgenomen op de woonboot annex huisstudio Astoria, waarvan niemand minder dan David Gilmour eigenaar is. Oprichter, zanger en gitarist Crispian Mills en zijn drie muzikale vrinden zijn duidelijk beïnvloed door de Aziatische en met name Indiase muziek en spiritualiteit. De vermenging met (psychedelische) rockmuziek met een flinke Britse inslag resulteert in een muziekstijl die erg terug doet denken aan de meer ‘zweverige’ pop of rockmuziek uit de periode tussen het einde van de jaren zestig en het midden van de zeventiger jaren. Maar dan met een frisse Brit-pop injectie.

De zeer sterke opname en productie (in handen van Bob Erzin) maakt dat de gitaarrock samen met de oosterse instrumenten als sitar, spiritueel gezang, vogelgeluiden samenvallen in een appetijtelijke symbiose. En ondanks het spirituele aspect van zowel de muziek als de teksten weet Peasants, Pigs & Astronauts met twaalf tracks lengte nog steeds de luisteraar te pakken. Toen al een conceptalbum en dat is het ook gebleven. Zoals onze linkerburen wel eens zeggen: highly reccommended!

Label: Music on Vinyl
Speelduur: 54:11 minuten
Website