REVIEW

The Maid (La nana)


Jan Luijsterburg | 12 november 2011

Het dienstmeisje dat centraal staat in deze veelbekroonde Chileense film is Raquel. Ze is 41 en werkt sinds haar 18e voor dezelfde familie. Zoveel dienstbaarheid, dat gaat niet in je koude kleren zitten. Raquel heeft last van een slecht humeur, migraine en flauwtes. Haar werkgeefster denkt de oplossing te vinden in een extra dienstmeisje.

De speelgoedbeertjes op haar kamer geven het al aan, Raquel is erg kinderlijk gebleven. Een oud meisje. Hoe beroerd het ook met haar gesteld is, een nieuwe collega naast zich roept een ongekende hoeveelheid destructieve energie bij haar op. Haar gezicht staat continu op oorlog. Naast het gezin dat ze als het hare beschouwt, hoewel ze nadrukkelijk een buitenstaander blijft, moet vooral de nieuwe kracht het ontgelden. Op kinderachtige manier wordt deze weggepest.

Een vervangster is snel gevonden. Hoewel deze uit massief materiaal is vervaardigd houdt ook zij niet lang stand tegen de kuren van Raquel. Nummer drie is de eigenzinnige Lucy. Door de onbevangen, menselijke manier waarop ze Raquel benadert breekt het ijs en komt de uitgebluste vrouw uit de impasse. Regisseur Sebastián Silva putte voor zijn film uit eigen herinneringen aan de dienstmeisjes die vroeger bij hem in huis woonden. Hij gebruikt het gegeven niet om de strijd tussen maatschappelijke klassen te becommentariëren, maar vertelt puur een verhaal over menselijke verhoudingen.

Actrice Catalina Saavedra schittert als de depressieve Raquel, die ze overtuigend laat transformeren tot kwaadaardig kreng en uiteindelijk tot iemand die de zin in het leven terugvindt.

La nana is met bescheiden middelen gemaakt en ziet er sober, zeg maar gerust Spartaans uit. De hoofdpersonages worden dicht op de huid gevolgd met een handheld camera, zonder toegevoegde muziek of commentaar. Dit geeft de film een extra dosis homecinema-achtig realisme.
 

Aanvullende informatie:
Chili/Mexico, 2009
Speelduur: 95 minuten
Regie: Sebastián Silva
Met: Catalina Saavedra, Mariana Loyola, Alejandro Goic, Claudia Celedón
Beeld: 16:9 anamorf
Geluid: DD 5.1
Uitgave: Homescreen
VOD 

EDITORS' CHOICE