Lyngdorf DPA-1 Roomperfect equalizer

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Ruud Jonker | 01 mei 2010 | Fotografie Ruud Jonker (gastartikel) | Lyngdorf Audio

Het geheim van goed geluid zit in het kiezen van een aantal kwalitatief goede componenten die met elkaar matchen (de systeemgedachte). De rest van het geheim zit voor 80% in de akoestiek. Dat is eigenlijk goed nieuws want akoestiek is maakbaar. Wie uitgaat van een goed samengesteld systeem met een winkelwaarde van 5000 euro, kan verbeteringen aanbrengen door betere componenten te kopen. Als je heel goed weet wat je doet, kan de investering een factor 0.5 tot 30 zijn (2500 - 150.000 euro) en is de verbetering uiteindelijk 10-30%.

Maar, wie de akoestiek verbetert door zelf boor en zaag ter hand te nemen, kan voor een bescheiden investering (factor 0.01 tot 0.5) een verbetering van 20-80% bereiken met datzelfde systeem van 5000 euro. Ook hier moet je weten wat je doet en een beetje kunnen rekenen. Een alternatief is de aanschaf van een digitale room corrector, zoals de Lyngdorf DPA-1 (investering is factor 0.6).

Bij de bovenstaande cijfers gaat het natuurlijk vooral om de basisgedachte. Een toename van `geluidskwaliteit` is moeilijk in exacte cijfertjes te vangen, want statistisch gezien is er sprake van een ordinale schaal. `Mooi` kun je namelijk niet vangen in cijfers. Is blauw twee keer zo mooi als geel? Het is misschien confronterend nieuws, maar de akoestische omstandigheden bepalen voor het grootste deel welke prestatie een audiosysteem neerzet. Als de akoestiek klopt, dan klinkt vrijwel alles wat je neerzet goed, op voorwaarde dat er ook op technisch gebied een match is. Dat wordt niet altijd volledig begrepen.

Audiofielen met een problematische akoestiek proberen dit dan op te lossen door het aanschaffen van andere weergevers, versterkers of cd-spelers. Nog erger is om het probleem met kabeltjes te lijf te gaan. Als het concept al doordringt dat er iets mis is met de akoestiek, dan biedt de plaatselijke bouwmarkt soelaas. Gewapend met bitumen, asbest, eierdozen, verschuivende gordijnen(!) een ander behangetje(!!) en rockwool, wordt elk verdacht oppervlak aangepakt. Allemaal goedbedoelt, maar voor het probleem dat je eventueel oplost komen er vijf andere terug. Het kan uiteraard wel werken, maar dat vergt een beetje inzicht in akoestiek. Toch steekt de industrie weer de helpende hand uit.

Klik hier voor de iPad vriendelijke PDF

EDITORS' CHOICE