Keith Jarrett – Rio

Eric de Boer | 22 november 2011

Het is veertig jaren geleden dat ECM Records hun eerste album van pianist en componist Keith Jarrett uit mocht brengen. De artiest heeft zich over vier decennia ontpopt tot een waar meester in het bespelen van de toetsen en huist nog steeds bij hetzelfde label. Afgelopen lente gaf hij een concert dat nu vereeuwigd is op cd.

Waar het concert plaatsvond laat zich gemakkelijk raden, want de titel van de dubbel-cd luidt Rio. Op 9 april 2011 betrad Keith Jarrett het podium om solo een geweldig concert ten gehore te brengen aan de bezoekers van het Theatro Municipal in Rio de Janeiro. Maar liefst vijftien tracks lang mochten de bezoekers van het concert, en nu ook de fortuinlijke luisteraars thuis, genieten van de fijnzinnige improvisaties van de meester.

Jarrett heeft dan ook een flinke naam hoog te houden als het gaat om live-concerten. Natuurlijk wordt de man en zijn spel altijd vergeleken met het immens bekende en gerenommeerde The Köln Concert uit 1975, dat ook bij mij nog vaak op de platenspeler rondjes mag draaien. Toch is Rio anders. De tracks zijn korter en soms abstracter. Jarrett bedient zich van een breder spectrum als het om stijlinvloeden gaat. Wat blijft zijn de meesterlijke improvisaties. Of de stijl nu jazz, blues of meer werelds is, de man blijft een unicum om eigenlijk in het wilde weg te spelen en te kijken waar het schip strandt. Enkel, het schip strandt niet, maar wordt meegevoerd over dan weer woelige baren om vervolgens in rustig kabbelend water te belanden. Keith Jarrett is een meester in het spel en voert de luisteraar mee langs hoekige invloeden naar een meer romantische, warme setting naarmate het concert vordert. Ongetwijfeld een progressie die werd beïnvloed door de warme omgeving waarin het concert plaatsvond.

Het is dan ook die opmerkelijke, maar zeker niet bevreemdende vervoering waar de pianist zelf duidelijk in opgaat die zo pakkend is. Jarrett is en blijft een topartiest, ook on stage. De productie van Rio is overigens ook erg goed, het album is kleurloos opgenomen en rijk aan dynamiek. Eigenlijk hoop ik dat deze opname ook op hoogoplossende media zoals vinyl of HD-audio uitkomt. Maar vooralsnog biedt de dubbel-cd een erg prettige luisterervaring die bijblijft. Zelfs na veertig jaar.

Label: ECM Records
Speelduur: 90:25 minuten