Home for Christmas

Jan Luijsterburg | 22 november 2011

Ook in een klein Noors dorpje is kerstmis voor iedereen anders. Regisseur Bent Hamer husselt de kerstverhalen van een handvol inwoners door elkaar. Een zwerver, politiek vluchtelingen, overspelige echtelieden, een man die zijn kinderen niet mag zien van zijn ex en een huisarts met oproepdienst bevolken deze afwisselend wrang komisch en melancholiek getoonzette kerstfilm.

Heel verrassend begint de film in voormalig Joegoslavië, waar een jongetje dat net een kerstboom gescoord heeft door een scherpschutter neergeschoten dreigt te gaan worden. Is dit wel de goede film, ben je geneigd te denken, maar dan schakelt het verhaal over naar Noorwegen. Hoe deze proloog in een van de verhaallijnen past wordt pas heel veel later duidelijk.

Bent Hamer is een meester in het neerzetten van ongemakkelijke situaties, met scherp oog voor lullige interieurs. De camera is meestal beklemmend statisch, de communicatie steevast onhandig. Dat werkt vaak erg goed, zoals ook in zijn eerdere film O’Horten.

Als sommige van de verhaallijnen zwaar sentimenteel uitpakken, compleet met noorderlicht en een klef liedje van nota bena Maria Mena, ben je geneigd dat ironisch op te vatten. Ook overdrijven is een komische kunst die Hamer goed verstaat. Net als spelen met verwachtingen. Over kerstfilms bijvoorbeeld.

Hjem til jul, zoals de film in het Noors heet, wordt op de cover vergeleken met romantische komedies als Love Actually en Alles is Liefde, maar dat roept valse verwachtingen op. Dit is een tegendraadse, wrang ironische film, niet gemaakt om een breed publiek te bekoren. Wel vallen er interessante lessen uit te leren, zoals dat het niet handig is om je vrouw en je vriendin hetzelfde kerstcadeau te geven.

Noorwegen, 2010
Speelduur: 81 minuten
Regie, scenario en productie: Bent Hamer