Oscar Brown Jr. – Sin & Soul (LP)

Eric de Boer | 03 december 2011

Toen Oscar Brown Jr. in 2008 overleed op achtenzeventigjarige leeftijd verloor de wereld een groot artiest en schrijver. De man die in zijn verleden had samengewerkt met andere grote artiesten als Miles Davis, Max Roach en Quincy Jones liet een memorabele hoeveelheid muziek na, hoewel zijn bekendheid nooit heel erg groot is geworden. Zijn eerste album is nu opnieuw verkrijgbaar op audiofiel vinyl.

Toen in 1960 Sin & Soul uitkwam was de toenmalige muziekwereld flink onder de indruk van de –vooral vocale- uitspattingen van Brown. De man was al in zijn dertiger jaren toen hij werd ontdekt door het muzieklabel Columbia Records, dat hem onder de commerciële vleugels nam. Zijn debuutalbum werd opgenomen over een tijdspanne van vier maanden en uitgebracht in het najaar van 1960. Op het album staat enkel de stem van Oscar Brown Jr. centraal, de overige achttien (!) man personeel/ musici zijn geheel ondergeschikt geproduceerd in de opname. Het stemgeluid van Oscar is –ook nu nog- uniek. Met een af en toe licht reciterende stijl, dan weer scherp (Rags And Old Iron) en soms erg terughoudend (Brown Baby) liet de man goed horen dat hij van vele markten thuis was.

Op Sin & Soul durfde Oscar Brown Jr. openlijk de belevingen van de Afro-Amerikaan uit die tijd aan de kaak te stellen. Met een snerende vertolking van een slavenhandelaar die vraagt om hogere biedingen tijdens een ‘veiling’ (Bid ‘Em In) maar ook de –soms onbenullige- vragen van een kind aan een ouder (Dat Dere). Verfijnd is weer de track Afro Blue, dat enkel door percussie wordt begeleid. De enige track waarop het voltallige muzikale personeel wordt gebruik is Signifyin’ Monkey. Maar voor de rest is enkel het gebruik van een simpele piano of een enkele gitaar genoeg om de kwaliteiten van de zanger tot hun recht te kunnen laten komen. De op 180-grams vinyl heruitgegeven persing is in handen van Speakers Corner Records, de meesterlijke muziek komt ondanks een halve eeuw leeftijd helder, dynamisch en audiofiel de groeven uit. Een flinke aanrader voor liefhebbers van soul, jazz, gospel en hoogwaardig vinyl.

Aanvullende informatie
Label: Speakers Corner Records
Speelduur: 33:40 minuten