The Monk

Jan Luijsterburg | 01 december 2011

Vincent Cassel speelt een man die als vondeling bij een klooster neergelegd werd en daarom monnik werd. De morele superioriteit die hij ontleent aan zijn status valt in duigen als hij geconfronteerd wordt met de leerling monnik Valerio. De verfilming van een klassieke ‘gothic novel’ uit 1796 van Matthew G. Lewis.

Dat er veel kwaad in de wereld is wordt al duidelijk in de proloog, waar broeder Ambrosio in de biechtstoel geconfronteerd wordt met een verontrustende onthulling van een rijke man. Het is zo moeilijk de verleidingen van de duivel te weerstaan, voert hij aan. Ambrosio lijkt daar in alle opzichten boven te staan, op de preekstoel zegt hij dat dat alleen geldt voor wie zich niet tegen hem verzet. Hij vergist zich.

Dat blijkt als hij de vreemde jongen Valerio opneemt in het klooster. Omdat zijn gezicht verbrand is draagt hij altijd een masker. Voor hij er erg in heeft wordt Ambrosio op de proef gesteld door de duivel zelve. Ook het vlees van de hardvochtige gelovige blijkt als het er op aankomt zwak. Een confrontatie met zijn verleden in de gedaante van een onweerstaanbare vrouw brengt hem er toe zijn ziel te verkopen.

Na een trage start ontpopt Le moine zich als een sfeervolle thriller, met duistere beelden en een nadrukkelijk aanwezige orkestscore van componist Alberto Iglesias. Kritiek op religie en de vraag of iemands aard door opvoeding of erfelijke factoren bepaald wordt spelen slechts op de achtergrond een rol bij deze primair op entertainment gerichte film.

De half uur durende maar weinig diepgravende making of documentaire, die als extra is meegeleverd, laat onder meer zien hoe regisseur Dominik Moll Vincent Cassel wist te bewegen tot voor zijn doen zeer ingetogen acteren. Het verleent zijn karakter geloofwaardigheid, al lijdt de film wel onder de erg abrupte en nauwelijks invoelbare omslag van goed naar kwaad.

Frankrijk / Spanje, 2011
Speelduur: 96 minuten
Regie: Dominik Moll