Tom Waits – Rain Dogs (LP)

Eric de Boer | 04 december 2011

In het midden van de tachtiger jaren kwam het tweede deel van een trilogie van Tom Waits uit. Na het goed ontvangen Swordfishtrombones en voor Frank’s Wild Years zag Rain Dogs in 1985 het levenslicht. Music on Vinyl brengt al enige tijd albums van Waits opnieuw uit op vinyl en nu is ook dit album verkrijgbaar.

Ik had het album al enkele jaren in mijn bezit op vinyl, maar dan op een herpersing op Island Records uit de jaren negentig. Deze speelt wel vaker in mijn luisterruimte en ken ik goed, dus vergelijkingsmateriaal is er genoeg. De plaat die door de Haarlemse platenperserij is uitgebracht is eveneens uitgevoerd op 180 grams vinyl en afgezien van een wat scherpere foto op de achterkant van de hoes met daarop een gehurkt zittende Waits is er geen optisch verschil zichtbaar tussen de twee versies. Universal, eigenaar van Island Records, heeft ook de afgemixte versie van het album aan Music On Vinyl geleverd, want de persingen zijn klankmatig vrijwel geheel identiek.

Wat overigens niets afdoet aan de kwaliteit van de muziek, want het album staat wat mij betreft nog steeds in de top vijf van Tom Waits-platen. Rain Dogs staat barstensvol eclectische muziek en handelt over de mensen die leven in de straten van New York. Met Thomas Alan Waits op zang en de lichtelijk door blues, soul en folk beïnvloedde muziek die door de man zelf is geschreven, was het album een unicum in die tijd en zo zijn nummers als de titeltrack en Singapore nog steeds favoriet tijdens concerten.

Rain Dogs was ook het eerste album waarop Waits samenwerkte met zowel Keith Richards als Marc Ribot. Het nieuwste album Bad As Me van Tom Waits – die deze week 62 jaar oud wordt – kende dezelfde samenwerking, alsmede vele albums hiervoor. Voor wie het losse conceptalbum Rain Dogs nog niet in zijn bezit heeft en Waits op een goede manier wil leren kennen biedt deze herpersing een prima weergave met dito muziek. Negentien tracks lang is het album, zonder de echt duistere klank die Waits later in zijn albums opnam. Wie de Island Records herpersing in zijn of haar bezit heeft hoeft echter niet opnieuw in de buidel te tasten.

Meer informatie:
Label: Music On Vinyl
Speelduur: 53:46 minuten