The Future

Jan Luijsterburg | 24 januari 2012

Acquired taste, noemen ze het in het Engels. Oftewel: je moet er van houden. De Amerikaanse performance kunstenares Miranda July roept tegenstrijdige reacties op. De langverwachte opvolger van Me and You and Everone We Know biedt haar vertrouwde speelse, lijzig onderkoelde blik op de wereld. Irritant geneuzel voor de een, briljant in de ogen van de ander.

Na het succes van haar vorige film had zelfs de creatieve geest van Miranda July last van uitputtingsverschijnselen. Ze keerde terug naar het performancetheater, waar uiteindelijk een stuk getiteld Things we don’t understand and definitely are not going to talk about (waarvan hier een klein stukje te zien is) de basis vormde voor een nieuwe film. Centraal daarin staan Jason en Sophie, een stel gespeeld door Hamish Linklater en July. Hij runt een computerhelpdesk vanaf hun kleine appartement, zij geeft dansles aan kleuters. Ze spelen dat ze de tijd met verbeelding stil kunnen zetten, maar zijn ondertussen aardig teleurgesteld in hun ambities.

Ze zijn half in de 30 en schrikken zich dood als de levensverwachting van de kat die ze bij het asiel ophalen een langere levensverwachting heeft dan de eerder beloofde paar maanden. Indien liefdevol behandeld kan het dier nog wel vijf jaar mee. Vijf jaar! Dan zijn ze 40, en “40 is basically 50”, en na 50, tja, dan is het eigenlijk afgelopen. De kat PawPaw moet nog een maandje aansterken in het asiel voor hij meekan. Met zijn pootje in het verband spreekt hij de kijker als het koor in een Grieks drama regelmatig toe, met het vervormde stemmetje van Miranda July.

Jason en Sophie hebben ineens grote haast toch nog iets van hun leven te maken in de 30 dagen die hen rest tot PawPaw komt. Jason gaat huis-aan-huis de mensen overtuigen via bomenplant de opwarming van de aarde te bestrijden, Sophie gaat 30 dansen bedenken en op film vastleggen.

Maar ja, je hebt het leven niet in de hand. Er zijn wonderlijke ontmoetingen en vlees is zwak. Existentiële meligheid, onderkoelde absurde humor over het leven en van die dingen. Ik vind het geweldig.

Op de DVD is naast de film een boeiende, korte making of en een als deleted scene benoemde sketch, getiteld A handy tip for the easily distracted. Wel ontzettend jammer dat het commentaarkanaal van de Amerikaanse editie hier ontbreekt.

VS 2011
Speelduur: 87 minuten
Regie en scenario: Miranda July