Ketil Bjørnstad - Remembrance

Jan Luijsterburg | 18 mei 2010

Op het fameuze ECM label van producer Manfred Eicher worden totaal verschillende soorten muziek uitgebracht en desondanks is er een duidelijke identiteit. Deze CD van een trio rond pianist Ketil Bjørnstad raakt wel zo ongeveer de essentie daarvan. Sfeer, heel veel sfeer, en tegelijk heerlijk dwars.

Ketil BjornstadBjørnstad is een veelzijdig mens. Opgeleid als klassiek pianist heeft hij zich verbreed in onder meer filmmuziek en jazz, maar daarnaast is hij ook een succesvol romanschrijver met een inmiddels omvangrijk oeuvre. Op zijn alweer achtste ECM album (daarnaast zijn er talrijke opnamen die buiten Scandinavie nauwelijks verspreid zijn) schudt hij de prachtigste, vaak melancholiek gestemde melodieen uit zijn vingers.

Fraai tegenspel krijgt hij van Jon Christensen, een legende in de rijke Noorse jazzhistorie en de man met verreweg de meeste speeluren binnen de ECM catalogus. In de maat speelt deze oude rot zelden. Zijn tegendraadse maar altijd muzikale spel, totaal vrij en intuïtief getik en geritsel op bekkens en toms, voegt als perfecte stoorzender een essentiele dimensie toe en voorkomt het gevaar van wee sentiment dat aan de piano kan kleven.

De samenwerking met saxofonist Tore Brunborg, onder meer bekend uit de band van Manu Katché, kwam op initiatief van Eicher tot stand. Brunborg fungeert met zijn sierlijke toon als schakel tussen de werelden van Bjørnstad en Christensen, pakt soms de melodielijn mee maar gooit er ook regelmatig een eigen improvisatie haaks tegenaan.

De elf genummerde secties van Remembrance werden op één dag opgenomen en meteen op de volgende gemixt. Uit muzikanten als deze stroomt de magie als vanzelf, die hoef je alleen maar te registreren. En dat kunnen ze in de Rainbow Studio. De ruime, warme en rijk gedetailleerde klank van die ruimte in Oslo wordt vaak geïmiteerd maar is zelden geevenaard.

11 tracks, speelduur 51:21
Ketil Bjørnstad piano
Tore Brunborg tenor saxophone