REVIEWRega

Rega Isis en Osiris - een goddelijk koppel

Max Delissen | 19 juni 2010 | Rega
Een tijdje geleden hadden we op de redactie een Rega set te logeren die bestond uit een Elicit versterker, Saturn cd-speler en RS 5 luidsprekers. Een mooi, muzikaal setje, en we zagen het moment van vertrek dan ook met enige tegenzin tegemoet.

Toen Bram Verellen van importeur Joenit de set kwam ophalen vroeg hij of we zin hadden om iets nieuws in huis te krijgen. Meer voor de lol dan serieus riepen we in koor: “doe die nieuwe Isis en Osiris maar”, waarop Bram zonder blikken of blozen zei: “Okee, volgende week kom ik ze brengen".

Lange armen

Een nadeel van kantoor houden in de binnenstad is dat de paaltjes die het verkeer buiten moeten houden op een gegeven moment onherroepelijk omhoog gaan. In Tilburg is dat om 11 uur `s ochtends, zodat bezorgingen aan de deur voor die tijd moeten plaatsvinden. Laat er op de dag dat de Isis en Osiris onze kant op komen nu net een file staan die er voor zorgt dat Bram buiten het centrum moet parkeren.

Bij gebrek aan een steekwagentje bied ik aan om dan maar even mee te lopen. Iets waar ik halverwege de halve kilometer van de parkeerplaats naar ons kantoor al danig spijt van heb. Beide componenten wegen zo`n twintig kilo, en dat merk je. Met armen die twintig centimeter langer voelen komen we tenslotte op de redactie aan. Dat wordt spierpijn morgen...

Opstellen
Omdat de Isis cd-speler net als zijn kleinere soortgenoten bij Rega een bovenlader is neemt hij boven op ons meubel plaats. De Osiris versterker wordt voorzichtig een verdieping lager neergezet. En daar staat ze dan. Het uiterlijk van deze apparaten wijkt totaal af van wat we gewend zijn van Rega. Voornaam is het woord dat het eerste in me opkomt. Maar ook ranker dan je zou verwachten als je hun daadwerkelijke gewicht erbij denkt. Een schitterend detail vind ik het rood oplichtende Rega logo middenonder op het front.

De enorme volumeknop rechts van het display en twee drukknoppen voor bronkeuze zijn de enige bedieningselementen van de versterker. Geen toonregeling en dus ook geen source-direct, geen luidsprekerkeuze, zelfs geen hoofdtelefoonuitgang. De Osiris is echt een What You See Is What You Get versterker. Of dat ook voor de geluidskwaliteit geldt zal later blijken.

De Isis cd-speler is al net zo spartaans uitgerust. Een stop- en play knop aan de linkerkant van het display, en een voor previous en next aan de rechterkant. De overige functies zijn alleen vanaf de afstandsbediening toegankelijk. Een speciale vermelding verdient de klep die het loopwerk afdekt. Zonder enige speling scharniert hij open en dicht. Geen motortjes, het is handwerk. Als je de zwaartekracht een paar centimeter zijn gang laat gaan zakt hij als op een luchtkussen langzaam naar beneden en sluit geruisloos. Erg mooi!