Little Feat – Waiting For Columbus GAIN 2™ Ultra Analog 180g 2LP

Eric de Boer | 18 januari 2011

Eén van de meest fijne bands om live te zien in het Amerika van de zeventiger jaren moet haast wel Little Feat geweest zijn. Na zes meer of minder succesvolle studioreleases was het in 1978 tijd voor het uitbrengen van een live-album. Dit album is nu opnieuw verkrijgbaar op een hoge kwaliteit vinyl en mag er zeker weer wezen!

Natuurlijk opnieuw gemastered vanaf de originele tapes heeft Mobile Fidelity Sound Lab dit vrij lange album opnieuw uitgebracht. Leuk om te weten dat het label in 1979 dit album ook al heeft uitgebracht op cassette en lp. Blijkbaar heeft het muzieklabel toch brood gezien in een nieuwe heruitgave, zeker nadat de afgelopen tijd de eerste drie albums van dit gezelschap dat in de jaren zeventig vooral live veel fans voor zich wist te winnen opnieuw op sacd en lp zijn uitgebracht. De eerlijkheid gebiedt me wel te vermelden dat deze heruitgave het wel van de eerdere studioalbums wint qua muzikaliteit! Of het nu komt omdat dit album de eerste en laatste officiële live opname van de band met Lowell George aan het roer is (de beste man overleed een jaar later aan de gevolgen van een overdosis verdovende middelen) of dat de over zeven concerten verzamelde tracks zo’n ontzettend feest is om naar te luisteren laat ik in het midden, maar Waiting For Columbus rockt en boeit van begin tot het einde van de vierde plaatkant! Van de virtuoze gitaarsolo’s op tracks als Old Folks’ Boogie, Sailing Shoes of het verlengde Dixie Chicken (met de Tower Of Power hoornsectie) tot de funky baspartijen in tracks als Time Loves A Hero en het verfijnde spel op conga’s en zelfs de slide gitaar ( A Apolitical Blues). Daarnaast is deze heruitgave zeer dynamisch en de persing uitmuntend te noemen.

Little Feat’s Waiting For Columbus is wat mij betreft referentiemateriaal geworden met deze audiofiele heruitgave! Liefhebbers van muzikale rock, pop en blues zullen zich met deze gelimiteerde oplage kunnen verzekeren van een erg fijne plaat die nooit zal vervelen. De band neemt de luisteraar mee op een live verkenningsreis langs hun muziek die ondanks de leeftijd nu geenszins gedateerd klinkt! De band bestaat trouwens nog steeds en speelt af en toe nog in de V.S. De pure fun van alle individuele bandleden is duidelijk hoorbaar en werkt aanstekelijk voor de luisteraar. Referentiemateriaal!

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 78:54 minuten