Mobile Fidelity Sound Labs Silver Series (LP)

Eric de Boer | 02 februari 2011

Het audiofiele muzieklabel Mobile Fidelity Sound Labs heeft onlangs een nieuwe serie vinyl op de markt gebracht onder de noemer Silver Label. Deze verzameling van diverse albums van een evenzo breed scala aan artiesten zal –natuurlijk in gelimiteerde oplages- op de markt verschijnen. Ik kreeg de eerste drie albums binnen om te beluisteren.

Alle albums van deze serie LP’s die via dit merk worden uitgebracht zijn opnieuw gemastered als mal gemaakt vanaf de originele mastertapes en werden vervolgens geperst in wat één van de beste platenfabrieken van de Verenigde Staten zou zijn, de RTI Studios. Uitgevoerd in 180-grams audiofiele kwaliteit vinyl en voorzien van alle egards die een MFSL uitgave zo speciaal maken: een goede antistatische binnenhoes, een goede kwaliteit buitenhoes en niet te vergeten de unieke nummering.

INXS – Kick

Iedereen die aan het einde van de tachtiger jaren wel eens de radio heeft aangezet kent INXS zonder twijfel. Want in 1987 verrasten deze vier Australiërs de hele wereld met een verse kijk op de toen veelgedraaide wat gezapige muziek met invloeden van rock, pop, R&B en zelfs dance-beats. Ik heb het natuurlijk over het album Kick. Met maar liefst vier topnoteringen van singles afkomstig vanaf dit album is dit één van de sterkere conceptalbums uit de geschiedenis van de popmuziek. Want wie kent niet tophits als het funky Need You Tonight, de rocker New Sensation, het mooie Mystify en natuurlijk klassieker Never Tear Us Apart? Alle vier tijdloze nummers van de indertijd zo populaire band van wijlen frontman Michael Hutchence, maar ook de rest van het album mag er nog steeds wezen. De door MoFi uitgebrachte heruitgave op vinyl klinkt in ieder geval een stuk opener dan het origineel van ruim twintig jaren geleden. Vooral ook de zang heeft een flink stuk meer duidelijkheid gekregen. De percussie had van mij wel wat dieper mogen doorlopen en toch ontgaat de tijd van oorsprong me niet. De jaren tachtig had namelijk vaak wat mindere masters en dat is –ondanks de pogingen tot audiofiel herpersen- nooit geheel te verbloemen.

Speelduur: 39:54 minuten

The B52’s – The B52’s

Met een notitie in Rolling Stone’s top 500 van alle tijden kun je als jezelf respecterend label dat zich specialiseert in het opnieuw masteren en uitbrengen van bekende albums niet om de B52’s heen. Hun gelijknamige debuutalbum uit 1979 is namelijk een toonbeeld van de indertijd sterk opkomende new wave. Het album dat voornamelijk wordt gedragen door kitscherige muziek, catchy refreinen en de wel heel erg herkenbare zangstijl van Fred Schneider en Kate Pierson leverde hits op zoals Rock lobster, Planet Claire en natuurlijk Downtown, de Petula Clark cover in een geheel eigen stijl. En deze reissue is dan ook gerechtvaardigd en komt opnieuw uit met een vrij goede dynamiek. Fijne kitsche pop-rock met een knipoog!

Speelduur: 39:14 minuten

Bobby Darin – Love swings

Bekend van onder andere hits als Splish Splash, de jazzklassiekers Mack The Knife en Beyond The Sea is Bobby Darin. De van een Italiaanse familie afkomstige Amerikaan (met als echte naam Walden Robert Cassoto) wilde met dit album niet alleen een swing-georiënteerd jazzalbum op de markt brengen, maar de zanger annex songwriter poogde ook daadwerkelijk Frank Ol’ Blue Eyes Sinatra of Tony Bennett naar de kroon steken en slaagt daar op dit album prima in. Love Swings bevat twee zijden, ook figuurlijk dus. De eerste plaatkant gaat meer over de ‘up-tempo’ kant van de liefde, met snellere composities en lekker in het gehoor liggende tracks als The More I See You en No Greater Love. Kant twee gaat meer over de keerzijde van de liefde, met rustiger nummers zoals het mooie Skylark, waarin de zang van Darin eigenlijk beter tot zijn recht komt. Van de drie eerste Silver Serie uitgaven van Mobile Fidelity Sound Lab is dit album uit 1961 eigenlijk de grootste verrassing! Muziektechnisch gezien dan. Toegegeven, de opname is en blijft gedateerd, Bobby Darin zijn microfoon had niet de kwaliteit van vele opnames uit die tijd en de strijkers komen op het recensie-exemplaar af en toe wat overstuur op me over (ondanks wassen van de plaat), maar wat een leuke ontdekking en een lekkere muziek heeft Darin in die tijd gemaakt.

Speelduur: 38:40 minuten

MoFi heeft aangegeven om op korte termijn met nog veel meer titels te komen waar zeker interessante albums bij zullen zitten. Voor iedere muziekliefhebber wat wils, aantrekkelijker geprijsd dan de ‘normale’ heruitgaven van dit label en met misschien nog wel meer muzikale ontdekkingen in petto. En als rechtgeaard liefhebber van vinyl en goede muziek kan je dat alleen maar met open armen verwelkomen!

Website Mobile Fidelity Sound Lab.