R U There

Jan Luijsterburg | 03 mei 2011

Voor de huidige generatie jonge mensen is het bestaan van virtuele werelden op computers en in games een gegeven waar je mee opgegroeid bent. Dat feit begint langzaam ook door te dringen in speelfilms buiten science fiction of fantasy genres. Zelden stond de manier waarop alternatieve werkelijkheden door elkaar lopen zo centraal in een speelfilm als in de nieuwe van David Verbeek.

We volgen de Nederlandse gamer Jitze bij een groot toernooi in Taipei. Na een eerste speeldag is hij getuige van een verkeersongeluk, waarbij iemand voor zijn ogen lijkt te sterven. Jitze is niet een type waar je de emotie bij van het gezicht kunt aflezen, maar hij lijkt behoorlijk ontregeld. Een zere schouder en, zeer ongebruikelijk, verlies in het spel, maken Jitze bijzonder chagrijnig en onhandelbaar.

Op onhandige wijze legt hij contact met Min Min, een Taiwanees meisje dat door zijn teamgenoten als prostituee ingeschat wordt. Tegen betaling wil ze zijn schouder wel masseren. Hij zoekt haar op in haar leven buiten het hotel, wanneer ze op straat betelnoten verkoopt. In het boeiende commentaarkanaal legt Verbeek uit dat dit een typisch Taiwanees fenomeen is, schaars geklede knappe meisjes die betelnoten aanbieden aan voorbijgangers in auto’s.

Jitze is gefascineerd door Min Min, maar het contact verloopt moeizaam. Het meest nabij zijn ze nog als avatars in Second Life, de virtuele computerwereld die een tijdje erg populair was en die een grote rol speelt in de tweede helft van de film. Wel mag Jitze tegen betaling mee op familiebezoek, waarbij hij in een heel ander, landelijk Taiwan terecht komt, met prachtige landschappen. Cumulerend in het emotionele hoogtepunt van de film, waarin Jize Min Min even mag aanraken in haar hals.

Dan gaat het in de deleted scenes op seksueel gebied een stuk heftiger aan toe. In geanimeerde Second Life beelden, dat wel. Op het commentaarkanaal heeft Verbeek het over veel meer weggesneden passages, maar die zijn niet op de DVD te vinden. De strenge montage heeft de film een compacte vorm gegeven, waarin het verhaal de verbeelding prikkelend teruggebracht is tot de essentie. ‘This is not a love song’, citeert de regisseur Johnny Rotten.

R U There is een buitengewoon verzorgde film die op originele wijze een belangrijk thema aansnijdt. Dat de emoties voortdurend ingehouden en verborgen blijven past hier perfect en geeft de film, hoe steriel hij er soms ook uitziet, een onderhuidse spanning.

Nederland, 2010
Speelduur: 83 minuten
Regie: David Verbeek