ARTIKELLogitech

Logitech Z906 Surround Set

Redactie HiFi.nl | 08 juni 2011 | Logitech

High-end home cinemasets zijn er in vele soorten en smaken. Ook in een voor de gemiddelde consument aantrekkelijke prijsklasse is er van alles verkrijgbaar om de bioscoopervaring in de huiskamer te brengen. Philips, Sony en JVC zijn in dat segment toch wel een aantal van de usual suspects. Je kunt er in deze categorie sinds kort echter ook voor kiezen om een Logitech luidsprekerset aan je DVD-speler te hangen. Ondanks dat Logitech toch vooral bekend staat om computerelektronica maakt het merk namelijk ook 5.1 sets zoals de Z906 om je film- en muziekbeleving thuis op de bank te verrijken. Het is daarom interessant om eens te kijken - en vooral te luisteren - hoe de fabrikant van de Harmony alles-in-één afstandbediening en de Squeezebox Boom netwerk muziekspeler het er op dit gebied van af brengt.

De set, waar je in de Logitech webshop 349 euro voor betaalt, is in ieder geval THX gecertificeerd, waarmee de surround sound speakers voldoen aan de hoge eisen die George ‘Star Wars’ Lucas aan een bioscoopervaring stelt. "We zijn blij dat we consumenten de opvolger kunnen presenteren van één van de meest succesvolle Logitech producten; het Z5500 Digital 5.1 Speaker System", zegt Rogier Volmer, Country Manager Benelux voor Logitech over de nieuwste aanwinst in de serie. “Deze Z906 Logitech Surround Sound Speakers zijn een logische ontwikkeling in de steeds beter wordende technologie van de surround sound-speakers. Daarom denken we dat ze een onmisbaar onderdeel van de huiskamer worden."

Het aansluiten stelt in ieder geval weinig voor: de vijf boxen (vier staande speakertjes en een liggende front, zoals gebruikelijk) laten zich gemakkelijk aan de grote subwoofer koppelen en ook het controle paneel is met één stekker aan de sub verbonden. Het enige probleem is dan het zoeken naar een geschikt plaatsje om de boxen weg te zetten. Het gebruik en design van de Logitech is weliswaar specifiek gericht op de huiskamer, maar er staan al diverse boxen en een subwoofer van een zes, zeven jaar oude Sony Dolby/DTS set in de woonkamer opgesteld. Omdat de Logitech subwoofer als centraal zenuwsysteem is ontworpen, is een versterker als tussenstation in ieder geval niet nodig. De DVD-speler van het eigen Sony home cinema systeem wordt aan de Logitech gekoppeld voor de eerste ervaringen met de vijf kleine boxjes, en het gebulder van de ongeveer tien kilo zware sub. De Z906 set zal voldoende moeten presteren om het met de concurrentie in zijn prijsniveau op te nemen. De Sony 5.1 DTS set, die ooit 500 euro heeft gekost, voldoet prima aan de eisen om die strijd aan te gaan.