REVIEWKEF

KEF T-Series

Marc Brekelmans | 25 juli 2011 | KEF

Platte televisie: plat geluid. Dat is een veelgehoorde opmerking als het gaat om de geluidskwaliteit van LED- en plasmaschermen. Maar dat dit niet zo hoeft te zijn, bewijst KEF met de T-Series: een elegante, technisch vooruitstrevende en bovenal platte oplossing, met een open, vriendelijk en dynamisch geluid.

De luidsprekerfabrikant die haar wortels heeft in Maidstone, gelegen in het Engelse graafschap Kent - KEF staat voor Kent Engineering & Foundry - heeft in haar rijke geschiedenis de nodige technische innovaties op haar naam gezet. Zo ontwikkelde KEF, als eerste fabrikant ter wereld, in 1988 een unit waarbij in het hart van de woofer of middentoner een tweeter werd geplaatst.

Dit werd mogelijk gemaakt door het beschikbaar komen van nieuwe compacte, maar uiterst krachtige magneetmaterialen. Voor de Uni-Q maakte KEF gebruik van een combinatie tussen neodymium, ijzer en boron. Dit magneetmateriaal stelde KEF in staat om de tweeter in het hart van de middentoner te plaatsen, daarmee een echte puntbron creërend. De Uni-Q werd een erg succesvolle KEF innovatie, die we nog steeds terugvinden in moderne KEF luidsprekers.

Technisch vooruitstrevend

Maar KEF is nooit stil blijven staan. De Uni-Q technologie is steeds verder ontwikkeld, waarbij veel aandacht wordt geschonken aan de optimale integratie tussen tweeter en middentoner. In de hedendaagse KEF tweeters wordt daarvoor een bijzondere Waveguide toegepast, in het geval van de hier besproken T-Series hebben we het dan over een geventileerde Tangerine Dreamwave. Deze Tangerine Dreamwave tweeter maakt in de T-Series overigens geen deel uit van een Uni-Q systeem. In de T-Series heeft KEF, om de luidspreker erg plat te kunnen houden, gekozen voor een meer traditionele opstelling waarbij de tweeter enkele centimeters boven de midrange is geplaatst.

Maar de T-Series heeft nog een belangrijke troefkaart in handen: een dynamische midrange/woofer met een totale diepte van slechts 27mm. Het meest opvallende aan de nieuwe midrange is de Z-Flex surround: een geribbelde rolrand die de bewegingen van de conus veel beter controleert dan traditionele rubberen rolranden. De zeer vlakke conus van de midrange unit is van het zelfdragende type.

Dat zit zo: de achterzijde wordt verstevigd door radiaal (als de spaken in een wiel) en cirkelvormig geplaatste verstevigingsribben, die door middel van ‘lipjes’ rechtstreeks verbonden zijn met de spider van de ophanging. De magneet kan daardoor dichter bij de spider geplaatst worden waardoor extra ruimtewinst ontstaat. Hierdoor kan de totale hoogte van de woofer drastisch verlaagd worden zonder concessies te doen aan de dynamische capaciteiten van het systeem.

De totale diepte van de kast kon door het gebruik van deze unieke nieuwe woofer beperkt blijven tot 35mm, en dat is ongelooflijk dun voor een dynamische luidspreker.

Een ander slimmigheidje van de KEF T-Series zit verstopt in de voet...inderdaad, in de voet! Bij plaatsing van een T-Series luidspreker op het Selecta montagesysteem, zoals KEF het zelf noemt, wordt automatisch gecompenseerd voor vrijstaande plaatsing. Dit om het verschil in weergave tussen plaatsing tegen een wand - met een versterking van de lage tonen en een kleine dip in de weergave van middentonen tot gevolg - en een vrijstaande plaatsing op te heffen. De Selecta standaards voor de T-Series hebben in de voet een extra filter zitten - dus nog voor het cross-over van de luidspreker - dat de frequentiecurve corrigeert voor vrijstaande plaatsing.

De T-Series is met haar - zo’n schoonheid moet vrouwelijk zijn - matzwarte aluminium randen, haar strakke lijnen en haar ranke verschijning een echte beauty. Plat tegen de wand wordt de T-Series haast één met de televisie, vrijstaand is ze een waar designobject. Maar wel een mét inhoud.