Those Who Kill

Jan Luijsterburg | 10 oktober 2011

De kans dat je op straat een seriemoordenaar tegen het lijf loopt is aanzienlijk kleiner dan op de televisie. Het fenomeen spreekt onmiskenbaar tot de verbeelding. In het thrillergenre verschuift de aandacht van de moordenaar zelf naar de ‘profiler’, een gedragsdeskundige, zelf meestal ook toegerust met eigenaardige karaktertrekken, die tracht via analyse van de zieke denkpatronen van een dader de politie te helpen bij het speurwerk.

Those Who Kill is een nieuwe serie over een gespecialiseerde politie-eenheid in het blijkbaar door een heel serie seriemoordenaars geteisterde Kopenhagen. Centrale teamleden zijn commissaris Katrine Jensen (Laura Bach) en forensisch psychiater Thomas Schaeffer (Jacob Cedegren, een van de broers in Submarino). Net als Sebastian Bergman in het Zweedse (tot nu toe) tweeluik Die Fördömde staat niet het hele team met open armen te wachten op een excentrieke betweter.

Schaeffer en Jensen zitten ook zelf in hun leven behoorlijk in de knoop, wat leuk interfereert met de op te lossen zaken. Ze gaan erg ver in het begrijpen (Scheaffer) en vangen (Jensen) van de getoonde staaltjes van het verschijnsel ‘gevaarlijke gek’. Aan betrokkenheid en arbeidsmoraal ontbreekt het niet.

Er zitten weer boeiende exemplaren bij deze nieuwe verzameling soortgenoten van Hannibal Lector en Jack the Ripper. Soms wordt hun identiteit al meteen vrijgegeven, soms wordt een groot deel van de anderhalf uur per aflevering besteed aan het vinden ervan.

Zoals vaak bij dit soort films zijn de afleveringen losse zaken, maar loopt de ontwikkeling van de teamleden en hun onderlinge relaties door als een rode draad in de serie. Dit aspect is in Those Who Kill wat mager uitgewerkt.

De vijf films die samen het eerste seizoen van de serie vormen zijn allemaal erg onderhoudend, zonder dat ze nu meteen de fantastische serie The Killing doen vergeten. Zowel plot- als karakterontwikkeling zijn soms wat voorspelbaar – dat er in dit genre sprake is van massaproductie valt niet te ontkennen – en dan wordt het moeilijk nog met iets origineels te komen.

Dat neemt niet weg dat er goed te genieten valt van deze verzorgde, goed gemaakte films, die er op DVD uitstekend uitzien. Welkom in de psyche van de seriemoordenaar…

Denemarken, 2011
5 DVD’s, speelduur 5 x 85 minuten