REVIEWNAD

NAD VISO ONE High Fidelity Ghetto Blaster

Marc Brekelmans | 12 november 2011 | NAD

Nu de iPod hype in de hifi-wereld een beetje aan het overwaaien is verschijnen er steeds meer hifi-componenten op de markt die naast de iPod ook overweg kunnen met andere draagbare spelers. Zo ook bij de nieuwe NAD VISO 1.

Natuurlijk kun je nog steeds een iPod in de dock-connector op de VISO 1 steken, maar eigenlijk hoeft dat ook al niet meer. Tegenwoordig gaat alles namelijk net zo makkelijk draadloos.

Tsja, hoe noem je een iPod docking station dat niet afhankelijk is van een iPod en waarin het Apple apparaat ook niet meer fysiek gedockt hoeft te worden? Associaties met de aloude Ghettoblaster komen boven drijven: compact, draagbaar en met een lekkere volle basweergave. Maar dan wel een Ghetto Blaster met High End aspiraties.

Aan de linkerzijde van de VISO 1 vind je de baspoort ter ondersteuning van de basweergave, terwijl aan de rechterzijde de aan/uit-knop is gesitueerd. Centraal over de VISO 1 loopt een matte aluminium ring met daarop een kantelbare houder voor een Apple iDevice. De houder is voorzien van de bekende Apple 30-pins connector, zodat nagenoeg iedere Apple speler in de houder geplaatst kan worden. Via deze 30-pins connector kan de VISO 1 ook rechtstreeks het digitale signaal uit een iDevice halen, en omzeilt daarmee de inferieure analoge uitgang van de iPod. Omdat de houder op de VISO 1 negentig graden gekanteld kan worden kun je de iPod ook liggend gebruiken, wat handig is voor het bekijken van bijvoorbeeld YouTube filmpjes. Die YouTube filmpjes kun je vervolgens via de component video-uitgang op de achterzijde in hoge kwaliteit op je televisie bekijken. Deze component aansluiting geeft een veelbetere beeldkwaliteit dan de composiet uitgang - met dat gele tulpstekkertje - die je op de meeste iPod Docks vindt.

Maar met de VISO 1 ben je niet gebonden aan de producten van Apple: via een Bluetooth verbinding kan ieder daarvoor geschikt apparaat muziek naar de VISO 1 streamen. In de via Bluetooth verbonden muziekspeler zal de NAD VISO 1 gewoon als extern afspeelapparaat verschijnen. Mocht je echter het maximale uit de Bluetooth verbinding willen halen, dan kun je met behulp van een apart aan te schaffen dongle voor je muziekspeler, ook met het relatief nieuwe Apt-X protocol muziek naar de VISO 1 verzenden.

De versterker in de VISO 1 is zeer bijzonder. Eigenlijk is het een digitaal-naar-analoog omzetter (DAC) met een uitgangsvermogen van 50 Watt voor de (sub)woofer en 2 x 25 Watt voor het mid/hoog. Deze baanbrekende Direct Digital technologie werd eerder door NAD toegepast in de absolute topversterker van het merk: de Masters Series M2. De VISO 1 heeft daarom ook uitsluitend digitale ingangen.

Via een optische digitale ingang kan bovendien nog een extern digitaal apparaat als een dvd- of blu-ray speler aangesloten worden. Deze optische digitale ingang kan signalen met een resolutie van maximaal 24 bit / 96kHz verwerken. Ook een digitale televisie-decoder kan uitstekend op deze manier met de VISO 1 verbonden worden, waardoor je de VISO 1 als een soort soundbar onder de televisie kunt plaatsen.