ARTIKELMarantz

De Geschiedenis van Marantz

Redactie HiFi.nl | 26 februari 2003 | Marantz

De tijd staat niet stil

Terwijl in de jaren zestig de revolutie in de popmuziek plaatsvond, vonden er ook bij Marantz veel veranderingen plaats. Vanwege de hoge ontwikkelingskosten van Model 10 kwam Saul Marantz in de financiële problemen en moest hij zijn bedrijf in 1964 uiteindelijk verkopen aan Superscope Inc. Hij ging enkele jaren later met pensioen. De zogeheten oude Marantz-periode liep ten einde, en hiermee waren ook de gouden jaren van de buisversterker voorbij. Saul Bernard Marantz overleed 1997 op 86-jarige leeftijd, een trieste gebeurtenis voor audioliefhebbers over de hele wereld.

Nadat hij het bedrijf had aangekocht, wilde de directeur van Superscope, Joseph Tushinsky, het bedrijf uitbreiden en Marantz in een algemenere audiofabrikant veranderen. Hij ging op zoek naar Japanse producenten die hem konden helpen met de overstap naar het middensegment, en een testproductiecyclus in samenwerking met de Standard Radio Corporation in Japan leidde in 1966 tot het modulaire stereo Model 25. Hieraan werden later de goedkopere Modellen 22 en 28 toegevoegd. In dezelfde periode werden het ontwerp en de productie (behalve voor de A-artikelen) van de VS naar Japan overgebracht, en kocht Superscope 50% van de aandelen van de Standard Radio Corp. Dit bedrijf veranderde in 1975 zijn naam in Marantz Japan Inc.

Tot in het midden van de jaren zeventig ging Marantz door met het produceren van uitstekende hifi-apparatuur voor het hoge marktsegment en het middensegment. Tegen het einde van de jaren zeventig had het bedrijf echter te kampen met een steeds zwaardere concurrentie en in 1980 verkocht Superscope de merkrechten van het merk Marantz, de verkooprechten en alle overzeese activa (behalve die in de VS en Canada) aan het Nederlandse consumentenelektronicaconcern Koninklijke Philips Elektronica. Onder het merk ‘Marantz’ van Superscope verschenen echter nog steeds voordelige producten op de markt in de VS en Canada, tot Philips in 1992 ten slotte ook de merk- en verkooprechten voor Noord-Amerika aankocht.

Het digitale tijdperk

De Philips Marantz-periode kondigde het begin aan van de derde fase in de geschiedenis van het bedrijf, die wordt gekenmerkt door de overstap van zuiver analoge naar digitale audio. In 1982 verscheen de CD-63 op de markt, de eerste van een groot aantal Marantz CD-spelers van zeer hoge kwaliteit. Philips stond 19 jaar aan het roer, en gaf Marantz unieke toegang tot de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digitale audio van het moederbedrijf. Enkele opvallende mijlpalen in het digitale tijdperk zijn de DPM-7 digitale versterker uit 1985, de CDR-1 CD-recorder uit 1991 en de SA-1 Super Audio CD-speler uit 1999.

Marantz SA1

Hoewel de producten aan het einde van de jaren zeventig de merkreputatie van Marantz enigszins verzwakten, herwon het bedrijf in de decennia daarna haar vroegere prestigieuze positie op het gebied van hoogwaardige audioapparatuur. Enkele mijlpalen zijn producten als de in 1981 uitgebrachte PM-6a hoofdvoorversterker, de PM-16 met terugkoppelingsversterker en de bekroonde SC-5 en SM-5 uit 1994. De vernieuwing was terug, en ontwikkelingen als de HDAM versterkermodule zorgden ervoor dat de reputatie van Marantz opnieuw werd gevestigd. In 1995 kwamen zelfs de buisversterkers weer terug, met project T-1 en replica`s van de oorspronkelijke modellen 7 en 9.

Marantz vandaag

Philips bleef eigenaar tot 2001, toen Marantz Japan Inc. het merk en alle overzeese verkoopfilialen overnam. Tegenwoordig valt Marantz onder D&M Holding Inc., een gezamenlijke holdingmaatschappij die in 2002 is opgericht om Marantz en hifi-producent Denon te integreren in een strategische samenwerking, die beide bedrijven sterker zal maken in de huidige economische situatie. Het bedrijf heeft meer dan 1600 werknemers in dienst in meer dan vijftig landen. De verkopers van Marantz-producten worden zorgvuldig geselecteerd, zodat de kwaliteit van de service die ze bieden overeenstemt met de kwaliteit van de producten die Marantz produceert. Een verkoper moet aan strikte voorwaarden voordoen wat betreft etalagefaciliteiten en winkelindeling voordat er bij hem Marantz-producten mogen worden verkocht. 

Marantz

Marantz biedt drie productseries aan. De ‘Range Series’ staat bekend om de flexibele systeembouwopties, die bij elke levensstijl passen. De ‘Style Series’, met haar elegante uiterlijk in de vorm van de Eclipse en de Compact Eclipse, is bedoeld voor de kritische luisteraar die gelooft in de kracht van eenvoud. En aan de top van de productserie staat de ‘Premium Series’, die de ultieme luisterervaring biedt voor hifi-puristen.  Met de jaren werden er ook ondercategorieën ontwikkeld, zoals de ‘Reference’ modellen, die muzikale emoties zo natuurgetrouw mogelijk weergaven. De ‘Original Special Edition’ (SE en de latere OSE) bieden nog betere prestaties door speciaal geselecteerde onderdelen en een aangepast ontwerp, voor een nog betere geluidskwaliteit. Ten slotte zijn er de ‘Ken Ishiwata Signature’ modellen, die een onovertroffen kwaliteit bieden. Ken Ishiwata, die het SE-concept heeft ontwikkeld, is een getalenteerde audio-ontwerper die vindt dat de weergave van geluid de luisteraar moet raken zoals geen enkele sensatie dat kan. Zijn persoonlijke handtekening op een Marantz-product betekent dat u kiest voor een weergaloze hifi-kwaliteit.

De toekomst

In 2002 is Marantz met D&M Holding Inc. begonnen aan een nieuw avontuur. Deze nieuwe holdingmaatschappij bevindt zich in de juiste positie om te profiteren van de snel groeiende AV-markt en van de digitale ontwikkelingen in de gehele bedrijfstak. Zowel Marantz als Denon zijn vooraanstaande merken van thuisbioscopen en AV-producten van hoge kwaliteit. De gerenommeerde merken Marantz en Denon zullen blijven bestaan, en beide bedrijven kunnen nu profiteren van het schaalvoordeel van de extra koopkracht en onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteiten, zodat ze een betere concurrentiepositie op de markt kunnen innemen. 

MERK

EDITORS' CHOICE