ARTIKEL

De geur van versgeperst vinyl

Het voert te ver om hier in detail het productieproces van een plaat te doorlopen. Maar het belangrijkste onderdeel in het proces, het maken van de master, kan niet ontbreken. Dat dient als basis voor het persen van een plaat. Er zijn twee varianten: de zwarte lacquer die een acetaat laagje heeft, en een koperen DMM versie. “Lacquers zijn bijvoorbeeld geschikt voor dance. Pop en rock doen het beter op een koperen DMM master”, vertelt Rinus.

Beiteltje dat een groef snijdt
Om te demonstreren hoe het snijden in zijn werk gaat, laat Rinus een van de snijtafels draaien. Spin schalt door de speakers en een kop met een klein beiteltje snijdt secuur een groef in de lacquer. Die testpersing wordt door de mensen van Record Industry nog helemaal nageluisterd op eventuele fouten. Als hij goed is, is de plaat klaar om het productieproces in te gaan.


Foto: een snijtafel van Record Industry - ©Leon Weterings

Geur van versgeperst vinyl
In de fabriek van Record Industry laat Rinus de verschillende processen zien die vooraf gaan aan het persen. Van het chemisch bad waarin de lakker voorzien wordt van een zilveren laagje tot het persen van de labels in de plaat. De geur van versgeperst vinyl is overal in de fabriek te ruiken. Rinus houdt een hompje vinyl in zijn hand. “Dit kluitje met een gewicht van 200 gram is geschikt om er een kwalitatief goede plaat van te maken. Een pers maakt ongeveer 150 platen per uur. Ik denk dat we per dag ongeveer tussen de 25.000 en 30.000 lp’s persen.”


Foto: Vinyl korrels - ©Leon Weterings

Music on Vinyl
Record Industry gaat voor kwaliteit en dan zijn platen met een gewicht van 180 gram een vereiste. Ton: “Ongeveer de helft van onze persen is geschikt voor het persen van 180 grams platen. Mijn gevoel zegt dat dat steeds meer gaat worden. We concentreren ons op de high end audio-luisteraar en het product waar die mensen voor gaan. Ons streven is nog steeds om de enige perserij in Europa te worden. “De markt groeit dan wel, maar het is niets voor ons om alleen maar af te wachten wat er op ons afkomt. Daarom zijn we een paar jaar geleden begonnen met het initiatief Music on Vinyl. We proberen rechten te verkrijgen van bepaalde platen om ze opnieuw uit te mogen brengen op vinyl. Het aanbod groeit enorm, we zijn twee jaar geleden gestart met o.a. de backcatalogue van Sony Music en de catalogus bevat nu al zo’n 300 titels. Hier komen er iedere maand zo’n twintig a dertig bij. Alhoewel de cd- en dvd-markt per jaar met ongeveer 15 procent daalt, zien we de verkopen van vinyl nu weer stijgen.”

Record Industry heeft ook een eigen website. Daar kun je bijvoorbeeld het portret bekijken dat de NCRV maakte over Ton Vermeulen en zijn passie voor vinyl.

EDITORS' CHOICE