REVIEW

C.E.C. TL- 51 + C.E.C. DX- 51mkII DAC

Jan de Jeu | 28 april 2001 |

TL-51

De eerste indruk die dit transport op mij maakt is er een van gewicht. Voordat ik de doos aanpak word ik gewaarschuwd; hij is zwaar. Desondanks wordt ik verrast door het gewicht dat hoger lijkt dan de gespecificeerde 10kg. Geplaatst op de dikke granieten plaat in mijn audiokast waar normaal gesproken mijn eigen transport op rust maakt het geheel een solide indruk. De afmetingen zijn 435 x 100 x 290 mm. ( B x H x D )

CEC TL-51

Hoewel er lezers zullen zijn die menen dat visuele aspecten van volstrekt ondergeschikt belang zijn, ben ik er persoonlijk toch blij mee dat de importeur ervoor gekozen heeft om mij de zwarte uitvoering te bezorgen. Het bij meerdere Japanse merken populaire, en door sommige mensen geliefde, goudkleurige alternatief zou in mijn beleving ernstig misstaan in mijn zwart / chroomstalen audiomeubel. Wat designfactor betreft heb ik persoonlijk dan ook, bijna, niets aan te merken. Het strak vormgegeven rechthoekige front met afgeronde hoeken wordt slechts doorbroken door een ondiepe groef over de hele breedte met daarboven in het midden het duidelijke, op het apparaat overigens niet uit te schakelen, display(1). Aan de linker kant zit een aan/uit knop. Onder de groef, over een breedte die gelijk is aan de totale breedte van het display, zijn 6 drukknoppen gesitueerd met van links naar rechts de functies; vorig nummer, volgend nummer, terug, vooruit, stop, play/pauze. Vermeldingen van merknaam, typeaanduiding, cd logo etc. hebben een gouden kleur die ik niet echt mooi vind maar doordat het niet sterk afsteekt bij de ondergrond is het voor mij niet storend. Ditzelfde geldt voor de goudkleurige voeten waar beide apparaten op rusten. In het midden van de bovenkant van het front is een uitsparing waarin het opstaande randje van de voorkant van het doorzichtige klepje rust, dat naar achteren geschoven kan worden waardoor het loopwerk van deze bovenlader zichtbaar wordt. Op de spindel ligt een ronde en, zo blijkt bij het optillen, zware stalen stabilizer. Zonder deze stabilizer kan er geen cd afgespeeld worden. De stabilizer dient om tijdens het spelen trillingen te onderdrukken die afkomstig zijn van de cd zelf. Bij de duurdere transporten wordt gebruik gemaakt van een stabilizer van keramiek. Subtiel detail; de op de cd te plaatsen onderkant is voorzien van 3 vilten rondjes. Aan de achterkant blijkt dat het apparaat beschikt over 3 digitale SP/DIF outputs; een gebalanceerde AES/EBU, een Coax en een optische Toslink. De belangrijkste uitgang, indien het transport gebruikt wordt in combinatie met een CEC DAC, is volgens de fabrikant echter die van de CEC Superlink. Een (9 pin sub-D) aansluiting die mij doet denken aan verbindingen die ik eveneens tegenkom op mijn pc. Bij SP/DIF wordt via een enkele kabel zowel de digitale informatie, als de clock en de synchronisatie overgebracht. Superlink heeft als groot voordeel dat de diverse signalen elk via hun eigen kanaal getransporteerd worden waarmee onderlinge beïnvloeding dus tegengegaan wordt en het clock signaal zuiverder, en dus met minder jitter, naar de D/A converter wordt gebracht. Het separaat van loopwerk naar DAC vervoerde signaal wordt dan in de DAC opnieuw geklokt met het eveneens uit het loopwerk aangevoerde kloksignaal.

Het transport beschikt naast de unieke Superlink verbinding over een, al eerder genoemde, bijzondere loopwerkaandrijving. Volgens CEC is aandrijving door een snaar de belangrijkste troef bij het voorkomen dat trillingen van de motor overgebracht kunnen worden naar de draaiende cd. De duurdere modellen gaan overigens nog een stapje verder; daar wordt ook de laserunit door een snaar aangedreven. (2)


EDITORS' CHOICE