REVIEWSonus faber

Sonus Faber Gravis B1

Jan de Jeu | 23 mei 2002 | Sonus faber

Sonus Faber

Behoeft deze naam nog een nadere introductie? Iedere audiofiel kent onderhand dit wereldberoemde door Franco Serblin gecreëerde Italiaanse merk dat diverse luidsprekers, een versterker en nu dus ook een subwoofer maakt. In 1980 was “Snail Project” het eerste type luidspreker. Inmiddels zijn er twee luidsprekerlijnen. De in 1995 geïntroduceerde Linea Concerto beleeft nu zijn tweede versie en heeft, om een reden die zich eenvoudig laat raden, de toevoeging “Home” gekregen. De duurdere Classic lijn omvat o.a. de in 1993 uitgebrachte Guarneri Homage die vernoemd is naar de grote luitbouwer Giuseppe “Del Gesu” Guarneri. Ook de tot die lijn behorende Amati Homage uit 1998 is een eerbetoon aan een familie van luitbouwers. De jongste telg is de op de CES van 2002 geïntroduceerde en door mij naar aanleiding van een reeds eerder becommentarieerde overtuigende demo Cremona. Wederom met de vorm van de luit als uitgangspunt. Saillant detail; zelfs in de belijning van het nieuwe “atelier” van het bedrijf is de vorm van dit instrument te herkennen. Na al eerder een versterker in het pakket te hebben gehad werd in 1997 de nog steeds leverbare Musica geïntegreerde versterker geïntroduceerd.

Gravis B1

Sommige fabrikanten kennen hun producten type nummers toe. Anderen kiezen voor type namen. Soms komt in een type nummer een specificatie van het desbetreffende component terug maar vaak is die link, voor zover hij al aanwezig is, voor de gemiddelde consument niet te leggen. Bij het gebruik van type namen is het verband tussen de naam en de daaraan ten grondslag liggende gedachte over het algemeen wat eenvoudiger te herkennen. Dat dit bij de producten van Sonus Faber zeker het geval is, is reeds aangegeven en daarop vormt de subwoofer, met de keus voor de uit het Latijn afkomstige naam Gravis (zwaar, ernstig), geen uitzondering. Waar B1 voor staat weet ik niet zeker maar het zou me niet verbazen wanneer de B staat voor bas en de 1 verwijst naar het feit dat dit de eerste subwoofer is in de geschiedenis van Sonus Faber.

Het gewicht van 30 kilogram is navenant en Rob gebruikt dan ook een steekwagentje om de 32 kilo wegende doos over mijn tuinpad te transporteren. Eenmaal uit de doos blijkt de 1600 euro kostende subwoofer met een inhoud van 28 liter in ieder geval uiterlijk een component te zijn dat de naam Sonus Faber waardig is. De vormgeving past wonderwel bij mijn eigen monitor speakers. Ook hier de afwerking van voor- en achterkant met leer en de achterover hellende voorkant. Net als bij mijn eigen speakers bevindt zich achter het afneembare front een papieren conus. Verschil is dat dit exemplaar een doorsnee heeft van 25 cm en magnetisch afgeschermd is. De zijkanten missen de door mij zo gewaardeerde afwerking in zwarte pianolak maar dat kan ook niet anders omdat zich daar, wederom achter afneembare “fronten” of liever “sides”, twee door leer omgeven passieve radiators bevinden met elk eveneens een diameter van 25 cm. Uiteraard wijken ook de maten af. De breedte is 37 cm, terwijl de hoogte en de diepte 42 cm meten. De op drie poten, twee voor en een midden achter, rustende sculptuur oogt fragieler dan de maten doen vermoeden maar dat is subjectief en zal ongetwijfeld ook iets zeggen over de samenwerking van mijn ogen en hersenen op het moment dat ik in aanraking kom met Italiaans topdesign. Mea culpa!

Op de zwarte achterkant bevinden zich linksboven de koelvinnen van de 200 Watt Mosfet versterker. Daaronder de powerswitch met daarin een rode led die oplicht wanneer de subwoofer stroom krijgt. Onderaan links het aansluitpunt voor het netsnoer. Rechts naast de koelvinnen bevinden zich twee regelaars, een schakelaar en twee aansluitpunten. Bovenaan het Low Pass filter met 6 instelbare kantelpunten; 38, 42, 47, 52, 58 en 65 Hz. Daaronder de volumeregeling gevolgd door de faseschakelaar met een normaal en een reverse stand. Als laatste de line in (RCA) en de rechts daarvan geplaatste Hi level in. (XLR)

Andere technische gegevens:
Frequentiebereik 24 – 65 Hz.
High-pass filter 20 Hz
Low-pass filter 24 dB per octaaf

MERK

EDITORS' CHOICE