REVIEWMarantz

Aansluiten en luisteren

Rene Smit | 07 september 2006 | Fotografie Rene Smit | Marantz

Omdat Marantz Europe een complete set aanleverde is deze ook als zodanig beoordeeld. De versterker en sacd-speler zijn op een stevige houten meubel geplaatst en de Mordaunt Short luidsprekers kwamen op met zilverzand gevulde Sound Organisation stands te staan. Mijn Spendor S3 speakers verhuisden tijdelijk naar de zijlijn. De versterker en sacd-speler werden onderling verbonden met een Sharkwire SC-L03 zilveren interlink en de zilveren luidsprekerkabels waren eveneens van Sharkwire. In eerste instantie is set de met de standaard meegeleverde netsnoeren aangesloten op een gescheiden, geaarde audiogroep. Na verschillende avonden geluisterd te hebben bleef ik de indruk houden dat de set onder het eigenlijke kunnen presteerde, het geheel klonk wat ongeïnspireerd en vlak. De laagweergave was niet strak en details bleven achterwege. De oplossing van het ‘probleem’ bleek te liggen in het omprikken van de netsnoeren in een normale, niet geaarde wandcontactdoos. Alle luisterervaringen zijn daarna opgedaan in deze opstelling. Naast de Mordaunt Short luidsprekers is eveneens geluisterd met Spendor S3 monitor speakers. Aangezien de sacd-speler hagelnieuw was, wordt die eerst gedurende een aantal dagen op repeat gezet om in te spelen. Om helemaal zeker te zijn heeft de complete set bovendien 48 uur achtereen in de logeerkamer staan spelen. Pas daarna verhuisde de set naar de huiskamer om serieus beluisterd te worden.

Luisteren

Kijkend naar de tegenover mij opgestelde set bekruipt me een rijk gevoel. Beide apparaten hebben een voorname uitstraling, waarbij de versterker met de schoonheidsprijs gaat strijken. Over de totale vormgeving van de sacd-speler heb ik wat gemengde gevoelens. Gelukkig is dat een kwestie van smaak en voor iedereen verschillend. De bediening van de knoppen en toetsen op beide apparaten doet het goede gevoel alleen maar toenemen. De bediening is bijzonder solide en de toetsen zijn logisch gesitueerd. Indrukken van de ‘open’ toets op de speler laat de lade zacht zoevend openschuiven; geen gerammel of andersoortige bijgeluiden vallen je ten deel.

Omdat Marantz in de typeaanduiding duidelijk aangeeft dat de SA7001Ki een sacd-speler is, besluit ik in eerste instantie naar wat sacd’s te luisteren. Ik kies ‘Omarm’ van de Zeeuwse popgroep Bløf. Hoewel de teksten op dit album me eigenlijk te ver afstaan van de werkelijkheid, blijft het fraaie muziek om naar te luisteren. Het nummer ‘De mooiste verliezers’ opent met een instrumentaal gedeelte dat direct laat horen waar sacd ten opzichte van normale cd een voorsprong neemt. De laagweergave is veel dieper en strakker dan met een normale cd het geval is. Daarbij klinkt het geheel veel natuurlijker en vloeiender. De tom-tom’s staan achter in het beeld en perfect is de aanslag op de vellen hoorbaar, net als het natrillen. Het geheel klinkt vloeiend en makkelijk, zonder soft te worden. In de track ‘Omarm’ zingt Pascal Jacobs vrij hoog en dat wordt fraai weergegeven, terwijl het karakter van de stem goed gevangen wordt. Overschakelen naar mijn Spendor S3 speakers laat horen dat de elektronica tot nog meer in staat is. De kwaliteit van de laagweergave neemt verder toe en is wat minder drukkend. Het gehele plaatje wordt beter ingekleurd en wint wat aan natuurlijkheid. Iets compleet anders is een sampler-sacd van Channel Classics. Eén van de tracks is het van Mecano bekende nummer ‘Hijo de la luna’. Op deze sacd wordt het nummer gezongen door ‘The Gents vocal ensemble’. Het koor is mooi gestaffeld in de ruimte geplaatst en de stemmen zijn goed individueel te volgen. Het stereobeeld is breed en de weergave brengt veel rust. Overschakelen van MS902i naar Spendor S3 luidsprekers laat het geheel wat slanker en gedetailleerder klinken. Met meer staffeling tussen diverse stemmen en instrumenten.

Het volgende schijfje dat in de lade van de SA7001Ki verdwijnt is ‘Eiland in de verte’ van Boudewijn de Groot. Op de track ‘Vondeling van Ameland’ klinkt zijn aangename stem beheerst en genuanceerd. De diverse instrumenten hebben een heel hoog echtheidsgehalte en het geheel klinkt vloeiend en bijzonder boeiend. Een andere track van het album, ‘Het einddoel’, is heerlijke op bigband lijkende muziek. De blazers hebben voldoende bite en power, zonder dat het een moment scherp gaat klinken. Er is veel onderscheid tussen de diverse blaasinstrumenten waardoor het erg boeiend blijft om naar te luisteren.

Tijd om normale cd’s te gaan beluisteren. Mijn eerste keus is het titelloze album van Marc Cohn. Direct bij de eerste track die ik selecteer, ‘Walk on water’, laat de SA7001Ki horen ook als normale cd-speler zijn mannetje te staan. De muziek wordt met fluwelen handschoenen aangepakt en de muziek stroomt zoet als honing de Spendor speakers uit. De hoogweergave is genuanceerd en de detaillering van de metalen percussie-instrumenten is grandioos. Het uitklinken van bijvoorbeeld de belletjes is helemaal top. Dat de PM7001Ki hier ook zijn steentje aan bijdraagt mag duidelijk zijn. Zonder een goede ‘transparante’ versterker kunnen onmogelijk de details die de cd-speler aanbiedt ten gehore gebracht worden. De PM7001Ki zorgt ervoor dat de laagweergave strak en gecontroleerd blijft. Dynamisch zit het snor met deze set. Luisterend naar Don Henley’s ‘Inside Job’ is er in de track ‘Everything is different now’ na circa één minuut een break, de muziek sterft langzaam uit en na een heel kort moment van stilte zet Don weer in. De power waarmee dit gebeurd zorgt voor een schrikreactie, zo uit het niets en krachtig wordt de stem weergegeven. De versterker maakt dat er een breed en diep beeld in de luisterruimte geprojecteerd wordt. Het zingende koor aan het einde van het nummer staat als een huis, is goed gestaffeld en bestaat uit individuele stemmen. Op de gevarieerde soundtrack van de film ‘City of Angels’ staan een aantal fraaie stukken. Naast het prachtige ‘Angel’ van Sarah McLaughlan is ook ‘Uninvited’ van Alanis Morisette op deze cd te vinden. De stem van Alanis is bijzonder uitgesproken en eigen. Luisterend met de Marantz set en Mordaunt Short speakers klinken de ‘s’ en ‘t’ klanken wat scherp, luisterend met Spendor speakers vermindert dat iets. Zelfs zonder subwoofer is de laagweergave prima in orde. Iets dat fractioneel verbetert wanneer er van Mordaunt Short naar de Spendor speakers wordt overgeschakeld. In beide set-ups is het geluid zelfs een fractie meer gepolijst dan met mijn referentie vM versterker combinatie en Cambridge Audio cd-speler.