REVIEWHeed Audio

Heed Orbit


Jan de Jeu | 03 januari 2008 | Heed Audio

De Orbit is oorspronkelijk ontworpen als een power-supply kit voor Rega draaitafels en werd voor het eerst gepresenteerd in Zsolt’s DIY hi-fi magazine ‘Hang & Technika’ (Geluid & Technologie). Aan de huidige Orbit is dat DIY verleden niet af te zien. Het stevige metalen kastje van 9,5 cm breed, 28 cm diep en een hoogte van 7,5 cm heeft een antracietgrijze powdercoating en als enige luxe een zwart acrylaat frontje. Dit wordt onderbroken door een centraal geplaatste LED en een drukknop waarmee van toerental gewisseld kan worden.

Heed Orbit2 Helemaal bovenaan staat de merknaam, helemaal onderaan de typeaanduiding. De uitstraling is degelijk en onopvallend. Bij 33,3 toeren licht de LED helderrood op terwijl deze kleur in groen verandert wanneer het toerental omgezet wordt naar 45. Beide toerentallen zijn kwarts gestabiliseerd waardoor de gevraagde snelheid snel bereikt wordt en er op beide snelheden sprake is van een absoluut gelijkmatig lopende motor.
Doordat de Orbit de binnenkomende netspanning eerst afbreekt alvorens het opnieuw op te bouwen is de stroom die uiteindelijk de motor bereikt vrij van alle onregelmatigheden en vormen van vervuiling die het huidige stroomnet kenmerken.

Bij de Orbit wordt een afneembaar standaard netsnoer geleverd alsmede een korte netkabel waarop de netstekker van de draaitafelmotor aangesloten kan worden. Beide netsnoeren vinden een aansluiting aan de achterzijde van de Orbit. Daar bevindt zich ook de aan/uit schakelaar.




Het gezelschap

De Orbit vervangt de Syncro bij het aansturen van de motor van de Clearaudio draaitafel die uitgerust is met een VPI JMW 9 arm en een Jan Allaerts MC 1 ECO S element waarvan de signalen versterkt worden door een Bluenote Phono One mk III phono voorversterker en een DK Design VS-1 Reference mk III geďntegreerde versterker die uiteindelijk de MC Systems M3 luidsprekers aanstuurt. Onderling zijn de componenten verbonden met Synergistic Research terwijl de luidsprekerkabels afkomstig zijn van JK Acoustics en de netsnoeren van AH!


Draaien

Eén van de grote voordelen van een voeding als de Orbit 2 is dat hij de mogelijkheid biedt om met één druk op de knop van snelheid te wisselen. Het voorkomt het gehannes met het omleggen van de snaar om de poelie of om een aandrijfwiel onder het draaitafelplateau zoals dat bij veel moderne draaitafels onvermijdelijk is. Ik kan mij zelfs voorstellen dat dit voor sommige bezitters de eerste aanleiding is om de aankoop van een voeding als de Orbit of de Syncro te overwegen. Wetende wat de klankmatige winst van een voeding is beschouw ik dat snelle wisselen van snelheid persoonlijk eerder als een welkome bonus, zeker nu er tegenwoordig weer zoveel nieuw 45 rpm vinyl uitgebracht wordt.

Zodra de Orbit met de motor van de Clearaudio zwarte vinylplakken draaier verbonden is zet ik de power schakelaar aan. Meteen begint het plateau te draaien. Logisch, zult u zeggen. Nou, dat is niet helemaal waar. Het betekent alleen dat de schakelaar op het frontje ingesteld staat op 33,3 toeren. Dit is namelijk – net als bij mijn eigen Syncro het geval is - de enige snelheid waarop hij opgestart kan worden. Dit hangt samen met de ontwerpfilosofie van Heed om de motor maar net voldoende stroom te leveren. De Orbit levert genoeg power aan de motor om het plateau snel op 33,3 toeren te krijgen. Om vanuit stilstand snel op 45 toeren te komen is die hoeveelheid echter niet voldoende. Pas wanneer het plateau op 33,3 toeren draait kan overgeschakeld worden naar 45. Dit idee is niet helemaal nieuw. Linn gebruikt hetzelfde principe op iets andere wijze. Daar levert de voeding kortstondig extra stroom om op te starten maar wanneer de motor eenmaal op toeren is wordt eveneens teruggeschakeld naar een minimale stroomtoevoer. Bij de draaitafels van Nottingham Analogue is dat idee nog wat verder doorgevoerd. Daar moet het plateau eerst met de hand in beweging gezet worden alvorens de motor het aandrijven overneemt.

Na het opstarten raak ik gedurende de rest van de testperiode de powerknop niet meer aan. Net als alle andere audio apparatuur blijft de Orbit zolang hij bij mij logeert continu aan het stroomnet hangen. Geplaatst naast de Syncro is het erg eenvoudig om door middel van het omzetten van een contrastekker afwisselend de Syncro en de Orbit de stroomtoevoer naar de motor van de draaitafel te laten verzorgen. Eerst wissel ik regelmatig tussen het zilveren Clearaudio kastje en het zwarte Heed apparaat waarbij ik aanvankelijk af en toe wat subtiele verschillen waar meen te nemen in de mate van rust in het beeld. Wanneer ik vervolgens de variabele arbeidsfrequentie van de Syncro instel op de vaste waarde van de Orbit (50 Hz) ben ik niet langer in staat om verschillen aan te geven.

MERK

EDITORS' CHOICE