ARTIKEL

Even schrikken

Bert Dekker | 12 februari 2009 | Fotografie Bert Dekker

Ondanks dat zijn set een paar jaar geleden al een bovengemiddelde prestatie neerzette was de kennismaking met de vernieuwde set van Roger wel even schrikken. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, zelden heb ik een muziekweergave gehoord waar je zo stil van wordt als bij Roger thuis. “Stil”, dat is inderdaad één van de zaken die me als eerste opvallen. De muziek lijkt vanuit het niets te komen, vanuit een gitzwarte achtergrond. Roger: “Als we praten over het dynamisch bereik in de muziekweergave dan wordt deze te vaak gemeten ten opzichte van zijn “headroom” aan de bovenkant, zijn maximale uitsturing. Muziek echter wordt opgebouwd vanuit stilte. In stilte zit de kracht, de emotie van de muziek. Het is daarom zinvoller om het dynamisch bereik vanuit het nulpunt op te bouwen. Hoe ruisarmer, hoe stiller een set, hoe meer de muziek gaat spreken.

Luisterbezoek Roger

Hier ben ik het absoluut mee eens. Ook in mijn eigen set heb ik veel aandacht besteed aan schone stroom en goede bekabeling. Aspecten die kunnen leiden tot een duidelijk hoorbare verlaging van de noisefloor van de set. In de set van Roger is de uitzonderlijk lage noisefloor goed waarneembaar. De Sonus Faber Guarneri Homage luidsprekers blijken tevens een uitzonderlijk brede en diepe stage neer te zetten alsmede een laagweergave die niet lijkt te passen bij de afmetingen van deze bijzonder fraai gestyleerde en afgewerkte luidsprekers. Het laag kent body, impact en gaat verrassend diep. Maar als er iets is dat me bij mijn strot grijpt is het tocht wel … die rust en die stilte die, zelfs op het moment dat het allemaal wat drukker wordt in de muziek, als een rode draad, als een altijd aanwezige onderstroom de muziek lijkt te dragen.