REVIEWB&W

Marc Brekelmans | 20 januari 2005 | B&W

Lyra DJ

Bijzonder is de Lyra DJ functie. Een door Thomson zelf ontwikkeld systeem om automatisch afspeellijsten samen te stellen. De Lyra DJ “leest” de muziek en bepaalt op basis van tempo en andere akoestische eigenschappen welke nummers bij elkaar horen. U geeft aan hoeveel aparte afspeellijsten u aan wil maken en de Lyra DJ stelt ze voor u samen. In de praktijk werkt het niet zo goed als dat het op papier lijkt. De muzieklijsten zijn te herkennen aan de naam van de eerste artiest in de lijst. In mijn geval (ik heb veel muziek van Prince) begonnen veel muzieklijsten met de artiest Prince. Een indicatie van de soort muziek was dus niet af te lezen aan de eerste artiest op het lijstje. Beter werken de zelf samen te stellen “playlists”.

Thomson Lyra PDP2845

Wat verder opviel

Ik heb de Lyra gedurende een lange periode kunnen gebruiken. Gedurende de periode is de speler een drietal keren vastgelopen. Net als bij een computer is met het uitschakelen en weer aanzetten van de Lyra het probleem opgelost. Wat de vastlopers veroorzaakt is me niet helemaal duidelijk geworden, soms liep hij vast met het achteruit “skippen”, soms liep hij na een paar seconden weergave gewoon vast. Zoals ik al opmerkte, het is maar een paar keer voorgekomen en was zo verholpen. Misschien dat er nog een software upgrade gaat komen om dit probleempje tot het verleden te laten behoren.

De Lyra is, in mijn ogen althans, een (zeer) mooi vormgegeven speler. Met zijn fraaie hoogglans zwarte afwerking en blauwe achtergrondverlichting heeft hij een zeer mannelijke uitstraling. Ook het gewicht en zijn afmetingen zijn goed. De speler is niet groter dan een pakje sigaretten en past met gemak in je broekzak. De hoofdtelefoon is onder de maat, maar voor een paar tientjes koop je een goed alternatief van een topmerk. Klankmatig is de Lyra goed te noemen. De speler wordt ook nog eens zeer compleet geleverd. Wat mij betreft een echte aanrader.

Prijs:
Thomson Lyra PDP2845

Specificaties: