Harbeth meets Sugden


René van Es | 30 november 2006 | Fotografie René van Es

Ik heb het voor u opgezocht in Van Dale en het woord demonstratie heeft onder andere als betekenis: vertoning van de mogelijkheden van een toestel. Het betekent ook: het aantonen van iets door middel van een proef. Ik mag beide verklaringen van toepassing noemen als ik terugkijk op een aangename middag bij Audio Excellence waar een “demonstratie” wachtte van twee echte Engelse merken, Harbeth met luidsprekers en Sugden met elektronica. Opgesteld door de importeurs in de luisterruimte in Zevenbergen. Jan Verlegh en Leo Heijmans waren mijn gastheren. De show werd gestolen door de apparaten die speelden.

Zowel Harbeth als Sugden zijn namen met een lange historie in audio. Het zijn merken die een lange periode van succes hebben gekend, de mindere tijden hebben meegemaakt door het overspoelen van de markt met inferieure apparaten, toch volledig terugkwamen tot het topniveau dankzij nieuwe eigenaren. Zo is Harbeth in 1977 opgericht door Dudley Harwood en zijn vrouw Elizabeth. De naam is gevormd uit Har(wood)+(Eliza)Beth wat duidelijk geďnspireerd is door Spendor (Spencer + Dorothy Huhges).

Harbeth & Sugden

Dat is niet de enige overeenkomst tussen de twee merken. Beide hebben erg veel te maken gehad met de ontwikkelingsafdeling van de BBC waar de meest fameuze luidsprekers het licht zagen. Dudley Harwood was daar leidinggevend van 1971 tot 1977, het jaar dat hij Harbeth oprichtte. Onder leiding en medewerking van Harwood zag de beroemde LS3/5A het licht. Mogelijk de meest bekende luidspreker uit de geschiedenis, samen met de Quad ESL57 en de Klipschorn. Dudley nam een patent mee uit zijn periode bij de BBC voor vacuüm gevormde polypropyleen luidspreker conussen en bouwde op basis van dat materiaal de eerste Harbeth HL luidspreker.



In 1986 werd Harbeth Acoustics overgenomen door de huidige eigenaar, Alan Shaw. Alan was tot die tijd werkzaam in de elektronica industrie (halfgeleiders). Een fanatieke muziekliefhebber die met zijn verkoopervaring en liefde voor audio, door Harbeth over te nemen, de kans zag een droom waar te maken. Shaw kende de LS3/5A luidspreker van Harwood al jaren en bouwde ver voordat hij Harbeth kon overnemen zelf een paar aan de hand van tekeningen. Hij benaderde het uitgewogen BBC ontwerp tot in de finesses. Later, in 1987 om precies te zijn, verkreeg hij een licentie van de BBC om deze monitor te vervaardigen. Net als Spendor dat bijvoorbeeld deed. Echter aan al het goede komt een keer een eind en daarmee ook aan de productie van de LS3/5A.

Harbeth & Sugden

Ondertussen verkreeg Shaw een nieuw soort conusmateriaal (TPX) dat polypropyleen in de schaduw zette. Daarnaast ging hij over van vacuüm vormen naar spuitgieten van de conus. In 1990 verkreeg hij een patent voor dit nieuwe type conus dat hij RADIAL noemde, wat staat voor: Research And Development In Advanced Loudspeakers. Hij benutte dit materiaal voor al zijn nieuwe ontwerpen. Ooit kreeg Alan Shaw het verzoek van zijn vrouw om een paar luidsprekers te maken voor de kinderen die wat makkelijker naast de TV pasten dan de grote HL5. De LS3/5A die hij nog in zijn bezit had was onbruikbaar omdat die niet is afgeschermd en de meest fraaie kleureffecten op een TV toestel gaf. Hij maakte daarom een luidspreker die net zo presteerde als een LS3/5A, in dezelfde maat, maar met modernere materialen. De uitdaging voor Shaw was om deze luidspreker de huisklank van Harbeth Acoustics mee te geven en de kwaliteit van de BBC monitor te behouden. Hij slaagde wonderwel en de HL P3 was een feit. Nu na al die jaren is de P3 nog steeds in productie en onderwerp van de luistersessie deze middag.

EDITORS' CHOICE