ARTIKEL

IFA 2012: Tussen de bomen het bos vinden

Meerdere records werden gebroken tijdens IFA 2012 in Berlijn. Zo noteerde ’s werelds grootste consumentenelektronicabeurs niet alleen een bezoekersrecord, ook werden niet eerder zoveel nieuwe producten gelanceerd als tijdens deze editie van het zesdaagse evenement in de Messe Berlin. Een korte terugblik.

Een eerste bezoek aan IFA is zoals toen je als kleine jongetje of meisje voor het eerst naar de Efteling ging. Kneiterdruk, maar je kijkt verwonderd je ogen uit. De stands van de grootste producenten ter wereld zijn als het Sprookjesbos in Kaatsheuvel: betoverend. ’s Werelds grootste consumentenelektronicabeurs is waar het voor hen moet gebeuren. Want tussen de pakweg kwart miljoen ‘gewone’ bezoekers, krioelen ook nog duizenden vertegenwoordigers van de wereldwijde media.

En wanneer we het dan toch over dat bekende pretpark in Noord-Brabant hebben, het heeft nog een duidelijke overeenkomst met IFA: om alles te kunnen zien en ondergaan, heb je aan één dag eigenlijk niet genoeg. Er is simpelweg veel, misschien zelfs wel te veel, te zien op het enorme complex aan de westkant van Berlijn. Precies 1439 standhouders hebben er hun vertrouwde, maar nog vaker wereldprimeurende waar uitgestald. “IFA is een belangrijke beurs voor ons om mensen met het oog op de feestdagen te wijzen op onze nieuwe producten”, horen we bij meer dan één stand.

Misschien een beetje kort door de bocht, maar je kunt de bezoekers opdelen in drie groepen. Allereerst de mediavertegenwoordigers. We vonden het eerst best vreemd, die Amerikaan die we met zijn smartphone zichzelf zagen filmen terwijl hij over de beursvloer liep en de uitgestalde producten van commentaar voorzag. Maar hij blijkt zeker niet de enige. Tientallen van dergelijke figuren zie je op IFA, die hun korte video’s direct online gooien.

De tweede groep zijn de mensen die weken-, nee, maandenlang ‘geil’ zijn gemaakt met aankondigingen van nieuwe producten die op IFA hun wereldprimeur beleven. Het zijn de mensen die met plattegrond van de beurs haast snelwandelend over het complex gaan, op weg naar de stands van hun favoriete elektronicaproducenten. En de laatste, veruit grootste, groep bestaat uit mensen die gezellig over de beurs slenteren om zich te vergapen aan al het fraais dat te zien is in één van de vele hallen van de Berliner Messe. Blijft hun bezoek beperkt tot één dag, dan hebben ze waarschijnlijk nog niet de helft van IFA gezien. Want IFA is groot. Nee, immens.

Neem de stand van onze nationale trots Philips. Een beetje MediaMarkt is qua oppervlak haast kleiner dan die van de elektronicagigant uit Eindhoven. En waar voor Hifi.nl natuurlijk vooral de audiovisuele producten interessant zijn, heeft Philips ook noviteiten uit andere productgroepen meegenomen. En zelfs voetbalvrouw Sylvie van der Vaart gestrikt om de nieuwe elektronische tandenborstel te promoten. Al is het door een oerwoud van fotografen onmogelijk een glimp van de in Duitsland bizar populaire presentatrice op te vangen.


Philips Original radio 

Een grote stand heeft ook Samsung. Al zou je met ‘stand’ het geheel wel wat tekort doen. Het Koreaanse bedrijf heeft een hele reeks nieuwe producten prachtig uitgestald in een enorme hal. En aangezien deze direct grenst aan de noordelijke ingang van het beurscomplex, is het eigenlijk altijd bizar druk. Wereldleider Samsung blijft enorm populair bij de consument, die op IFA maar wat graag de nieuwe geïntroduceerde gadgets komt bekijken.

Hey, maar wat is dat nou? Net als op de stand van Philips hangt ook hier een enorm spandoek van Jamie Oliver. De Britse televisiekok doet blijkbaar niet aan exclusiviteit, want heeft zijn naam verbonden aan zowel producten van het Nederlandse als het Koreaanse bedrijf. Voor Philips was hij bijvoorbeeld betrokken bij de ontwikkeling van de HomeCooker, terwijl hij voor Samsung een soort van ambassadeur witgoed is. Mijnheer Oliver eet gezellig van twee walletjes.

Maar goed, we dwalen een beetje af. We zijn natuurlijk vooral naar Berlijn afgereisd voor innovaties op het gebied van beeld en geluid. En als het even kan liefst high-end producten. En vooral dat laatste valt niet mee. Sommige hifi-fabrikanten als Teufel en Marantz zijn al niet eens te vinden op IFA, terwijl bij de hifi-producenten die er wél zijn bijvoorbeeld geen luisterruimtes zijn.

Dat was ook de 42-jarige Johann uit Leipzig al opgevallen. “Vanuit hifi-oogpunt vind ik IFA eigenlijk best teleurstellend”, zegt hij. “Ik heb wel een aantal interessante producten gezien, maar kan daar vervolgens dan niet naar luisteren. Ja, het staat prachtig uitgestald. Maar bij een speaker gaat het natuurlijk om heel andere zaken dan dat ie fraai vormgegeven en mooi opgepoetst is”, klinkt het toch wat teleurgesteld. De kritiek van Johann is ergens wel begrijpelijk, maar ook weer niet helemaal terecht. Want voor audiofielen is er heus wel wat te genieten op IFA, je moet alleen goed je best doen om tussen de bomen het bos te vinden.

EDITORS' CHOICE