Het is alweer een kleine vijf jaar geleden dat AudioXperience voor het laatst door Hifi.nl is bezocht in het kader van een Hi-Visit. Er is sindsdien heel wat veranderd bij deze eigenzinnige hifi-winkel die is gevestigd in het Brabantse dorp Nuenen. Hoogste tijd dus om er weer eens een kijkje te gaan nemen.

 

"/>
 

HI-VISITAudioXperience

Hi-Visit AudioXperience

Het is alweer een kleine vijf jaar geleden dat AudioXperience voor het laatst door Hifi.nl is bezocht in het kader van een Hi-Visit. Er is sindsdien heel wat veranderd bij deze eigenzinnige hifi-winkel die is gevestigd in het Brabantse dorp Nuenen. Hoogste tijd dus om er weer eens een kijkje te gaan nemen.

Nu is het niet zo dat het ook vijf jaar geleden is dat ik zelf voor het laatst bij AudioXperience ben geweest. Verre van dat, ik kom er met enige regelmaat. Bijvoorbeeld omdat er een pers-introductie plaatsvond van de nieuwe geïntegreerde versterkers van Naim of omdat er een gezellig en leerzaam evenement werd georganiseerd. Vooral met dat laatste hebben de mannen van AudioXperience de laatste jaren een ijzersterke reputatie op weten te bouwen.

Wanneer ik op de dinsdagochtend van mijn bezoek door Martijn Lavrijsen, één van de eigenaren van AudioXperience, allervriendelijkst wordt ontvangen is nog goed te zien dat er het voorgaande weekend weer zo’n dealershow heeft plaatsgevonden. Twee dagen lang heeft de winkel in het teken gestaan van La Bella Italia, ter ere van de introductie van de nieuwe Olympica-serie van het Italiaanse luidsprekermerk Sonus Faber. En wie denkt dat het dan blijft bij een opstelling van de luidsprekers in kwestie en een zuinig koppie thee of koffie voor de bezoekers, komt bij AudioXperience voor een verrassing te staan.

De winkel werd voor dit evenement bijna volledig opnieuw ingericht, met Italiaanse designmeubels en -lampen van een bevriende woonspecialist. Er waren hapjes en drankjes van een echte Italiaanse cateraar en een originele Vespa scooter - die helaas al is opgehaald als ik er ben - maakten de sfeer compleet. "Ja", zegt Martijn Lavrijsen wanneer hij mijn bewonderende blik ziet. "Als je zoiets doet moet je het goed doen."

Dat uitgangspunt blijkt al snel de rode draad van het verhaal te worden, en wanneer we even later aan een kop verse Italiaanse (natuurlijk…) cappuccino zitten is het tijd om de ontwikkelingen die zich sinds mijn vorige Hi-Visit hebben voorgedaan eens op een rijtje te zetten.

Het gaat namelijk niet alleen om de installatie

"De eerste grote verandering sinds de vorige HiVisit is natuurlijk de komst van Erik", begint Martijn. En met Erik bedoelt hij Erik Paulus, die in de lente van 2010 het team kwam versterken. "Met de komst van Erik hebben we iemand in huis gehaald die op dat moment zijn sporen in de hifi al ruimschoots had verdiend, en die bij zijn vorige werkgever ook ruime ervaring had opgedaan met zaken die met woninginrichting en design te maken hadden. Dat paste uitstekend bij de nieuwe richting die we niet lang na de vorige Visit hebben gekozen. We wilden ons verder specialiseren in het hogere hifi-segment, met een sterke nadruk op de totale beleving van de klant en een naadloze integratie van de muziekinstallatie in de woonomgeving."

Erik vult aan: "Het gaat namelijk niet alleen om de installatie. We richten ons heel specifiek op de totale beleving van de klant. Daarom proberen we, zodra we hebben vastgesteld waar een klant zich voor bij ons heeft gemeld, zo snel mogelijk een afspraak thuis te maken. We moeten de ruimte zien, want pas dan kunnen we een goed advies geven. Niet alleen over hoe het klankmatige ideaal van de klant kan worden gerealiseerd, maar ook hoe de specifieke wensen ten aanzien van het design moeten worden ingevuld. De mogelijkheden, maar vooral ook de onmogelijkheden, kun je nu eenmaal niet vanuit de winkel vaststellen."

"Daarom installeren we ook bijna alle sets die we verkopen zelf bij de klant. Om zeker te weten dat het wordt zoals we het samen met de klant hebben vastgesteld, om ervoor te zorgen dat alles klinkt en werkt zoals het hoort. Dat kost redelijk veel tijd, maar wij vinden het vanzelfsprekend, zelfs essentieel. Onze klanten vertrouwen erop dat wij het hele technische deel voor onze rekening nemen, zodat zij zelf alleen maar hoeven te genieten als het er uiteindelijk staat."

"Zo’n traject is redelijk intensief en je leert elkaar dan ook goed kennen. Zo ontstaat een relatie met de klant die veel sterker is dan wanneer je cash-and-carry werkt. Het komt wel eens voor dat een goede klant ons belt met de vraag hoe hij na een verbouwing zijn luidsprekers opnieuw moet opstellen. Dan gaan we op pad, als pure service. Voor het overgrote deel van onze vaste klanten zijn we veel meer dan de winkel waar ze hun hifi-spullen hebben gekocht. Voor die mensen zijn we een partner in goede geluidsweergave."

EDITORS' CHOICE