Recensie: Loreena McKennitt – Nights From The Alhambra (2LP)

Eric de Boer | 29 april 2014

Wat maakt een concert memorabel? Loreena McKennitt, de Canadese zangeres, harpiste en pianiste, deed in 2006 een gooi naar de ultieme manier van live musiceren. Niet alleen de muziek, maar ook de gekozen plaats zorgden voor een sfeervolle concertavond, die werd vereeuwigd op beeld- en geluidsdrager. Voor het eerst is Nights From The Alhambra verkrijgbaar op vinyl, in een gelimiteerde uitvoering.

Wie bekend is met de muziek van Loreena McKennitt weet dat de zangeres veel heeft gereisd en alle invloeden van de reizen in haar muziek heeft verweven. Haar lang gekoesterde wens om een concert te geven in het Spaanse Paleis van Carlos V, gebouwd in Andalusië op de grond waar ooit het originele middeleeuwse fort Alhambra stond, werd in september 2006 eindelijk verwezenlijkt. De binnenplaats van het fraaie complex bood Loreena, haar 12-koppige begeleidingsband en het aanwezige publiek een onvergetelijke avond.

Via Quinlan Road, Loreena McKennits eigen platenmaatschappij, wordt na het eerder dit jaar uitgebrachte verzamelalbum The Journey So Far ook Nights From The Alhambra op vinyl uitgebracht. Er is geen extra materiaal gebruikt, de twee LP’s bieden dezelfde tracks als de in 2007 uitgebrachte dubbel-CD en dvd. Op deze twee LP’s ligt de nadruk lichtelijk op de tracks van het album An Ancient Muse, dat eerder in 2006 uitkwam. Maar gelukkig putte Loreena ook uit de toen al aanzienlijke hoeveelheid songs die ze al vanaf haar eerste album –Elemental uit 1985- had gemaakt.

Zo klinken She Moved Through The Fair, The Bonny Swans, The Lady Of Shalott en Raglan Road met hun Keltische klanken fraai naast de meer oriëntaal georiënteerde tracks als The Mummer’s Dance, een erg fraaie uitvoering van Caravanserai en The Mystic’s Dream. Dat Loreena McKennitt ook veel inspiratie krijgt uit oude literaire werken blijkt uit de invloeden van oude schrijvers als Shakespeare en Yeats, die onder meer in de muziek verwerkt zijn. Extra mooi zijn de uitvoeringen van Raglan Road en Dante’s Prayer, waarop het pianospel en de unieke stem van Loreena hand in hand gaan met de intieme ambiance die ze weet te produceren op het podium.

Dat Loreena McKennitt onder de sterren in Spanje een onvergetelijk concert heeft weten te geven, wordt door de tonale weelde op Nights From The Alhambra extra naar voren gebracht. De klank is beter dan het eerdergenoemde album dat eerder dit jaar op vinyl verscheen. De opname laat het podium breed horen, zorgt voor goede plaatsing van de vocalen en laat de enorme verscheidenheid aan instrumenten rijkelijk en gelaagd vloeien. Een mooi voorbeeld hiervan is All Souls Night, waarop de dynamiek één van de hoogtepunten van het album genoemd mag worden. De persing is vrij goed en de luxe gatefold sleeve is met veel aandacht verzorgd. Wie de Keltische wereldmuziek van Loreena McKennitt graag vanaf vinyl wil horen zal aan deze dubbel-LP veel plezier beleven.

Muziek: 8 ½

Klank: 8 ½

Kwaliteit persing: 8