NIEUWS

PENTATONE: Liefde voor klassieke muziek én techniek

Max Delissen | 02 februari 2015

Wie aan klassieke muziek denkt zal daarbij ook al snel aan één van de roemruchte klassieke muzieklabels denken. Statige bedrijven met een enorm aanzien, die soms al meer dan honderd jaar bezig zijn met het opnemen, uitbrengen en distribueren van klassieke muziek. Het zijn echter niet alleen de ‘Grote Namen’ die interessante releases van topmusici uitbrengen. Ook kleinere labels timmeren stevig aan de weg. En meestal zijn het juist die kleinere labels die zich op een bepaalde manier extra inspannen om zich op een positieve manier te profileren. Niet alleen om zich te ontworstelen aan de schaduw van hun grote concurrenten, maar juist vanwege een zelf gekozen diepere wens tot specialisatie. Bijvoorbeeld door op het gebied van geluidskwaliteit een bijzondere opnametechniek toe te passen, en wat dat betreft geen enkele concessie te doen. Het Nederlandse PENTATONE is zo’n label.



In Baarn, fraai gelegen in het groene noorden van de provincie Utrecht, is het hoofdkantoor van PENTATONE gevestigd. Dit jonge klassieke muzieklabel heeft zo’n dertien jaar geleden haar intrek genomen in het complex van Polyhymnia, een klassieke Baarnse villa waar in andere tijden de mastering-faciliteit van Philips/PolyGram gevestigd was. Hier werden alle klassieke opnames van Philips voorbereid op hun definitieve persing op elpee, en later natuurlijk op (sa)cd. Toen de klassieke tak van Philips werd overgenomen door Decca, en het label als zodanig definitief ophield te bestaan, besloten de vaste technici het bedrijf voort te zetten onder de naam van het pand waar ze in werkten: Polyhymnia.



Dat PENTATONE voor Polyhymnia als thuisbasis heeft gekozen is niet zo vreemd. Een van de drie pijlers waarop de bedrijfsvoering van het label rust is namelijk het bieden van de best mogelijke luisterervaring voor liefhebbers van klassieke muziek door het toepassen van superieure opnametechniek. Om dat te bereiken koos PENTATONE er vanaf het begin voor om exclusief gebruik te maken van vijfkanaals Super Audio cd. Sacd? Jazeker! Want ondanks het feit dat de sacd geen erg grote vlucht heeft genomen in de wereld van de popmuziek, is het in de klassieke wereld wel degelijk een populair medium geworden. En dat zal waarschijnlijk nog wel een tijdje zo blijven. Vergeet niet dat er dertien jaar geleden, toen PENTATONE werd opgericht, nog absoluut geen sprake was van HiRes PCM audio zoals we die vandaag de dag steeds vaker zien. Als je rond het jaar 2000 een meerkanaals bestandsformaat met een hoge resolutie wilde gebruiken om zowel de minuscule micro- als de gigantische macrodynamiek van klassieke muziek in al haar verschillende klankkleuren en ruimtelijke pracht vast te leggen, dan was het DSD-formaat (zoals het aan de opnamekant van het proces heet) je enige mogelijkheid. En laat dat nu net het bestandsformaat zijn waar Polyhymnia zich - in technisch opzicht - in heeft gespecialiseerd.

Een goed begin…
De eerste eigen release op PENTATONE was meteen een enorme klapper. PENTATONE kreeg, vooral vanwege de uitstekende reputatie die de oprichters in de klassieke wereld genieten, de eer om opnames te maken van de muziek die werd gebruikt tijdens het huwelijk van Koning Willem Alexander en Koningin Maxima. Dat heeft het label qua naamsbekendheid zeker geen windeieren gelegd. Een andere vroege opname die voor nogal wat aandacht zorgde is een zeer bijzondere versie van Peter En De Wolf, het muzikale sprookje van Sergei Prokofiev. Daarvan zijn een aantal versies gemaakt waarvoor verschillende wereldberoemde ‘vertellers’ werden benaderd. Omdat de opbrengst van de verkoop ten goede komt aan weeskinderen verleenden zij belangeloos hun medewerking. De internationale versie heeft drie vertellers: Bill Clinton, Michael Gorbachov en Sophia Loren. Een zeer opmerkelijke samenwerking, vooral omdat beide heren toentertijd in het dagelijks leven nog een vrij drukke baan hadden als president.


EDITORS' CHOICE