REVIEWTeufel

Teufel Cinebar 52 THX Streaming: duvel uit een doosje?


Menno Bonnema | 03 februari 2015 | Teufel

De introductie van het product soundbar is voor de audiowereld waarschijnlijk een van de succesvolste productlanceringen van de laatste tien jaar geweest. Ieder gerenommeerd televisie- of audiomerk heeft ze inmiddels in haar productengamma, zelfs vaak in meerdere soorten en smaken.

Teufel timmert ook al een tijdje flink aan de weg met soundbar systemen. De Duitse producent van audioapparatuur komt nu met de duurste variant ervan uit. Wij waren benieuwd hoe dit paradepaardje van Teufel presteert.

Hoe onderscheid je je nog in een productsegment dat al aardig ‘overbevolkt’ lijkt te zijn? De laatste jaren kwamen zo’n beetje alle gerenommeerde merken uit de betreffende branche met soundbars, soundprojectoren, soundboxes of hoe ze dan ook genoemd moeten worden. Van Yamaha (één van de eersten) tot Philips, van Sony tot Bower & Wilkins, allen zijn ze gekomen met zo’n ‘geluidsreep’, om het maar even plastisch te vertalen.

Surround
Zelden is er zo’n gat in de markt gecreëerd door de branche zelf (!) als in het geval van de soundbars. Ga maar na: eerst ‘moesten’ we met z’n allen het cinemageluid van de bioscoop in huis zien te halen. Wat klonk dat toch altijd mooi in de bioscoop, dat wilden we thuis ook wel eens ervaren. Met een surround systeem van vijf dan wel zeven (dan wel negen?) luidsprekers in de huiskamer moest het toch mogelijk zijn om een heel eind in de beleving van de bioscoop te kunnen komen.

Alleen, klein probleempje: heel veel mensen willen helemaal geen vijf luidsprekerkasten (laat staan zeven) in hun net knus ingerichte woonkamer. En dan moest ook nog ruimte over zijn voor zoiets als een subwoofer (“ach schat, die kan wel in de kast”). Kan dat niet anders? Uhh…

Beter beeld, slechter geluid
Dan was er bovendien nog die andere kwestie: we wilden met z’n allen ook graag veel grotere beeldschermen, juist ja, om diezelfde al eerder genoemde bioscoopervaring in huis te halen. Televisieschermen werden steeds groter, gelukkig ook al snel steeds betaalbaarder. Ook hier werd door de branche zelf een bepaalde keuze gemaakt. Het geluid werd op het tweede plan geschoven. In een plat scherm is simpelweg geen plaats voor een goed klinkende klankkast. De veronderstelling van de branche: mensen sluiten die tv toch wel aan op hun versterker en/of homecinemasysteem, met surround geluid.

Dat bleek in de praktijk nogal tegen te vallen. En dus zitten veel mensen thuis met een weliswaar groot beeldscherm, maar waar vaak abominabel slecht geluid uitkomt. En ik heb het al vaker genoemd bij hifi.nl: een goede film met slecht (verzorgd) geluid is vaak maar voor de helft zo leuk. Voorbeeld? Draai de topfilm Drive het eerste kwartier zonder geluid. Resultaat: er is gewoon niks aan. Doe hetzelfde, maar nu met geluid, bij voorkeur uit goede luidsprekers of soundbar, en je denkt: wat een verpletterende film. Kortom om een lang verhaal niet nog langer te maken: de soundbar kwam voor veel mensen als geroepen.

The making of the soundbar
Yamaha plaveide de weg naar het grote publiek en vele grote merken volgden, wie eigenlijk niet? De laatste tijd heeft Sonos een behoorlijk marktaandeel veroverd met hun Playbar. Succesvol omdat ze wat toevoegden: Spotify Connect, naast de uitzonderlijk goede geluidskwaliteit. Aan het eind van het jaar verscheen zelfs het meer van high end materiaal bekende Naim met een soort soundbar, de Mu-so. Zelf willen ze de Mu-so vooral niet als een soundbar getypeerd zien overigens, op de site noemen ze het een “wireles music system”. Enfin, wat telt is dat er een geweldig goed geluid uit deze speaker komt, waarmee de concurrentie het maar moet zien te doen. En vooral: de lat ligt nu hoog in soundbar-land.

Teufel Cinebar 52 THX Streaming
Om de vraag aan het begin van dit verhaal nog maar eens te herhalen: wat moet je doen om je te onderscheiden in dit productsegment? Ik denk dat daar drie manieren voor zijn: een bijzondere vormgeving, bijzondere mogelijkheden (denk aan Spotify Connect) of een bijzonder goed geluid. Alle drie mag ook natuurlijk, maar de voorkeur van de audioliefhebber en recensent ligt in dit geval gewoon bij goed geluid.

Teufel heeft al een ruime ervaring met soundbars. Een dikke twee jaar geleden heeft collega René Smit hier de Cinebar 51 THX nog besproken. Inmiddels is er dan de Cinebar 52 THX streaming, een 200 euro duurdere soundbar. Daarvoor krijg je in ieder geval extra de mogelijkheid van streaming, middels de bijgeleverde Raumfeld Connector ² en voor de mogelijkheid van Spotify Connect. Dan moet je wel de Raumfeld Connect app installeren op je tablet. Merkwaardig genoeg wordt de mogelijkheid van Spotify Connect nergens expliciet vermeld in de bijgevoegde handleidingen.

Je kan het systeem ook zonder de Raumfeld Connector ² aanschaffen, dan ben je net zoveel als bij de Cinebar 51 kwijt: 799 euro.

De THX toevoeging verdient nog een extra vermelding: Teufel is met haar soundbar de eerste leverancier van soundbars die het THX predikaat in de wacht heeft weten te slepen. Het totaal geleverde vermogen van dit geluidssysteem is indrukwekkend te noemen: 440 Watt. Daarvan levert de subwoofer maximaal 320 Watt, de soundbar zelf maximaal 120 Watt.

MERK

EDITORS' CHOICE