ARTIKEL

ISE 2015: de trends

De Integrated Systems Europe-beurs voelt zich inmiddels goed thuis op de RAI in Amsterdam. Hoewel de nadruk sterk ligt op professionele toepassingen, zoals displays voor winkels en stadia, kom je op de beursvloer ook heel veel bekende namen tegen uit de audio- en beeldwereld. ISE mag dan niet echt voor consumenten bedoeld, voor de handel en installateurs is het misschien wel de belangrijkste beurs van het jaar om te bezoeken.

Het belang van ISE blijkt ook uit de stijgende bezoekersaantallen. De meer dan 950 stands verspreid over de twaalf hallen van de RAI, werden door meer dan 51.000 mensen en 400+ journalisten bezocht. De eerste opvallende trend op ISE was dan ook de drukte. Hoewel de beurs zeer goed bevaarbaar bleef, waren er plekken waar het drummen was.

Aan de opvallende Tesla-demonstratie van Panasonic bijvoorbeeld, waar de Japanse elektronicagigant demonstreerde dat je met slimme projectietechnieken zelfs van een knappe supercar nog iets mooier kon maken door er beelden op te projecteren. Panasonic slaagde er zelfs in om met de nodige lichteffecten de indruk te geven dat de geparkeerde Tesla S aan volle vaart door een tunnel reed!

De toenemende drukte is de ISE-organisatie in elk geval opgevallen. Ook op vraag van standhouders gaat de beurs daarom in 2016 een dag langer duren. Nu begint ISE op een dinsdag en eindigt op een donderdag, volgend jaar zou het dan wellicht reeds op een maandag van start gaan. Handig voor winkeluitbaters die typisch bij het begin van de week een rustigere dag beleven.

Professionele displays zijn door hun aard – groot zo niet gigantisch én soms bijzonder fel – natuurlijk zeer opvallende aspecten van ISE. Je wandelt de beurs binnen en je kan er niet naast kijken. Bij namen als LG, Samsung en Sharp werd uitgepakt met grote ‘monitors’ (zonder de tuners en eigenschappen van een televisie) van 55 inch maar ook veel groter. Omdat de beeldranden aan dergelijke displays vaak zeer dun worden gehouden, kan je er spectaculaire videowalls mee bouwen.

4K
Opvallend op deze ISE-editie was de – ergens voorspelbare – nadruk op 4K. De toename in het aantal pixels is gewoon heel logisch voor deze schermen, die bijvoorbeeld in winkels of evenementlocaties komen te hangen. Mensen staan immers relatief dicht bij een scherm zoals dit, zodat de extra pixels van 4K het beeld veel scherper doen overkomen. 4K is ook hot bij thuisinstallateurs, die natuurlijk hun nieuwe projecten helemaal Ultra HD-klaar willen maken. Upscalers, aangepaste bekabeling, nieuwe schermen… je vond ze op menige stands terug.

Ondanks die trend naar 4K, blijft er nood aan echte LED-displays. Sta je er dicht bij, dan lijken ze uit lichtgevende bolletjes te bestaan. Maar als ze op het dak van een voetbalstadium worden geplaatst, dan lijken ze vanuit de tribune op 50 meter afstand net heel scherp. LED-displays zijn in een setting als ISE niet te negeren, aangezien ze extreem fel zijn – ze moeten dan ook functioneren in buitensituaties en bij zonlicht.

Touch
Ook aanraakmogelijkheden worden belangrijk. Na de smartphone en tablet met touchscreen moeten ook professionele displays die mogelijkheid bieden. Waarom? Een demo bij Samsung toonde een interessante toepassing. Op een groot scherm, die zogezegd in een kledingwinkel stond, kon een ‘klant’ met een simpele veegbeweging virtueel door een heel grote kledingrek neuzen. Multitouch – de mogelijkheid om meerdere vingers tegelijkertijd te gebruiken – wordt ook belangrijk voor zakelijke displays, die bijvoorbeeld in een vergaderzaal hangen.

Hier en daar kon je ook echte spitstechnologie bespeuren, zoals op de stand van Zytronic. Dit firma heeft een doorzichtige film ontwikkeld dat je over een raam kan leggen, waardoor die aanraakgevoelig wordt. Gecombineerd met een projector kunnen er zo indrukwekkende interactieve etalages worden gebouwd. De film kan aan de binnenkant van het glas worden gelegd en aanrakingen aan de buitenkant worden nog altijd geregistreerd, zelfs bij glas van 1 cm dik!


EDITORS' CHOICE