NIEUWS

Rijden, zweven & vliegen

Ulco Schuurmans | 14 mei 2015

Bij opnamen met onderwerpen die zich verplaatsen is een rijdend of voor de borst zwevend statief handig. Klassiek is de op rails rijdende dolly. Camerakranen of -armen maken het mogelijk om de opnameapparatuur boven de scene te positioneren. En met de cameradrone vlieg je er echt overheen. Het vogelperspectief in optima forma.



Er zit tegenwoordig steeds meer beweging in video- en fotocamera’s. De actiecamera gaat voorop. Die kan je met klemmen, statiefjes en bandjes letterlijk overal aan bevestigen: autospiegels, helmen, surfplanken, skies, snowboards, motoren, fiets en gewoon het voorhoofd. Als de onderwerpen slechts een beetje bewegen zijn zij met een rig of draaiend statief best goed te volgen. Voor de langere afstanden komen rijdende dolly’s of de cameraman die er met een zwevend borststatief achteraanloopt in aanmerking. Voor het echt boven de opnamescene hangen of vliegen heb je een camerakraan/arm of drone nodig.



Railsystemen en dolly’s
Bij verrijdbare camera’s zijn er verschillende mogelijkheden. Het meest bekend zijn railsystemen en dolly’s. Bij de railsystemen legt de camera een vast traject af over een rail die bijvoorbeeld tussen twee statiefstandaards bevestigd is. Bijvoorbeeld van Kessler, de heavy duty CineSlider. De camerabeweging op deze rail valt te motoriseren, van een pan/tilt-kopsysteem te voorzien en op afstand te besturen (controller).
De dolly’s zijn ruwweg te verdelen in:
- Wieltjes onder de statiefpoten of een camera-crane zetten;
- Een complete dolly in grote of mini-uitvoering. Voor handig onderweg zijn er portable en opvouwbare minidolly’s verkrijgbaar.
Naar keuze rijden dolly’s los op de eigen wielen of over een vast railsysteem. Er zijn vele uitvoeringen van super licht tot zwaar en zeer duurzaam. Bekende merken voor verrijdbare camerasystemen zijn onder andere Kessler, Cinetics, Revo (budget), Digital Juice, Indie, Cobracrane. Matthews, Revolve en Manfrotto. De meeste statieffabrikanten voeren wel een dollyset voor hun driepoten.



Kraansysteem of drone?
Het vogelperspectief met de camera die zweeft over evenementen, publiek, gebouwen of landschap is een geliefd opnametype. Je kunt hierbij kiezen uit kraanarmen (camera crane, JIB) of drone. De camera(kraan-)arm is het meest stabiel. Andere belangrijke voordelen zijn dat je er een flink gewicht aan kan hangen en de besturing en monitor via betrouwbare kabels verloopt. Als nadelen gelden de omvang en het beperkte bereik van de (telescopische) arm. Cranes en JIBs zijn er in alle soorten en maten. Van lichtgewicht die gewoon op een driepootstatief kan plaatsen tot compleet verrijdbare gemotoriseerde kraaninstallaties aan toe. Bekende merken voor cranes en JIBs zijn Eurocrane (Holland), Aviator, Kessler, Cobracrane, Strada, EZFX, Haque en de Hydrascope van Chapman (ook geschikt voor onder water).
Een drone is in principe zo vrij als een vogeltje mits de draadloze afstandsbediening ver genoeg reikt en het weer niet tegen zit. Niet voor niets zie je steeds meer het inzetten van drones bij evenementen, muziekuitvoeringen, sport en natuuropnamen. Aan een drone kleven echter enkele beperkingen. De eenvoudiger vriendelijk geprijsde versies zijn slechts geschikt voor lichte cameramodellen. Wie een paar pond camera of camcorder wil laten vliegen dient behoorlijk in de geldbuidel te tasten. Het bedienen van de scherpstelling, zoom en opnameparameters stelt flinke eisen aan de draadloze afstandsbediening en/of app op de smartphone/iPad. Ook is de beschikbare ruimte voor extra accessoires beperkt. Bekende drone-merken zijn DJI Phantom, Parrot (budget), Altura van Aerialtronics (4 kg) en TBS Discovery (reikt tot 5 km).

 


EDITORS' CHOICE