REVIEWQuadraspire

Recensie: Quadraspire X Reference

SAMENVATTING

Qua prijzen zijn de Q4 Evo en Brons upgrade gewoon scherp en door iedere muziekliefhebber op te hoesten. Terwijl het X Reference rack in alle opzichten een veel serieuzere optie met echte pretenties is. Zowel qua design, materiaalgebruik, afwerking als zeker de indrukwekkend goede gehoormatige eigenschappen, mikt Quadraspire hiermee op het echte high-end segment en de muziekliefhebber die alleen voor het beste wil gaan. Maar dat hebben ze het wat mij betreft dan ook echt goed gedaan en de X Reference is hiermee met stip een indrukwekkend mooie nieuwe aanvulling binnen het bestaande aanbod.

Hoewel er vandaag de dag alleen al qua integratie ware aardverschuivingen in onze audiohobby plaatsvinden, blijft de waarde van een echt goed audiorack onverminderd groot. Bij een onlangs bij importeur Latham georganiseerde vergelijking tussen een tweetal ‘real audio’ racks van het uit Engeland afkomstige merk Quadraspire, bleek dit maar weer eens al te zeer. Zelfs bij het verplaatsen van alleen maar de Naim NDX netwerkspeler (dus zonder mechanische onderdelen) van het ene naar het andere rack, waren er al forse en structurele klankverschillen waarneembaar. Een verhaal over nieuwe inzichten, eindeloos verfijnen en het zoeken naar de muzikale ziel.

Anders dan anderen
Specialistische audiomeubels zijn er tegenwoordig te kust en te keur en sinds mijn Target rack uit begin jaren negentig, is er enorm veel veranderd. Erg interessant is dat daarbij met de jaren verschillende stromingen zijn ontstaan. Zo is er wat ik gemakshalve en generaliserend even de Amerikaanse school noem. Doorgaans zijn dit audioracks die vaak sterk massa georiënteerd zijn en die door een (zeer) hoog eigengewicht en rotsvaste stabiliteit, trillingen vooraf zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Het ultra high-end merk Critical Mass is hier een mooi voorbeeld van. Een tweede stroming noem ik de vasteland Europese school. Hierbij wordt op een andere manier naar energie in de (luister)ruimte en het rack zelf gekeken. In basis wordt hier aangenomen dat een rack hoe dan ook toch wel in trilling komt en er dus juist maatregelen moeten worden genomen om deze ongewenste energie zoveel mogelijk te elimineren.

Quadraspire X Reference

Het Duitse Finite Elemente met zijn nauwkeurig berekende resonatoren is typerend voor deze denkwijze. Derde en laatste stroming is de Engelse school. Hier draait alles om het gebruik van lichte materialen, in combinatie met vaak spikes als ontkoppelingsmaatregel. Hier is het doel om de ongewenste trillingsenergie niet zozeer te elimineren, maar juist zo snel mogelijk af te voeren en door zo min mogelijk massa zo min mogelijk op te slaan. De gedachte hierachter is dat op deze wijze een belangrijk deel van schadelijke energie al verdwenen is voordat deze het hoorbare signaal daadwerkelijk geweld aan kan doen. Het hier te bespreken Quadraspire is niet alleen een treffend voorbeeld van deze denkrichting, maar is ook een onderneming die hier werkelijk tot het uiterste mee probeert te gaan. Waarover straks meer.

Engels of toch Nederlands?
Hoewel mijn Engelse gastheer bij Latham dit keer de speciaal overgevlogen spontane en enthousiaste Alester Kells is, komt de oprichter van Quadraspire echter oorspronkelijk uit Nederland. Ik heb het dan over muziekliefhebber Eddie Spruit, die na zijn rechtenstudie in het Verenigd Koninkrijk belandde. Uiteindelijk verkoos hij het ontwerpen en fabriceren van audioracks boven zijn studierichting en zo werd in 1995 Quadraspire in de van origine door de Romeinen gestichte stad Bath opgericht. Of het nu komt door de monumentale invloeden van deze op de werelderfgoed lijst geplaatste stad of iets anders, feit is dat alle Quadraspire producten een hele fraaie symbiose vormen tussen vorm en functie. Vooral dat eerste aspect is enorm herkenbaar en bijzonder kenmerkend voor eigenlijk alle producten van deze fabrikant. Van de A/V racks tot kabelafstandhouders en van speakerstands tot CD- en LP opbergmeubels.

Quadraspire X Reference

Het zo typerende Quadraspire lijnenspel is bij al deze producten duidelijk geënt op de vormgeving van de dakdelen van een Aziatische pagode. Voordat je denkt dat dit vooral vanuit cosmetisch oogpunt is bedacht, wil ik je graag uit de droom helpen. Zeker na grondige uitleg van medeontwerper Alester, blijkt dat alles binnen deze ontwerpen een duidelijk eigen functie heeft. Zo zorgt het concaaf weglopende lijnenspel van de plateau’s voor een afname aan directe reflecties en zijn deze dragers van bijvoorbeeld het Q4 Evo rack aan de onderzijde van speciale groeven voorzien. Dit gehoormatig na veel onderzoek en prototypen vastgestelde patroon, draagt in hoge mate bij aan de bovengemiddeld goede timing en natuurlijk aandoende tonale balans van dit rack. Ook toont het haarfijn aan hoe ver men bij dit merk gaat om maximale resultaten te boeken.

EDITORS' CHOICE