HI-VISITGydotron Audio

Gydotron - passie en perfectie in Wijnegem


Max Delissen | 29 december 2015
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 25 december 2015

Als je tijdens je omzwervingen in hifi-land op een gegeven moment voor het eerst bij Gydotron terechtkomt, de winkel van Katrien Lammens en Guido de Laet in Wijnegem - onder de rook van Antwerpen in België - dan staat je een bijzondere ervaring te wachten. Bij Gydotron zijn een paar dingen anders dan anders. De kamers waar de apparatuur staat opgesteld zijn duidelijk herkenbaar als verkoopruimte, maar ze maken op een slimme manier ook deel uit van het mooie historische woonhuis van Katrien en Guido. Zodat ‘winkelen’ ook een beetje ‘op bezoek gaan’ wordt.

Fotografie: Sven Verbruggen (Verbruci.nl)

Maar wie denkt dat zoiets enigszins ongemakkelijk voelt heeft het mis. De gastvrijheid waarmee je ontvangen wordt maakt dat je je er vrijwel meteen op je gemak voelt. Hoewel er bij Gydotron in principe alleen op afspraak wordt gewerkt en de reden van het bezoek dus meestal van tevoren al duidelijk is, wordt er veel tijd uitgetrokken om elkaar beter te leren kennen. “Dat kan dus omdát we op afspraak werken. Dan is er tijd genoeg en kunnen we de klant onze onverdeelde aandacht geven. Het komt daarbij zeer regelmatig voor dat we een uur koffie drinken en over totaal andere dingen praten dan muziek en hifi,” vertelt Guido. “Ik ben namelijk ook geïnteresseerd in de mens achter de muziekliefhebber. Als ik een beetje weet hoe iemand in elkaar steekt kan ik een beter advies geven. De emotie van het luisteren naar muziek heeft altijd een zéér individuele bron, en als ik die weet te vinden is het gemakkelijker om de persoon en de karaktereigenschappen van onze apparatuur met elkaar in contact te brengen.”

De Persoonlijke ‘Touch’
De liefdevolle manier waarop Guido over ‘onze apparatuur’ spreekt verraadt een diepe, persoonlijke relatie met het vak én de koopwaar. Dat is me bij een eerder bezoek aan Gydotron ook al eens duidelijk geworden: hier vind je alleen apparaten en luidsprekers die ook in de privé-huiskamer van Guido en Katrien zouden mogen staan. “We zijn daar best lang in op zoek geweest,” geeft Guido toe. “Het is niet altijd even gemakkelijk om merken te vinden die je persoonlijk aanspreken en die ook nog aan een paar andere belangrijke voorwaarden van ons voldoen. We willen een zo breed mogelijk gamma aanbieden maar met een niet al te groot aantal merken. We willen een diepere kennis hebben van de componenten die we te koop aanbieden, zodat het voor de klanten maar ook voor onszelf overzichtelijk blijft. De merken die we kiezen moeten elkaar aanvullen zodat we voor de meeste gangbare smaken wat te bieden hebben, en de relatie met de diverse importeurs moet echt heel goed zijn. En dat gaat veel verder dan wederzijds zakelijk vertrouwen. Het is voor ons ook een kwestie van elkaar persoonlijk aanvoelen, een gedeelde passie hebben, op dezelfde of minstens vergelijkbare manier naar de handel kijken en dezelfde uitgangspunten en werkwijze hebben als het op service en samenwerking aankomt. We zoeken dus eigenlijk partners om samen dingen op te bouwen. Op die manier willen we ons graag profileren als een soort audiofiele delicatessenwinkel. Dat doen we door te specialiseren in merken die niet overal te koop zijn, maar die zich moeiteloos kunnen meten mét, of naar ons idee zelfs beter zijn dán de bekendere namen."

"Je kunt echter ook niet zonder een paar herkenbare merken, maar daarbij kiezen we ook heel bewust niet voor de ‘kiloknallers’ die bij je wijze van spreken vandaag voor het volle pond inkoopt, en die morgen al voor dagprijzen op internet worden afgeschoten. Wij gaan voor duurzaamheid. In kwaliteit van wat we verkopen en in de relatie met de importeur én met de klant. Het is een behoorlijke zoektocht geweest en we hebben ook wel wat tegenvallers moeten incasseren, maar we hebben het gevoel dat we nu wel zo’n beetje klaar zijn met dat proces. Door ons pakket zo samen te stellen dat het over de hele breedte rust uitstraalt kunnen we onze klanten uiteindelijk het vertrouwen geven dat ze er juist aan gedaan hebben om naar ons te komen. Twijfel over keuzes is dan ook een onderwerp dat vrijwel nooit ter sprake komt.”

Bezig Blijven
Een belangrijk onderdeel van de zakelijke strategie van Gydotron is om goed en op een positieve manier in beeld te blijven. Daarom organiseren Guido en Katrien regelmatig luistershows. Sommige daarvan vinden plaats in hun eigen winkel en spelen zich dan meestal af rond één bepaald merk of een combinatie van merken van een bepaalde importeur, maar één of twee keer per jaar wordt een show met het complete productenpakket georganiseerd in de sfeervolle, tot expositieruimte omgebouwde voormalige Sint Martinus Pastorij in het naburige Malle. Daarbij zijn eigenlijk altijd wel meerdere fabrikanten van de merken aanwezig, en er zijn elke editie ook wel een aantal mooie noviteiten te bekijken en vooral te beluisteren. “De organisatie en financiering van die shows doen we grotendeels op eigen kracht,” licht Guido toe. Gewoon omdat we het belangrijk vinden om ons op die manier te presenteren."

"In de winkel werken we op afspraak, dat is een bewuste keuze maar die werpt ook een bepaalde drempel op, en dat realiseren we ons. Daarom zijn de Pastorijshows voor iedereen toegankelijk en uiteraard kost het niets om binnen te komen. We doen dat nu een paar jaar en de formule werkt. De shows worden steeds beter bezocht omdat liefhebbers zich beginnen te realiseren dat ze hier bijzondere of zelfs unieke hifi kunnen beluisteren. Afgelopen januari hadden we de Marten Coltrane Supreme 2 laten overkomen en in september (2015, red.) hadden we bijvoorbeeld de wereldpremière van het nieuwe actieve, geïntegreerde luidsprekersysteem van Kii Audio, de Kii Three. We zijn inmiddels goed bevriend geraakt met ontwerper Bruno Putzeys en hij gunde ons de lancering van zijn nieuwe geesteskind. Ik vind Bruno een hedendaags hifi-genie en ik ben er van overtuigd dat hij ooit in één adem genoemd zal worden met vernieuwers en pioniers als Peter Walker en Raymond Cooke.”

EDITORS' CHOICE