REVIEWYamaha

Review: Yamaha WXA-50 & WXC-50

Heel veel mensen zoeken een manier om muziek in meerdere kamers te beluisteren en te bedienen vanuit één app. Onder ‘muziek’ verstaan ze heel wat zaken: een streamingdienst zoals Spotify, internetradio, eigen bestanden over het netwerk of misschien muziek die vanaf de smartphone via Airplay of Bluetooth wordt aangeleverd. Er zijn aardig wat merken die hier een oplossing voor hebben, incluis Yamaha. Hun MusicCast-platform biedt al die zaken, met de mogelijkheid om desgewenst kamers te koppelen zodat hetzelfde liedje op meerdere plaatsen te horen is.

De WXA-50 en WXC-50 zijn twee nieuwe toestellen die beschikken over alle MusicCast-mogelijkheden (zie verder) en die bedoeld zijn voor mensen die wellicht reeds audioapparatuur bezitten. Maar wel even nuanceren, want ook als je absoluut niets qua hifi in huis hebt blijven ze interessant. Door hun compacte vorm en laag verbruik zijn beiden ideaal om weg te werken in een meubel of te gebruiken in combinatie met inbouwspeakers. Kortom, als je in de woonkamer een minimum aan elektronische spullen wil plaatsen, dan zijn zowel de WXC-50 en – vooral – de WXA-50 te bekijken opties. Maar wat zijn de verschillen nu tussen de twee Yamaha-apparaten?

Heb je enkel speakers?

Werken met losse luidsprekers levert nog altijd de beste geluidskwaliteit, dat lijkt nog steeds de consensus. Maar wat als je geen zin hebt om je woonkamer op te vullen met de vereiste versterker en bronapparaat? Dan toch maar een paar draadloze speakers die mogelijk iets minder goed klinken? Dat hoeft niet, want er bestaat ook zoiets als miniversterkers met streamingfuncties ingebouwd. Je vindt ze bij de verschillende merken in het multiroom-segment. Yamaha’s WXA-50 is zo een apparaat, een versterker in een zeer slanke behuizing die er behoorlijk anoniem uitziet. Dat maakt dit toestel heel geschikt om inbouwspeakers aan te sturen, maar je kunt hem eveneens in een tv-meubel verwerken. De WXA-50 is immers volledig via een app te besturen, ook als je hem wil in- en uitschakelen. Het is daarnaast mogelijk om het toestel via de ingebouwde (of een los IR-oog, via de aansluiting achteraan) te bedienen met de meegeleverde remote, ook als de WXA-50 zelf uit het zicht opgeborgen is.

De Yamaha WXA-50 is een veelzijdig toestel, want naast de vele streamingopties die ingebouwd zijn heb je voldoende aansluitingen om extern bronapparaten aan te sluiten. Je kunt de WXA-50 bijvoorbeeld koppelen aan een cd-speler, zodat je jouw collectie muziekschijfjes nog kunt beluisteren. Een mooi extraatje is je dan een cd eveneens kunt streamen naar een ander MusicCast-toestel, bijvoorbeeld een draadloze speaker in de keuken.

De Yamaha WXA-50 is daarmee een directe concurrent voor de Sonos Connect: Amp en de HEOS Amp, beide toestellen die we al eerder testen. Een andere rivaal is de Soundtouch-compatibele Bose SA-5.

Zowel de metalen behuizing als de achterkant van de WXA-50 geven een sterke indruk van kwaliteit. Het zijn degelijke luidsprekerterminals die we daar zien bijvoorbeeld, waar je ook dikkere luidsprekerkabel in kwijt kunt. Je kunt één paar speakers aansluiten, eventueel met een aparte subwoofer. Er zijn twee analoge cinchparen (een in- en uitgang) en een optische ingang. Ook handig voor wie naar eigen bestanden wil luisteren en geen NAS bezit: er is een USB-ingang waar je een USB-stick aan kunt hangen. Positief is hoe snel de WXA/WXC-50 een USB-stick navigeerbaar maakt, soms zit je daar heel lang op te wachten. De poort levert echter enkel 0,5 A, wat misschien wat te weinig is voor een 2,5 inch drive. Onze Samsung draagbare SSD kregen we in elk geval niet werkend, een USB-stickje wel.

Je hebt speakers én een versterker

De WXC-50 is een pure streamer of een digitale voorversterker, rollen die je selecteert via een schakelaar aan de achterzijde. Het heeft dus geen eindtrap ingebouwd en je kunt er geen luidsprekers rechtstreeks op aansluiten. Daar heb je nog een versterker met bijhorende luidsprekers voor nodig. Dit toestel, net zoals de Sonos Connect en HEOS Link, is het interessants als je reeds een goede hifiketen bezit waaraan je streamingopties wil toevoegen. Een troef van de WXC-50 is dat het als voorversterker kan functioneren, iets waar pakweg de Sonos Connect minder voor geschikt is.

Je sluit de WXC-50 op je versterker of AV-receiver aan als een brontoestel. Dat kan op twee manieren: analoog via een cinchkabel (als je de DAC van WXC-50 wil gebruiken of je een pure analoge versterker bezit) of digitaal via een S/PDIF- of coaxiale kabel (een goede keuze als je versterker zelf over een goede DAC beschikt).

Qua vorm en uiterlijk lijkt de WXC-50 zeer sterk op de WXA-50. De voorkant is zelfs identiek, incluis volumeregeling. Volume regelen via deze grote knop kan echter enkel als het apparaat ingesteld is als voorversterker. (Bij een eerste testbeurt werkte deze volumeknop enkel op de analoge uitgang, wat niet conform de specificaties is. Na een reset functioneerde hij wél altijd, zowel via de analoge als de digitale uitgangen.)

Aan de achterkant zien we wel grote verschillen met de WXA-50. Er zijn er meer uitgangen, wat logisch is, omdat je net dit toestel zal combineren met een bijkomende versterker. Via de analoge en digitale ingangen kun je een cd-speler aansluiten maar bijvoorbeeld een console of zelfs een tv. Net zoals bij de WXA-50 kun je aangesloten bronnen dan ook streamen naar andere MusicCast-toestellen. Zo wordt de WXC-50 een ‘ingang’ voor niet-streamingbronnen tot je multiroom-muzieksysteem.

Een draaitafel kun je echter niet zomaar aansluiten. De WXA-50 noch de WXC-50 hebben een phono-ingang. Er is wel een oplossing: plaats een phono-preamp tussen je draaitafel en de Yamaha. Dat kost relatief weinig en is iets heel klein en compact.

Wat is MusicCast?

De WXA-50 en WXC-50 werden vorig jaar in Milaan geïntroduceerd als deel van ‘de tweede golf’ van MusicCast, zoals Yamaha dat noemde. Voor wie MusicCast niet kent: het is het streaming- en multiroomplatform van Yamaha dat door het Japanse merk op bijna alle nieuwe toestellen wordt ingebouwd. We hebben het dan over klassieke stereotoestellen, maar ook over AV-receivers, soundbars en draadloze speakers. Yamaha wil op deze manier een alternatief bieden voor Sonos, door de consument een assortiment van eerder klassieke audioproducten te bieden die hij kan combineren om zijn huis met muziek te vullen. Daarnaast heeft Yamaha ook enkele draadloze speakers, maar die zijn naar ons gevoel iets minder een prioriteit bij het merk.

MusicCast is net zoals Sonos multiroom en multisource. Dat wil zeggen dat je meerdere MusicCast-toestellen in je woning kunt plaatsen en in elke kamer muziek van andere bronnen kunt afspelen. Of, als er bijvoorbeeld een feestje plaatsvindt, hetzelfde liedje netjes synchroon in meerdere kamers laten horen. Een troef van MusicCast is dat het je héél veel bronnen van muziek aanbiedt. Naast streamingdiensten zijn Airplay en Bluetooth ook van de partij, al kun je niet Airplay-streams delen over verschillende kamers. Dit vanwege een beperking vanuit Apple, waardoor de enige manier om Airplay multiroom te beluisteren via iTunes verloopt. Het is een probleem waar elke Airplay-gebruikende fabrikant mee worstelt.

Ook het afspelen van doordeweekse muziekformaten en hi-resformaten vormt absoluut geen probleem bij MusicCast. De ondersteuning van formaten is gewoonweg zeer breed. Zelfs DSD afspelen in volle kwaliteit kan bij MusicCast, althans bij bepaalde MusicCast-toestellen. Dit tweetal hoort daar ook bij. Aanvankelijk ondervonden we bij het testen problemen om onze DSD-bestanden over het netwerk af te spelen, wat een typisch probleem is. DLNA en hi-resformaten gaan niet altijd goed samen omdat niet elke NAS-fabrikant een goede DLNA-mediaserver implementeert. Uiteindelijk lukte het echter wel vanaf een Seagate Personalcloud. De DSD-bestanden afspelen vanaf USB ging trouwens feilloos.