REVIEWYamaha

Review: Yamaha BD-A1060 blu-ray-speler

De Yamaha BD-A1060 blu-ray-speler weet zowel met beeld- als geluidsweergave te overtuigen. Vooral dat laatste aspect kan tellen in de overvolle markt. Vooralsnog zie ik deze speler als een ware universele schijvendraaier in plaats van een mediaspeler in je home theater-installatie. Zou Yamaha de speler nog voorzien van diverse gangbare apps, dan wordt deze speler nog interessanter voor de veeleisende consument. En hoewel de prijs van deze speler niet aan de lage kant ligt (599 euro), gaat de speler met zijn kwaliteiten alvast de strijd aan met spelers uit het hogere segment.

Blu-ray spelers moeten steeds meer voldoen aan het predicaat ‘het schaap met de vijf poten’. Het volstaat allang niet meer om als producent met alleen een speler op de proppen te komen die simpelweg - maar wel goed - blu-ray-schijfjes weet af te spelen. Als je daar nog mee komt als beeldproducent loop je geheid de kans om snel en onherroepelijk in de vergetelheid te raken. Om het nog duidelijker te stellen: je zult niet opvallen in het schap.

Want dat schap is goed maar overvol gevuld met afspelers van blu-ray-schijven die enerzijds kwalitatief goed tot zeer goed hun werk doen en anderzijds soms tegen ogenschijnlijk lage prijzen worden aangeboden. Hoera voor de consument in dit geval, zou ik graag willen zeggen. Je moet wel erg je best doen om tegenwoordig een slechte speler aan te schaffen die niet je films op blu-ray laat shinen op je grote televisiescherm.

Meer dan alleen blu-ray

Daarom zie je steeds meer producenten erg hun best doen om met spelers te komen die meer kunnen dan alleen een schijf goed kunnen afspelen. Een blu-ray-speler dient tegenwoordig te voorzien in allerlei features. Dat is al begonnen met bijvoorbeeld het kunnen afspelen van 3D-materiaal. Die feature lijkt trouwens nu weer als eerste te sneuvelen, vanwege desinteresse van de consument. WiFi aan boord is ook een must en anders een aansluiting voor bekabeld internet.

De speler dient vervolgens ook als mediaspeler gebruikt te kunnen worden, zodat bij aansluiting van een externe harde schijf beeld of geluid in diverse aangeboden formaatbestanden afgespeeld kan worden. En dan zijn we er nog niet. De speler dient bij voorkeur ook diverse schijfjes af te kunnen spelen, zoals cd, dvd en natuurlijk blu-ray. Nog mooier wordt het als ook sacd-schijven een kans krijgen. En als laatste mogelijkheid van helemaal nu, is de mogelijkheid om beeldmateriaal naar zogenaamd 4K te kunnen upscalen.

Yamaha BD A1060 maakt cd-speler overbodig?

Yamaha heeft met haar nieuwe BD-A1060 blu-ray-speler zo’n beetje alles van het hierboven genoemde in de speler gestopt. Dat zou op zich voldoende moeten zijn om met een kwalitatief goede speler op de markt te komen. Maar voor Yamaha was het nog niet voldoende. De Japanse fabrikant heeft denk ik goed marktonderzoek gedaan onder frequente gebruikers van blu-ray-spelers. Daaruit zou de conclusie getrokken kunnen zijn dat vooral op audio-gebied nog wel winst te behalen valt.

Er is nog vooral het dilemma van veel consumenten dat ze wel tevreden zijn met hun speler als het om de beeldweergavekwaliteit gaat, maar dat als het om weergave van cd’s gaat nog veel teruggevallen wordt op de oude cd-speler. Met de BD-A1060 wil Yamaha een speler neer zetten die wellicht die oude speler definitief overbodig maakt. Of dat de Japanners gelukt is, lees je verderop.