REVIEWBergmann

Review: Bergmann Magne


Jan de Jeu | 05 oktober 2017 | Fotografie Fabrikant | Bergmann

Deens design herken ik direct. De doordachte minimalistische eenvoud, het strakke lijnenspel, het kleurgebruik… Op mij persoonlijk werkt het als een sterke magneet en alleen daarom al nam ik me in het verleden voor om ooit een Bergmann Audio draaitafel in mijn luisterruimte te beluisteren. Het heeft enkele jaren geduurd, maar nu is het dan eindelijk zo ver.

De huidige importeur heeft mij tijdelijk het instapmodel van dit nobele high-end merk ter beschikking gesteld en voor de gelegenheid een Benz Micro Glider SL low output (4mV) MC element in de tangentiaal aftastende toonarm gemonteerd. Laat u overigens niet misleiden door de betiteling 'instapmodel', want de Magne draaitafel inclusief Magne toonarm en in de zwart/antraciet-uitvoering zoals hij hier voor mij staat, moet een bedrag opbrengen van 9450 euro.

De naam Magne komt uit de Scandinavische mythologie. Het is de naam van de zoon van Thor en betekent ‘kracht’. Hoewel er niet extreem veel kracht benodigd is om de Magne op te tillen, is het gewicht van de draaitafel wel het eerste dat me opvalt bij het op mijn audiorack plaatsen: een solide 18,5 kilo, schoon aan de haak. Van dat totaalgewicht komt 5,5 kilo op het conto van het aluminium draaiplateau met polycarbonaat mat en 1,5 kilo op dat van het aluminium subplateau.

Het tweede dat me opvalt is de forse breedte van de plint die naast een diepte van 440 mm en een hoogte van 165 mm maar liefst 495 mm meet. Hij is opgetrokken uit een composiet materiaal met hoge densiteit. Het totaalbeeld van plint en plateau is er een van soliditeit en kwaliteit. De bouwkwaliteit en afwerking van de onderdelen liggen op hoog niveau.

Bergmann luchtlagering

Het uiterlijk is belangrijk, want tenslotte schaf je een draaitafel uit dit segment niet alleen aan met het doel om hem gedurende lange tijd in je luisterruimte te beluisteren maar ook om er met plezier naar te kijken en tentoon te stellen. Maar waar het uiteindelijk vooral om gaat, is op welk niveau hij presteert en met behulp van welke technieken hij dat bereikt. Wat betreft dat laatste is er één techniek die voor de Magne veruit het belangrijkst is en dat is er één die slechts door enkele ontwerpers van top draaitafels gebruikt wordt; luchtlagering.

In het verleden ben ik eerder draaitafels tegengekomen die gebruik maakten van een luchtgelagerde arm. Het nadeel was echter vrijwel steeds dat de voor het opbouwen van de luchtdruk benodigde compressor dermate veel storend geluid produceerde dat deze compressor alleen in de luisterruimte kon worden geplaatst wanneer er aanvullende maatregelen werden genomen om dat storende geluid te dempen. Eigenaar Johnnie Bergmann, die alle mechanische onderdelen van zijn draaitafels zelf ontwerpt en vervaardigt, heeft een compressor geproduceerd die dit nadeel niet heeft en die ik tijdens de testperiode dan ook zonder enige aarzeling naast mijn rack plaats.

De compressor voert lucht naar zowel de arm als het plateau. Bij de tangentiale arm, die de vinylplaat op dezelfde wijze afspeelt als hij gesneden is, wordt de lucht naar het met gaatjes uitgeruste statische deel van de arm gevoerd waarna de naar buiten geperste lucht er voor zorgt dat het bewegende deel van de arm als het ware, zonder wrijving, op een kussen van lucht zweeft. Op deze wijze is het armgedeelte dat het element bevat volledig ontkoppeld van de rest van de draaitafel en diens ondergrond. Hij wordt uitsluitend voortbewogen door de in de plaatgroef rustende naaldtip. De arm zelf is een simpele constructie van aluminium slede, dubbelwandige, gedempte, koolstof arm buis en aluminium head shell. Het contragewicht van de arm is ontkoppeld van de armbuis. Het resultaat van deze constructie is dat er geen sprake kan zijn van akoestische terugkoppeling vanuit de draaitafel of andere daaraan gerelateerde omgeving gebonden storingsinvloeden. Bij het plateau zorgt de samengeperste lucht er voor dat het plateau omhoog gedrukt wordt en het gewicht van het plateau niet langer op het lager rust zoals bij traditioneel ontworpen systemen het geval is. Ook hier wordt wrijving vermeden waarbij de spindel in feite slechts dient voor het centreren van de af te spelen lp. Aan de achterzijde van de plint kunnen de luchttoevoer voor zowel de arm als het plateau onafhankelijk van elkaar worden ingesteld. Bij juiste instelling is het ontsnappen van de lucht, ook in de onmiddellijke omgeving van de draaitafel, niet meer te horen. Cruciaal voor het optimaal functioneren van luchtlagering is dat de luchtkwaliteit gehandhaafd blijft. Daartoe is de compressor uitgerust met condens- en stoffilters om een zo droog, schoon en constant mogelijke luchtstroom te garanderen.

EDITORS' CHOICE