REVIEWWilson Audio

Verslag: Wilson Audio Alexia 2

Eind oktober vond bij importeur Reference Sounds met medewerking van Wilson Audio’s legendarische internationale verkoopleider Peter McGrath de Nederlandse introductie plaats van de Alexia Series 2. Een bestseller die op ingenieuze wijze en veel liefde voor zelfs het kleinste detail nog verder is verbeterd.

Luidsprekerontwerper David Wilson behoort tot de allergrootste pioniers binnen de high-end audio-industrie. Met name door zijn enorme gedrevenheid, talent, goede oren en probleemoplossend vermogen is zijn onderneming Wilson Audio uitgegroeid tot één meest toonaangevende fabrikanten ter wereld. Sinds de start in 1973 heeft een indrukwekkende reeks van maar liefst 57 legendarische ontwerpen het audiolandschap blijvend veranderd, waaronder de oorspronkelijke Wamm, Watt/puppy, X-1 Grand Slamm, Maxx, Sophia, Alexandria X2, Duette, Sasha W/P, Sabrina en zeker ook in 2012 geïntroduceerde Alexia. Nu is er dan de Alexia Series 2.

Alexia Series 2: schijn bedriegt

De Alexia S2 is net als zijn voorganger voor Nederlandse begrippen een forse luidspreker (134,7 cm hoog, 38,74 cm breed en 58 cm diep), maar toch zitten er nog drie modellen boven. Wanneer ik het model in een fraai antracietgrijze metallic uitvoering zo in de prachtige luisterruimte van importeur Reference Sounds zie staan, zie ik in eerste instantie eigenlijk maar weinig verschil met zijn voorganger. Ogenschijnlijk dezelfde units, hetzelfde lijnenspel, maar wel een prijskaartje dat zo'n 8.000 euro hoger ligt? Waar zou dat dan toch in zitten...?

De drie foto's op deze pagina maakte Werner in de luisterruimte bij Reference Sounds

Terwijl ik nog in gedachten verzonken ben, word ik het volgende moment vriendelijk op de schouder getikt door niemand minder dan Wilson Audio’s Peter McGrath. ‘Hi Werner, good to see you again’, gevolgd door een bijzonder hartelijke begroeting. Na een inleidend gesprek besluit ik om maar meteen mijn meest prangende vraag te stellen. Want wat is er dan eigenlijk veranderd? ‘Nou Werner, eigenlijk bijna alles!'

Om de daad bij het woord te voegen komt Michael Huigen van Reference Sounds het volgende moment met een Alexia versie 1 op transportwielen aanrijden. Peter kijkt met pretoogjes naar mijn verbaasde blik, want terwijl de S1 op wielen pal naast de S2 op spikes staat, valt er in eerste instantie inderdaad maar bar weinig verschil te zien. Ja verroest, het rond de units aangebrachte reflectie dempende vilt loopt bij de nieuweling iets verder door aan de onderzijde, maar verder? Het volgende moment wenkt Peter, die nu achter beide weergevers staat, mij naar zich toe en spreekt bijna bezwerend: ‘...en toch is het bijna een compleet andere weergever.'

Als je goed kijkt, zie je van de zijkant gezien dat de baskast bij het nieuwe model een aantal graden naar achteren helt, waar het oorspronkelijke model nog kaarsrecht loopt. Dat is gedaan om de laagweergave qua gedragingen nog beter bij de twee volledig verstelbare losse modules aan te laten sluiten. 'Zoals je weet vinden we bij Wilson Audio de accuratesse in het tijddomein enorm belangrijk. Vooral omdat deze basis van realiteitsweergave is gebaseerd op transient nauwkeurigheid, dynamische contrasten, correcte tonaliteit van instrumenten en een geloofwaardige 3D ruimtelijke weergave. Allemaal zaken die vallen of staan bij exact op de luisterpositie af te regelen luidsprekerunits in het tijddomein. Bij de Alexia S2 is daarom naast een verder geëvalueerde (softdome) tweeter en middentoner die rechtstreeks van de Wamm Master Cronosonic zijn afgeleid, ook de vertanding van de luidsprekermodules nog verder verfijnd. Een verdubbeling van het aantal stapjes om precies te zijn, en dat heeft veel meer invloed op de weergave dan je nu zou kunnen vermoeden.’

Grote stappen vooruit

Sinds de eerste Alexia - één van Wilson’s meest succesvolle producten ooit – heeft de tijd niet stil gestaan. Vooral door het recente extreem ambitieuze, grensverleggende en kostbare Wamm Master Chronosonic project – het magnum opus voor David Wilson – heeft de onderneming de laatste jaren grote stappen weten te maken. We hebben het dan niet alleen over verbeterde luidsprekerunits, wisselfilterontwerp en tijdsdomein accuratesse, als zeker ook over een geëvalueerd gebruik van specifieke composietmateralen voor de behuizingen. Net zoals de eerste Alexia een afgeleide van het toenmalige topmodel Alexandria XLF was, zou de Alexia Series 2 een afgeleide van de Wamm Master Chronosonic moeten worden. Maar tegelijkertijd was het ook zaak om de door vele muziekliefhebbers wereldwijd zo gewaardeerde vormgeving en gehoormatige basiseigenschappen zoveel mogelijk te behouden. In dit tijdrovende proces werd letterlijk ieder detail van het ontwerp opnieuw onder de loep genomen en getoetst op mogelijke verbeteringen.


EDITORS' CHOICE