REVIEWiFi

Review: iFi nano iOne, een ander soort DAC

Jamie Biesemans | 19 november 2017 | Fotografie Fabrikant | iFi

De nano iOne is een DAC die als missie heeft geluid afkomstig van een varia aan apparaten te verbeteren. De tv of spelconsole bijvoorbeeld. Dat maakt het vrij uniek.

De meeste DAC’s die digitale audio omzetten naar analoge signalen zijn bestemd voor hoofdtelefoongebruikers. Of, in het high-endsegment, op muziekliefhebbers die digitale bronnen in een verbeterde vorm aan hun stereoversterker willen aanbieden. De nano iOne van iFi Audio ziet het anders. Het Britse iFi Audio positioneert het als een betaalbare alleskunner die een varia aan rollen kan spelen. Dat is mogelijk dankzij een breed aanbod inputs, incluis Bluetooth.

iFi nano: klein maar uitgebreid

Dit zeer compact doosje uit aluminium heeft zijn nano-naam niet gestolen. Het past letterlijk in de hand en is zoals altijd bij iFi Audio gebouwd als een tank. Zijn formaat is nog handiger als je rekening houdt met waar hij allemaal terecht kan komen: in een tv-meubel, achter een muzieksysteem, misschien wel in de auto.

De iOne beschikt over drie ingangen: USB klasse B, een S/PDIF-aansluiting (die zowel met een optische als een RCA-kabel te gebruiken valt) en Bluetooth (met AAC en aptX). Je kunt dus allerlei types audio binnentrekken, gaande van een pc tot je smartphone. Audio stuur je naar een ontvanger via analoge cinch of digitaal via de S/PDIF-uitgang (die dan geen invoer kan verwerken). Het kloppende hart van deze iFi Audio is een Burr-Brown True Native-DAC die high-res verwerkt tot 24 bit / 192 KHz PCM en nagenoeg elke vorm van DSD, aangevuld met een femto-klok die jitter voorkomt. In de praktijk verwerkt de iOne zowat elk hi-resbestand.

Nieuw: iFi nano iDSD Black Label

Nano iOne: alleskunner

Dat alles maakt de iOne een zeer veelzijdig ding. Misschien kun je het nog het best omschrijven als een kastje dat je tussen twee apparaten plaatst omdat je ontevreden bent over de geluidskwaliteit. Tussen een Chromecast en een oudere AV-receiver bijvoorbeeld, omdat dit laatste geen hi-res verwerkt of een minderwaardige DAC bezit. Of als je high-res uit een pc wil afspelen op een systeem dat enkel optische ingangen heeft. Misschien wil je muziek streamen vanaf een mobiel systeem naar een hifi-systeem dat geen Bluetooth bezit. Of in de auto, als het in-car platform enkel Bluetooth aan lage kwaliteit kan verwerken.

Die veelzijdigheid én compacte formaat maakt de iOne makkelijk te onderschatten. En ook vrij uniek, al heb je bijvoorbeeld Audioquests Beetle die iets gelijkaardig beoogt maar toch minder flexibel is. Wat je niet kunt doen is een hoofdtelefoon aansluiten, daar heb je nog altijd een aparte hoofdtelefoonversterker voor nodig.

In de praktijk

Alle mogelijke scenario’s testen, dat gaat niet. Wij begonnen door de iOne als Bluetooth-ontvanger te gebruiken voor een Huawei Mate 10 Pro, een toestel dat aptX ondersteunt. We sluiten de iFi Audio analoog aan op onze Phonitor SPL2-hoofdtelefoonversterker, met de AKG Q701 als redelijk geprijsde hoofdtelefoon. Daarna doen we hetzelfde met de iMac als bron, aangesloten via USB op de iFi Audio.Van ingang verwissel je snel via de tuimelschakelaar vooraan.

We luisteren onder meer naar het nieuwe bombastische Evanescence-album en ‘A Night’s Interlude Ep.1’ van UNKLE via Qobuz lossless. Niet verrassend klinkt rechtstreeks via USB beter dan via Bluetooth. Ondanks aptX blijft de draadloze stream wat doffer en iets artificiëler. Maar los van die vergelijking, presteert de Bluetooth-ontvanger van de iOne wel bovenmaats. Het is in bijzonder bij ‘Looking for the Rain’ van UNKLE (met de kiezelsteenvocals van Mark Lanegan) dat we beseffen dat we best kunnen leven met deze Bluetooth-stream.

Conclusie

De iFi Audio nano iOne moet je kunnen plaatsen. Voor ons is het een goed afgewerkt ding dat qua DAC-conversie goed werkt, en vooral in heel wat scenario’s de missing link kan zijn. Het is een aanrader als je Bluetooth wil toevoegen aan een ouder systeem.

iFi Audio nano iOne
Beoordeling 4 op 5