ARTIKEL

Verslag CanJam Singapore 2018 - De wereld van head-fi

In het weekend van 24 en 25 maart vond de Singaporese editie van CanJam 2018 plaats. Jasper Oldersom vloog er samen met zijn vader - Rick Oldersom van HiFi Solutions - en Michael Wongso - oprichter van DuneBlue - heen en deed voor HiFi.nl verslag van het imposerende event waarin de hoofdtelefoons centraal staat. "Wat wij ontdekten was een bijzonder groot scala aan producten, een enorme passie voor Head-Fi en een verrassend jong publiek…

CanJam Singapore 2018

HiFi-speakers hebben de meeste inwoners van Singapore niet, de appartementen zijn gemiddeld te klein. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen grote waardering voor goede apparatuur hebben. Op het gebied van high-end portable audio zijn ze ons zeker 5 jaar voor. Het compacte Singapore telt maar liefst zeven hifi-winkels, met de meeste exclusief gericht op, je raadt het al, head-fi.

CanJam Singapore is daarmee dé plek om de rijke wereld van head-fi te ontdekken. Meer dan honderd merken vertonen hier hun assortiment en bieden je uiteraard de gelegenheid om die producten zelf te ervaren. De opzet van de Singapore-editie van CanJam (het head-fi event is volgend maand ook onderdeel van High End München) is klein in vergelijking tot de bekende hifi-beurzen. Groot hoeft het immers ook niet te zijn, deze opzet is juist de charme van de beurs, waar concurrerende merken vlak naast elkaar zitten. Er heerst evenwel een gemoedelijke sfeer, vijandige concurrentie lijkt er niet te bestaan.

Gezellig druk met head-fi enthousiastelingen op de beursvloer

Wat evengoed direct opvalt is het aantal jonge mensen op de beurs. Vaak hebben ze hun eigen digital audio players (DAP’s) bij zich, soms gekoppeld aan de meest bijzondere portable amplifiers. Albert van Project Perfection vertelde bijvoorbeeld dat een jongen van 13 met zijn vader een Stax koptelefoon kwam kopen. 'U heeft uw zoon goed opgevoed', zei de verkoper, waarop de vader reageerde met 'nee, mijn zoon voedt mij juist op!'.

De relatief lage gemiddelde leeftijd zien we overigens niet alleen bij de bezoekers, maar ook bij de vertegenwoordiging. Jack Vang, eigenaar van Empire Ears, is bijvoorbeeld pas 30 en heeft met zijn jonge team al een hele reeks prachtige in-ears ontwikkeld, voor zowel de consumenten- als de professionele markt.

De in-ears van zijn Empire Ears variëren in prijs van $599 voor de Bravado tot $2299 voor de Empire Legend X. Allemaal prachtig op hun eigen manier, zo kan ik inmiddels uit ervaring delen.

Zo heeft de Bravado bijvoorbeeld twee drivers, maar beschikt de Empire X er over maar liefst zeven. Het doel van Empire X is wel om zo veel mogelijk te bereiken met minder drivers: over het algemeen is het minder vermoeiend om naar te luisteren. Voor de Empire X klopt die ervaring helemaal, want als je ze eenmaal in je oren hebt, wil je ze eigenlijk liever niet meer af doen: ze klinken ontzettend muzikaal zonder klinisch te zijn. Empire Ears worden standaard geleverd met de kabels van Effect Audio.

Eric Chong van Effect Audio

Het is interessant om in het echt te zien wat de in-ear markt de afgelopen jaren voor sprongen heeft gemaakt. En vooral om te zien hoe dat hier leeft onder de bevolking. Een medewerker van Zeppelin & co beaamde enthousiast dat zo'n dertig procent van de muziekliefhebbers in het openbaar vervoer met head-fi op pad gaan.

Schuin tegenover Empire Ears zit Final, een in-ear merk dat zich op een heel andere manier weet te onderscheiden. Zo heb je bij Final meerdere modellen ruim onder de honderd euro. Maar je hoeft je niet af te vragen of je daar wel luisterplezier mee bereikt, want met de E2000 en E3000 heb je een verfijnd geluid, zeer prettig om naar te luisteren. Ik heb zelf een setje E3000s en die klinkt zo goed dat ik die regelmatig verkies boven de V-Moda ZN. Zelfs tijdens de 12-urige vlucht naar Singapore heb ik ze vrijwel de hele tijd gedragen zonder last te krijgen van luistermoeheid. De behuizingen zijn erg klein, waardoor je niet verwacht dat ze zo'n rijk geluid zouden produceren. 

De E4000 komt uit op rond de 200 euro. Je merkt dan ook dat dit gewoon een flinke stap omhoog is in kwaliteit. De kabel is dikker en vervangbaar, iets wat niet zeer gebruikelijk is voor een IEM rond dit prijspunt. Ze klinken een stuk krachtiger en mooier, met het Final geluidskenmerk te verliezen dat ik van de E3000 ken.

Alle in-ears van Final werken met slechts één driver, zelfs het vlaggenschip van rond de duizend euro. En dat maakt ze zeker niet slechter. Het is interessant om al deze verschillen op zo’n plek te ontdekken en waardering te kunnen vinden in verschillende prijsklassen en uitvoeringen.

Ook DAP’s zijn hier in overvloed aanwezig. Bijvoorbeeld van OPUS, het merk op bovenstaande foto. Ze bieden een van de best klinkende DAP’s op de markt. Als geluidskwaliteit je nummer één prioriteit is, dan is het merk OPUS er zeker een om mee te nemen in je overweging.

Wel jammer is dat er geen integratie met Spotify of Tidal is vanwege de rechten. Die apps moet je eerst zelf downloaden, dus het is wel een player die iets meer van jou vereist voor je er optimaal van kunt genieten. De echte purist zal dat echter niet tegenhouden.

Zelf ben ik meer gecharmeerd van Hiby. De R3 en de R6 hebben enorm mooie specificaties, werken super-intuïtief, zien er goed uit en klinken ook nog eens prachtig, met een warme geluidssignatuur. Daarnaast zijn de players relatief betaalbaar in vergelijking tot andere high-end merken.

Vooral de R3 vind ik met zijn kleine vormfactor en mooie design weer echt een DAP waar ik zin van krijg om hem in de dagelijkse praktijk te gebruiken. Ik ben absoluut geen purist, maar ik vind goede kwaliteit audio wel van grote toegevoegde waarde. De R3 zit je nooit in de weg, maar je hebt wel een krachtige muziekbron in handen die SD kaarten tot maximaal 2 terabyte ondersteunt.

Natuurlijk is Astell & Kern ook aanwezig met zijn vlaggenschip, de SP1000. Dit is één van de beste DAP’s die je tegenwoordig kunt kopen. Voor de audioliefhebber die echt het beste wil moet deze hoog op het lijstje staan.

Op deze foto zie je bijvoorbeeld een echte 'stand', in de zin dat je er staand kunt luisteren. Er hangen meerdere in-ears op ooghoogte die je zelfstandig kunt proberen. Een creatief idee, het valt zeker op. Net als het feit dat enorm veel bezoekers hun rugzak met eigen audio gear mee hebben. 

Ook in de kleinere ruimtes is het ontzettend druk, soms zelfs zo druk dat je beter even op een ander moment kunt terugkomen. Het spreekt voor het succes van CanJam Singapore: zoveel enthousiasme voor head-fi per vierkante meter zie je waarschijnlijk alleen hier.

De Davinci X van Clear Tune Monitors. Een in-ear monitor met een zeer krachtig geluid uit 10 drivers. Ook deze was zeer indrukwekkend om naar te luisteren en was op zijn eigen manier erg mooi.

Als je van elektronische muziek houdt, dan zal je van de geluidssignatuur van deze in-ear waarschijnlijk smullen. Daft Punk klonk er enorm krachtig, gedetailleerd en strak op. Maar met een prijskaartje van $2400 is het ook meteen de duurste die ze verkopen. De IEMS in de Vintage series beginnen vanaf $399 en eindigen bij $599. Daarnaast hebben ze een grote lijn customs die starten vanaf $300 (basisprijs) en eindigen bij $1000. 

De vrij grote range aan producten zorgt dat er voor vrijwel iedere serieuze audio liefhebber wel iets is wat hem of haar aanspreekt.

De mogelijkheid om de CTM Davinci X te beluisteren via een high-end DAP van Sony

Ook 64 Audio was aanwezig met een grote line-up van producten, waarvan de Soundwriter in-ear samenwerking met Music Sanctuary toch wel de bijzonderste was. Deze in-ear heeft maar liefst 18(!) drivers. Het doel van deze IEM is om het rustige van een in-ear met minder drivers te behouden, maar wel gebruik te maken van de voordelen die meer drivers bieden. Voor mij de meest overtuigende in-ear tijdens mijn eerste CanJam-ervaring.

Mijn vader Rick van HiFi Solutions op de foto met de oprichter en een medewerkster van Dita. Omdat mijn vader zelf ook een Dita Dream heeft, heb ik al eens kennisgemaakt met het geluid. De Fealty en Fidelity zijn de nieuwste modellen, de één met een warmer geluid, de ander wat preciezer.

Ook Dita maakt zeer high-end modellen, zoals exclusieve in-ears met single drivers.

De volgende stand is van Westone, waar ik naar W60 en de W80 kon luisteren. Die W60 vond ik op zich mooi, maar niet zo indrukwekkend in vergelijking tot het vele andere wat ik al geluisterd had. De W80 daarentegen was echt een klasse apart en voor mij zeker een geluidservaring die eruit sprong.

Ook verschillende portable DAC’s en amps liggen op CanJam opgesteld, zoals deze modellen van iFi. Robuuste apparaten waarmee je krachtige in-ears en koptelefoons kunt aandrijven en nóg beter kunt laten klinken.

Nee, dit is geen versterker voor normale speakers. Dit is de Angstrom Stella Headphone Amplifier. Een bijzondere buizenversterker voor je koptelefoon.

Hier luistert Michael van DuneBlue naar de Abyss van Diana. Een stijlvolle koptelefoon met een prachtig geluid, die enorm sterk is door zijn behuizing van aircraft-grade aluminium. Hier kun je op straat mee gezien worden! De Abyss is dan ook gemaakt om het hele jaar door gebruikt te worden, zowel binnen als buiten.

Een hoofdtelefoon waar je toch wat minder snel mee op straat gevonden wil worden is de volgende, van KuraDa. Wat wél bijzonder is, is het geluid. Ondanks het open design en het rumoer op de beurs wat voor een minder dan ideale luisterervaring zorgde, kan ik toch delen dat het geluid niet alleen heel fijn was, maar ook erg intiem zoals je alleen van een goede koptelefoon gewend bent.

Dan van Mr. Speakers was verrassend benaderbaar en gepassioneerd

Dan Clark wilde altijd al hifi maken, maar heeft jarenlang voor verschillende tech bedrijven gewerkt. Totdat hij zich realiseerde dat veel van die moderne bedrijven geen problemen oplossen, maar juist creëren. Met een glimlach vertelt hij over zijn eerste koptelefoon, de Mad Dog, als knipoog naar de eerste stappen die Mr. Speakers op de head-fi markt zette. Op zijn shirt staat 'Celebrating 5 years of fun!', dus toch een stap die uitbetaalde. Je kunt dat plezier dan ook op zijn gezicht lezen, en horen in de passie als hij over zijn producte vertelt. 

Michael van DuneBlue beluistert de VOCE

Mr. Speakers is erop gericht om een totale geluidservaring te bieden. Het gaat niet om het optimaliseren van de highs, de mids of de lows. Het gaat hem om het bieden van een totaalplaatje waar je iedere keer weer van moet glimlachen als je het hoort. Daarnaast liet hij weten comfort en bouwkwaliteit enorm belangrijk te vinden. Je moet het liefst bijna vergeten dat je één van z'n headsets op je hoofd hebt. Alleen zo kun je uren naar een koptelefoon luisteren zonder er moe van te worden. Hij liet ons ook zien dat je de beugel van de koptelefoon zonder zorgen helemaal kon buigen. “Kun je gewoon demonstreren aan een klant hoor, Rick!” zei Dan. 

De Sonoma Model One evenaarde bijna het speakers gevoel, al was het verre van de juiste omgeving om deze elektrostaat te testen. De Model One heeft niet zomaar vele geweldige reviews gekregen in slechts een jaar tijd. Het is een bijzondere ervaring, maar een rustige ruimte om in te luisteren is essentieel.

Het is een prachtig geluid waar ik niet snel afstand van wilde doen. Nadat ik één keer had geluisterd, wilde ik hem vrij snel nog even opdoen om afscheid te nemen.

Lees ook wat Jamie Biesemans van de Sonoma Model One vond

Van Meze kregen we een aantal prototypes om te luisteren. We kunnen je dan ook je alvast verklappen dat er weer mooie producten aan zitten te komen...

Gedurende de avond was er ruim gelegenheid om Singapore te verkennen. Het is zeker geen straf om hier heen te moeten komen voor de CanJam beurs. Wat een prachtige gebouwen en algehele sfeer heerst daar!

Het Marina Bay Sands Hotel. Bijna het Standbeeld van Singapore, zo herkenbaar.

Vanaf deze hoek kun je de Gardens by the Bay zien. Singapore wil van een tuin in een stad naar een stad in een tuin transformeren, en dit park hoort bij die strategie.

Een binnentuin, onderdeel van Gardens by the Bay

De skyline van Singapore licht s’avonds flink op, wat mooie beelden oplevert. Al met al was het daarmee een prachtige ervaring. Niet alleen een eye-opening-, maar zeker ook een ear-opening experience. Wij hopen het enthousiasme voor head-fi vanuit Singapore mee te nemen naar Nederland. Iedereen houdt ten slotte van muziek, maar hoe mooi head-fi kan klinken, dat is iets waar de inwoners van Singapore verder in ontwikkeld zijn dan wij in Europa. De Head-fi markt loopt bij ons nog wat achter, maar dat gaan we veranderen. Zo zal Hifi Solutions uitgebreid worden met een dedicated head-fi ruimte van zo'n 25 vierkante meter, met een head-fi bar met diverse amps en kabels (Effect Audio) om alles uit te proberen. Ook aan high-end in-ears is gedacht, met bijvoorbeeld de 64Audio Fourté, 18Tzar, Empire Ears Legend en de prachtige EE Phantom en toplijn van Earsonics. En wat dacht je van Dita Audio, of de Vega, een geweldige in-ear van Campfire Audio.

Jasper Oldersom is online marketeer bij Dokter Klik in Amstelveen en adviseert zijn vader bij Hifi Solutions.


EDITORS' CHOICE