Music Emotion op bezoek bij Headphone Auditions Amsterdam

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Ruud Jonker | 06 maart 2019 | Fotografie Ruud Jonker

Hoofdtelefoons zijn tegenwoordig immens populair. De grote driver is waarschijnlijk de smartphone, waar diverse communicatiefuncties hoofdtelefoonafhankelijk zijn, maar ook het luisteren naar muziek en het kijken naar films populair zijn. Bij voorkeur in het verkeer of om je te onttrekken aan de normale sociale omgang. Het gros van de mensheid moet of wil zich behelpen met de gratis bijgeleverde oordopjes of de modieuze rommel uit de ramsj. Maar ook in hoofdtelefoons is een high-end dimensie te vinden. Bij een unieke winkel in onze hoofdstad, genaamd Headphone Auditions Amsterdam.

Zaakvoerder Stefan Gürtler heeft zich redelijk recent gevestigd op een verdieping van de Linn Store, ook bekend als Concerto Audio in de Utrechtsestraat, hier ter stede. Stefan is een echte kosmopoliet die even veel tijd in Duitsland, Frankrijk en Nederland door heeft gebracht en als gevolg daarvan vier talen spreekt. Hij is van jongs af aan bezig met hifi-apparatuur. De Linn Store vormt het domein van Alex en de afdeling hoofdtelefoons is daar recentelijk aan toegevoegd. Het zijn inmiddels zeker geen gescheiden werelden. Over en weer is er veel waardering voor de producten en Stefan gaf aan steeds meer bewondering te hebben voor de Linn-producten. Volgens hem zijn Linn-producten voor de consument makkelijk in het gebruik en door de space-optimization vooral in kamers met wat moeilijkere akoestiek een enorm voordeel.

De Utrechtsestraat ligt midden in de befaamde grachtengordel en kenmerkt zich door een specifiek publiek. Geen audiofielen, maar veel echte muziekliefhebbers. Het zijn klanten die niet met audioapparatuur bezig zijn en langdurig willen knutselen totdat het een keertje werkt. Het publiek binnen de grachtengordel heeft doorgaans een wat hoger inkomen of wekt naar buiten toe in ieder geval de suggestie. Veel expats en werknemers die bij internationale ondernemingen actief zijn. Ook bewoners die binnen de culturele sector een rol spelen. De grachtengordel eigent zich wel eens de titel van cultureel smeltpunt toe. Daar zijn enige argumenten voor in het kader van het Concertgebouw, het Conservatorium, de musea, EYE en het Spiegelgrachtkwartier. Maar, ook in de rest van het land is er soms cultureel iets te beleven. De klanten binnen deze uitzonderlijke habitat zoeken vaak gebruiksgemak maar zijn ook op zoek naar kwaliteit. Daar speelt Linn momenteel ook een rol, maar velen hebben de weg gevonden naar Head-phone Auditions.

Het punt binnen de grachtengordel is namelijk dat als je daar voor 750.000 euro 45 vierkante meter op de kop hebt getikt, er doorgaans geen ruimte is voor luidsprekers. Daar komt bij dat er dan aan minstens acht kanten buren kunnen zijn, los van het achterhuis. Ook is het sowieso al wat lawaaiiger in Amsterdam. In ieder geval het haast ideale leefgebied voor een hoofdtelefoonstore op topniveau. Want de klanten van de store moeten vaak noodgedwongen omzien naar andere manieren om muziek te beleven, maar het moet wel kwaliteit hebben. 

Headphone next level

Wie de grachtengordel bezoekt doet dat bij voorkeur in stijl. Dat begint voor verschillende klanten met het betalen van een plezierig parkeertarief en een sfeervolle wandeling langs de grachten naar de Utrechtsestraat, alwaar het chique is om op de vroege morgen cappuccino te drinken en de krant te lezen in een van de hotspots. Concerto Record Store, iets verder op huisnummer 60, vormt daarna de ultieme verleiding en je gaat daar nooit weg zonder stapel exclusief vinyl, ondanks die 45 vierkante meter.

Terug in de Utrechtstraat 40 dienen om Headphone Auditions te bereiken enige trappen genomen te worden, maar de winkel beloont dit met een collectie van exclusieve hoofdtelefoons en aanverwante artikelen. Er is hier geen instapniveau, hoewel Stefan best initiatieven onderneemt en ook wel eens kansen tegenkomt om jongeren en andere bezoekers kennis te laten maken met de ‘headphone next level’. De winkel heeft dan ook een specifieke formule. Je gooit er niet je mandje vol, rent naar de kassa en bent weg. Feitelijk staat Stefan 24/7 klaar voor de klant. Hoewel de winkel gewoon tijdens de reguliere tijden open is, gaat veel bezoek op afspraak. Dat kan ook buiten de openingsuren. Het zijn dan relaxte luistersessies waar de klant naar verschillende modellen kan luisteren en uitleg krijgt over de verschillende typen hoofdtelefoons en aanverwante apparatuur. Hoofdtelefoons vragen vaak om losse converters, versterkers en al dan niet portable players. Stefan neemt de tijd voor elke klant. Het is een heel persoonlijk gesprek dat in niets lijkt op een glad verkooppraatje. Sommige klanten komen ook een aantal keren terug.

Merken

Een topmodel in de store is de Sennheiser HE-1. Ook al woon je binnen de grachtengordel, heeft het toch soms wat tijd nodig om over de vraagprijs na te denken. U kent het wel. Je ziet een mooie nieuwe auto en dan ga je elke dag even stiekem kijken, aanraken en verder dagdromen. Maar bij Headphone Auditions worden zulke emoties vaak in orders omgezet. Stefan gaf aan dat veel klanten echt geraakt worden door de kwaliteit van de hoofdtelefoons in combinatie met hun muziek. Het is ook soms onverwachts. Iedereen heeft wel eens een headphone gezien en gehoord, maar dat er zoveel kwaliteit mee mogelijk is, biedt voor veel bezoekers een heel nieuwe horizon.

Stefan heeft ook niet de minste merken in huis. Een relatief betaalbare Tago Studio Tagasaki. Gemaakt door een bevlogen ontwerper in Japan en voorzien van fraaie houten schelpen. Ook andere betaalbare head-phones van onder andere Audiotechnica, Focal, Ultrasone, Audeze, Grado en Sennheiser. De top wordt gevormd door de Sennheiser HE-1, de Sonoma Model 1, de Focal Utopia of de Audeze LCD-4. Daarnaast importeert Stefan een exclusief merk uit Amerika: Abyss. De Abyss AB-1266 Phi CC en diens kleine zuster Diana zijn indrukwekkende magnetostaten. Ook de InEar Germany Stagedriver SD5 maakte indruk. InEar Germany levert deze multidriver-systemen in diverse exotische houtsoorten. Voor de aansturing is er elektronica beschikbaar van onder andere voor de Abyss ontwikkelde versterkers van elevenXIaudio, de Chords waarvan Stefan van de Mojo via de nieuwe M Scaler tot de DAVE alles heeft staan, de Questyle tot en met de Golden Stack, de Italiaanse schoonheid van Modenaudio en natuurlijk de Sennheiser HDV820.

Luisteren

Tijdens het bezoek aan de store is er geluisterd naar verschillende modellen. Stefan heeft daarbij geen voorkeuren voor bepaalde soorten muziek. Elk type muziek wordt gemaakt vanuit bepaalde overwegingen en motivaties. Het maakt het interessant om dat te begrijpen en te gaan waarderen. Soms is daar een groeipad voor nodig, aldus Stefan. Hij gebruikt voor de luistersessie Roon met Tidalstream en HiRes files, maar de klant kan voor een luistersessie eigen muziek meenemen en zelfs eigen apparatuur. Stefan zal er niet van opkijken als de klant met een draaitafel binnenkomt. Die flexibiliteit is een premium van deze store.

De Sennheiser HE-1 en de Sonoma Model 1 zijn genoegzaam bekend in de luisterruimte van ondergetekende. De aandacht lag dus bij onder andere de Abyss en de InEar Germany. De Abyss overtuigde onder andere met een zeer fraai en diep laag. Niet uit balans, maar precies wat het moet zijn. Ook de InEar German Stagedriver 5 is van hoge kwaliteit. Het is dan een keuze of je volledig van de omgeving afgesloten wilt zijn (InEar Germany) of nog gevoelig wilt zijn voor enige communicatie (Abyss). Een kennelijke eigenschap van topkwaliteit hoofdtelefoons is dat er een vorm van stage wordt opgebouwd. In ieder geval op een zo recht mogelijke denkbeeldige lijn voor de ogen. Veel hoofdtelefoons laten namelijk iets links en rechts horen, terwijl de vocal vaak een meter boven je hoofd zweeft. De Abyss en de InEar komen beide met een zo overtuigend mogelijke stage. Dat is nog steeds iets anders dan met luidsprekers, maar het luisteren met een hoofdtelefoon heeft weer andere voordelen. Velen hebben niet een mogelijkheid om via luidsprekers te luisteren. Een aansprekend voordeel van een hoofdtelefoon is dan dat je altijd luistert zonder de beperkingen van de akoestiek. Je hoort per definitie alleen de akoestiek van de opnameruimte en dat is eigenlijk wat je wilt. Een soort ideale wereld dus.

Epiloog

Met het geluid van de InEarGermany’s nog naklinkend binnen de auris interna, nodigt de huiswaartse wandeling langs de grachten uit tot een relativerende en beschouwende synthese van ervaringen. Amsterdam en belangstellenden van buiten zijn een nieuwe shop rijker. Hoewel de drempel laag is, er een focus is op de klant en de flexibiliteit erg hoog, wordt hier gekozen voor absolute kwaliteit. Met betrekking tot de producten gaat het om het hogere, maar niet noodzakelijkerwijs onbetaalbare, segment binnen de markt voor hoofdtelefoons en bijbehorende elektronica. Dat past heel goed bij de in Amsterdam aanwezige doelgroep, die woont binnen de grachtengordel, maar ook in Oud Zuid en op de Zuidas. Maar uiteindelijk bevinden de liefhebbers van kwaliteitsweergave via hoofdtelefoons zich natuurlijk overal…

Headphone Auditions Amsterdam
Utrechtsestraat 40 bij Concerto Audio
1017 VP Amsterdam, tel: +31(0)6-83909266
E-mail: stefan@headphoneauditions.nl
www.headphoneauditions.nl

EDITORS' CHOICE