REVIEWSonus faber

Review: Sonus faber Guarneri Tradition: mooi uiterlijk, fijne klank

SAMENVATTING

De Guarneri Tradition is een buitengewoon fraai gebouwde luidspreker die schitterend is afgewerkt. Net als veel Italiaanse modeproducten is de Guarneri fraai om te zien, maar het is ook een goed gebouwde en realistisch klinkende luidspreker die zich als een puntbron gedraagt. De weergave van lage tonen is heel goed. De Guarneri klinkt groter dan hij is en verslaat menige vloerstaander als het gaat om de kwaliteit van de lage tonen. Het hele kleine beetje ronding in de klank zorgt voor een aangename luisterervaring, net zoals bij goed gebouwde muziekinstrumenten.

PLUSPUNTEN

  • Mooie, degelijke en goed afgewerkte kast en stand
  • Makkelijk aan te sturen
  • Plaatsing is niet kritisch
  • Kamerbreed geluid
  • Realistische weergave met een heel klein beetje ronding
  • Hele goede weergave van lage tonen

MINPUNTEN

  • -

Het Italiaanse audiobedrijf Sonus faber bouwt hoofdzakelijk luidsprekers en doet dat nu ruim 35 jaar. Het bedrijf heeft een naam hoog te houden als het gaat om de bouwkwaliteit en fraaie afwerking van zijn producten. Het in onze luisterruimte opgestelde tweeweg monitormodel Guarneri Tradition heeft bijvoorbeeld veertien lak- en polijstbehandelingen ondergaan. Een fraai uiterlijk is natuurlijk leuk, maar techniek en klank zijn misschien toch wel iets belangrijker. In deze recensie gaan we de Guarneri Tradition nader bekijken en beluisteren. Is de Guarneri Tradition louter een Italiaans modeproduct of is het (ook) een goede luidspreker?

Sonus faber: een korte geschiedenis

Het in de Italiaanse plaats Vicenza gevestigde Sonus faber is opgericht door Franco Serblin in maart 1983. Serblin, geboren in 1939 uit Kroatische ouders die naar Trieste waren geëmigreerd, is geboren in Vicenza en was de jongste van zeven broers. Serblin was gepassioneerd bezig met audio en in 1980 zag zijn eerste creatie het levenslicht. De naam van dit eerste product was "Snail" en naar verluidt zijn er slechts tien van gemaakt. Intussen werkte Serblin ook aan de kasten van de luidsprekers van andere fabrikanten. In maart 1983 werd Sonus faber opgericht en gevestigd in Serblin’s geboorteplaats Vicenza. De eerste luidspreker van het nieuwe bedrijf was de Parva, een tweeweg monitorluidspreker. Daarna volgende nog vele vloerstaanders en monitormodellen. In 2006, dus 23 jaar na de oprichting van Sonus faber heeft Serblin het bedrijf verlaten. Op 31 maart 2013 is Serblin op de leeftijd van 73 jaar in Vicenza gestorven.

Sonus faber is tegenwoordig één van de audiomerken van de McIntosh Group, die ook eigenaar is van McIntosh, Wadia, Sumiko en Audio Research. Dit zijn allemaal zeer verschillende merken met ieder hun eigen ontwerp- en bedrijfsfilosofie.

Vanaf het begin van Sonus faber werd bij de bouw van luidsprekers niet alleen aandacht aan techniek besteed maar ook aan vorm, uiterlijk en afwerking van de producten. De esthetische stijl van de fabrikant kenmerkt zich door de vaak terugkerende ronde en vloeiende lijnen. Natuurlijk gebruiken andere fabrikanten ook vaak vloeiende lijnen en rondingen, maar Sonus faber heeft daar min of meer zijn handelsmerk van gemaakt.

Sonus faber: ambachtelijk gebouwde luidsprekers uit Italië

Het huidige portfolio van Sonus faber bestaat uit een aantal productlijnen. De meeste productlijnen omvatten zowel tweeweg monitorluidsprekers als drieweg vloerstaande modellen. Sonus faber heeft ook centerluidsprekers en subwoofers voor home cinema opstellingen en sinds kort heeft het bedrijf met de productlijn Palladio ook luidsprekers voor inbouw in muren of plafonds.

Het vlaggenschip is de vloerstaande Aida die 52.500 euro per stuk kost. Het goedkoopste model is de 749 euro per stuk kostende Sonetto 1, een klein monitormodel. Sonus faber beperkt zich dus niet tot een bepaald marktsegment, maar bouwt luidsprekers in zo ongeveer alle prijsklassen (we laten nog goedkopere en nog duurdere luidsprekers even buiten beschouwing).

De bouw van hoogwaardige luidsprekers en andere hificomponenten is dermate complex dat de meeste fabrikanten niet alle onderdelen zelf maken en vaak ook een deel van het productieproces uitbesteden. Sonus faber krijgt hulp van een drietal bedrijven die in de buurt van de fabriek zijn gelegen. De kast van de in de testruimte opgestelde tweeweg monitorluidspreker Guarneri Tradition is net als veel andere modellen gemaakt van massief hout waarbij verschillende houtsoorten zijn gebruikt. De kast wordt gebouwd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in houtbewerking en kastenbouw. Het spuiten en polijsten is uitbesteed aan een tweetal bedrijven. De luidspreker is voorzien van veertien lagen lak en tussendoor zijn de laklagen geschuurd en gepolijst. Sonus faber maakt zelf geen drivers en betrekt zijn drivers van de Deense driverbouwer Scanspeak, die de drivers naar wens en specificatie van Sonus faber bouwt. Sonus faber bouwt zelf de scheidingsfilters van zijn luidsprekers.

Sonus faber Guarneri Tradition: tweeweg monitorluidspreker met bijbehorende stand

De aanleiding voor deze recensie is een kort gesprek op een audiobeurs met salesmanager Rob Hullekes van de Nederlandse importeur Savor Audio. Schrijver dezes had alweer wat jaren geleden tijdens een audiobeurs een luisterruimte bezocht alwaar een set Guarneri’s stond te spelen. In de ruimte ernaast werd en set monitorluidsprekers van het Deense Raidho gedemonstreerd, die onder andere voorzien waren van een met diamant gecoate middentoner/woofer. Beide monitormodellen hadden op dat moment min of meer dezelfde verkoopprijs. Het verschil was groot, in het voordeel van de Raidho’s. De Guarneri’s klonken niet slecht, maar ze klonken toch wel wat log en wollig in vergelijking met de Raidho’s.

De eerste versie van de Guarneri zag in 1993 het levenslicht. Inmiddels zijn we bij de vierde generatie van de Guarneri aangekomen. Volgens de Nederlandse importeur zijn de drivers en wisselfilters sterk verbeterd in vergelijking met de vorige generaties. De enigszins logge en wollige klank van vroeger werd erkend, maar daar zou bij de nieuwste generatie luidsprekers van Sonus faber geen sprake meer van zijn. Tja, dat maakte nieuwsgierig en vervolgens is een afspraak gemaakt om een set Guarneri’s op de testlocatie af te leveren voor een recensie.

Sonus faber Guarneri Tradition: lid van de Homage-productlijn

De Guarneri’s zijn het kleinste model van de Homage productlijn, die thans vier leden kent. Het vlaggenschip van de Homage-productlijn is de vloerstaande Amati die 27.000 euro per paar kost. Daaronder bevindt zich de Serafino, ook een vloerstaander, met een verkoopprijs van 20.000 euro per paar. De Guarneri is het enige monitormodel in de Homage-lijn en kost 15.000 euro per paar, inclusief de bijbehorende stands. Het vierde lid van de Homage-lijn is een centerluidspreker genaamd Vox die voor een bedrag van 12.000 euro van eigenaar wisselt. De vier modellen zijn leverbaar in de kleuren wengé en rood. In beide gevallen is de houtstructuur van de kast zichtbaar.

Is 15.000 euro voor een set luidsprekers (te) veel geld? Dat ligt aan hoe je dat bekijkt. Wie een dergelijk bedrag uitgeeft aan een set luidsprekers, kan daar heel lang desgewenst dagelijks plezier aan beleven. Afgezien van buizenversterkers hebben hificomponenten nauwelijks onderhoudskosten en de afschrijving, zo die al begroot kan worden, is overzichtelijk. Veel mensen tellen zonder blikken of blozen 60.000 euro of meer neer voor de aanschaf van een auto. En een paar jaar later wordt de auto ingeruild en wordt 30.000 euro bijgelegd voor een nieuwer model. Onderhoudskosten van de auto laten we maar even buiten beschouwing. Dus, wat is duur? Die vraag mag een ieder voor zichzelf beantwoorden. Overigens, de onderhoudskosten van een buizenversterker is een fractie van de kosten van het onderhoud van een auto.

We gaan natuurlijk luisteren naar de Guarneri Tradition, maar eerst zullen we inzoomen op het ontwerp en de technische keuzes die Sonus faber heeft gemaakt bij de bouw van de Guarneri Tradition. We kunnen vast verklappen dat de enigszins logge en wollige klank van vroeger volledig is verdwenen.

EDITORS' CHOICE