De Keuze van Kroese: review Melanie de Biasio, Il Viaggio (dubbel cd)

Menno Bonnema | 15 december 2023

Maar liefst zeven jaar hebben we moeten wachten op een nieuw album van de Melanie de Biasio. In relatief kleine kring heeft de Belgische jazzmuzikante inmiddels een flinke faam opgebouwd. Het wordt tijd dat het grote publiek kennis gaat maken met de bijzondere muziek van De Biasio, maar weer eens afkomstig van onze zuiderburen. Reis mee in de wereld van Il Viaggio, de titel van het nieuwe album.

De Keuze van Kroese is een (semi-)wekelijkse rubriek van Menno Bonnema. Op vrijdag bespreken we een nieuw muziekalbum (lp, cd of bluray audio) dat ons getipt is door (online) platenzaak Kroese – kroese-online.nl.

Eerlijk gezegd heb ik lange tijd dit stuk niet willen schrijven. Want Melanie de Biasio gold al eventjes als het best bewaarde geheim in bepaalde kringen. En dat wilden we graag zou houden. Maar nu is dat niet langer houdbaar. Muziek kruipt toch wel waar het niet gaan kan? Zoiets.

De eerste buzz rond Melanie de Biasio begon in 2013 met het uitbrengen van het album No Deal. Daarmee wist de Waalse Belgische met Italiaanse roots (hoeveel identiteiten kan een mens eigenlijk hebben?) zichzelf op de muzikale kaart van België en omstreken te zetten. De in het voorjaar van 2022 overleden Arno Hintjes noemde haar de Billie Holiday van de lage landen. Een stempel opgelegd krijgen, vinden artiesten vaak lastig; voor je het weet zit je in een hokje waar je moeilijk weer uit komt. Ik kan me voorstellen dat ook De Biasio zich niet graag laat vastleggen in muzikale dogma’s. Belgische jazzmuzikante? Ach, ze kan zoveel meer.

Dat liet ze met haar vorige album ‘Lillies’ al horen. Veel meer uptempo nummers, zelfs een behoorlijk commerciële ‘hit-single’ Gold Junkies en een begeleidingsband die veel meer op de voorgrond mocht floreren. En toen werd het stil… maar liefst zeven jaar lang.

De Biasio bleek zich gestort te hebben op het opknappen van een soort landhuis dat gerenoveerd en omgebouwd diende te worden tot een cultureel centrum voor beginnende kunstenaars in Charleroi. Al die tijd deed ze vrijwel niks met muziek en haar stem. Haar hele ziel en zaligheid legde ze in het project, totdat alle energie zo’n beetje op was. Ze besloot een soort herbronningsreis te gaan maken naar de geboortegrond van haar Italiaanse vader, in de buurt van de Dolomieten. Daar begint het nieuwe avontuur, Il Viaggio (de reis), maar het is een zoektocht terug naar de natuur en haar (onschuldige) kindertijd.

Op Il Viaggio is de muziek verder weg dan ooit van de jazz, zoals die nog wel op No Deal te beluisteren was. Daarvoor in de plaats hoor je veel meer soundscapes, minimal music, ambient electronica en kleine akoestische klankgedichten. De Biasio zingt voor het eerst Italiaans op een album (Mi ricordo di te) en dat voelt inderdaad wel als thuiskomen. Maar haar stem blijft toch hetzelfde: dat zwoele, fluisterende, hypnotiserende. Het zorgt ervoor dat je bij ieder nummer wordt meegezogen in de daarop volgende muzikale trip.

In een interview dat De Biasio gaf las ik dat ze haar zingen zelf vergeleek met de beeldhouwkunst. ‘Ik boetseer klanken met mijn mond.’ Maar de muziek daar omheen blijkt een steeds belangrijkere rol te gaan spelen, waarbij de zangers zich als een kameleon weet aan te passen, door er tegenaan te schuren, eromheen te kronkelen, het helemaal te omarmen. Die muzikale reis duurt maar voort. En bij een reis terug naar de bron(nen), ligt melancholie vaak op de loer. Melanie en melancholie, ze rijmen en passen goed bij elkaar.

Op 11 november trad de artieste ook eindelijk live weer eens op, in de prachtige Henry Le Boeuf Zaal van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. In de afgeladen volle zaal opende De Baisio het bal midden in de zaal vanaf het balkon, met haar bekende dwarsfluit. Alsof je magie gelijk kan aanzetten, maar ze deed het. Daarna volgden grote delen van haar nieuwe album. Soms was een begin van een nummer niet naar haar zin en begon ze opnieuw. Eén keer stopte ze een nummer abrupt. Niet goed genoeg. Maar toen de trein en de reis ging lopen, was er geen stoppen meer aan en nam ze de hele zaal in een collectieve roes mee. Prijsnummer: ‘Now is narrow’, waarin de muzikante met haar band alles uit de kast haalde en de zaal in extase wist achter te laten.

‘Il Viaggio’ is geen gemakkelijk album, maar laat je verleiden door deze reis van Melanie de Biasio. Het is tenslotte de hoogste tijd om dit best bewaarde geheim eindelijk openbaar te maken.

Muziek: 8.5
Klank: 9.5