Model D van Steinway Lyngdorf

Peter Lyngdorf kreeg een telefoontje van de wereldberoemde Amerikaanse pianobouwer Steinway: Of hij wilde komen praten. Vijf jaar later was er een uniek, state-of-the art geluidssysteem, volledig gemodelleerd naar het geluid van... de fameuze Steinway-Model D-vleugel.

Woensdagavond werd het Steinway Lyngdorf Model D Sound System - kosten: 176.000 euro - gepresenteerd bij de New Born RAF in Amsterdam. De presentatie van de Model D past precies binnen de nieuwe RAF-cultuur. “We willen - naar Scandinavisch voorbeeld - meer gaan organiseren: shows, concerten, uitlegavonden. Kortom, meer fun en lol," laat kersverse RAF-baas Hans Peter Rietveld weten. Je kunt in het vervolg dus zeker meer van dergelijke evenementen verwachten, waarbij de apparatuur en de muziek centraal zullen staan. We waren er woensdag uiteraard bij en spraken met een trotse bedenker. “Ik ga jullie echt niet zo’n ding proberen te verkopen. It`s a hell of a lot of money.”

“Extra beveiliging?” Hans Peter lacht. “ Nee joh, ben je mal, je neemt ze niet zo maar mee.” Bijna tweehonderd kilo wegen ze, per stuk, de speakers van de Steinway Lyngdorf Model D. Het state-of-the art systeem kost een slordige 176.000 euro. Maar dan heb je uiteraard ook wat. De peperdure installatie werd woensdagavond tentoongesteld bij RAF, voorzien van uitgebreid commentaar van de bedenker zelf: Peter Lyngdorf. Voorafgaand aan de presentatie spraken we met de in Hifi-kringen legendarische Deen, eigenaar van Steinway Lyngdorf en oprichter van het Deense Hi-Fi Klubben (de nieuwe eigenaar van RAF).

Peter Lyngdorf, woensdagavond in Amsterdam

Vijf jaar geleden kreeg hij een telefoontje. “Het management van Steinway & Sons wilde een chat met mij over een geluidssysteem. Of ik naar New York kon komen. Dat wilde ik wel! Als ik een geluidssysteem zou kunnen maken dat zou klinken als een Steinway-piano, dan zou ik hun naam mogen dragen. Wow, in hun meer dan 170-jarige bestaan hadden ze nog nooit iemand anders hun naam laten gebruiken. Wij waren ook wel toe aan iets extravagants en maakten een belofte: wij zouden een installatie maken waar zelfs een geblinddoekt persoon niet aan zou horen dat het geen echte Steinway-piano was. Die Steinway-piano kent nauwelijks distortion, het is het meest uitdagende instrument om te reproduceren.”

Een jaar later showde Lyngdorf een prototype aan Steinway.”Ze waren helemaal flabbergasted en zeiden: ‘okay, jij mag onze naam gebruiken’.”

Tot zover een stukje voorgeschiedenis. Nu het apparaat zelf. “We hebben totaal niet naar de uitgaven gekeken”, zegt Lyngdorf, gekleed in sportschoenen, nonchalante ‘bouwvakkersbroek’ en eenvoudige wollen trui. “Het moest alleen maar de beste geluidsinstallatie ter wereld worden. Eentje met de beste sound, eentje die een leven lang meegaat.”

Kosten noch moeite werden gespaard voor het apparaat, waar per set 720 kilo van het meest hoogwaardig aluminium voor nodig was en waar alleen al het polijsten en lakken, met echte Steinway-lak, zeven weken van in beslag neemt. “Er zitten wel honderd unieke technische details in”, zegt Lyngdorf. Maar de belangrijkste zijn hun eigen RoomPerfect-technologie, een revolutie in de digitale ruimtecorrectie, en de fully digital amplification. RoomPerfect biedt een ingenieuze automatische correctie voor de kamerakoestiek; het systeem past zich vanzelf aan de omgeving aan, waardoor een perfect driedimensionaal geluidsbeeld ontstaat .

“Onze speakers hebben geen speciale akoestische omgeving nodig. Het is een studio op zich.” En fully digital amplification? "Onze systemen maken geen gebruik van voor- en eindversterkers, maar wel van D/A convertors die voldoende stroom leveren om direct luidsprekers aan te sturen. Gevolg: geen verlies van informatie en je zit enorm dicht op het originele geluid.”  

“Ik zou dit systeem nooit ontwikkeld hebben als ik niet zo zielsveel van muziek zou houden,” zegt Lyngdorf, die het ouderlijk huis verliet omdat zijn ouders niet van The Beatles hielden en op zijn negentiende naar eigen zeggen ‘met de slechtste cijfers’ de middelbare school verliet, maar toen wel al een paar prachtige sound systems had gebouwd. Goede muziek heeft volgens de Deen een goede weergave nodig. Maar hoe beter de opnames, hoe beter het geluid natuurlijk. “Al klinkt zelfs een MP3 goed op de Model D.”

EDITORS' CHOICE