Het is ‘pas’ vijf jaar geleden dat de vorige Hi-Visit bij iEar` plaatsvond. De winkel aan de St. Ceciliastraat in Tilburg was toen net open, en de collega die er destijds op bezoek ging was danig onder de indruk van de uitgebalanceerde mix van producten en de technisch vooruitstrevende aanpak van de jonge ondernemers achter deze fraaie winkel.

Anno 2012 is op dat gebied niet veel veranderd, tenminste...als je de recente verdubbeling van het vloeroppervlak en de bijbehorende uitbreiding van het aanbod even niet meetelt...tijd voor een update dus.

 

"/>
 
(Gesponsord artikel)


HI-VISITiEar

Hi-Visit iEar` Tilburg


Max Delissen | 20 april 2012 | Fotografie PHOTO40

Het is ‘pas’ vijf jaar geleden dat de vorige Hi-Visit bij iEar` plaatsvond. De winkel aan de St. Ceciliastraat in Tilburg was net open, en de collega die er destijds op bezoek ging was danig onder de indruk van de uitgebalanceerde mix van producten en de technisch vooruitstrevende aanpak van de jonge ondernemers achter deze fraaie winkel.

Anno 2012 is op dat gebied niet veel veranderd, tenminste... als je de recente verdubbeling van het vloeroppervlak en de bijbehorende uitbreiding van het aanbod even niet meetelt. Tijd voor een update dus.

Klik op de foto voor de virtuele tour van deze en andere ruimtes ((c) PHOTO40)

Omdat de vorige Visit al vrij diep inging op de geschiedenis van het bedrijf zal ik me in dit geval beperken tot een aantal essentiële mijlpalen. Al in 2003 begint Freek van Ham samen met toenmalig mede-eigenaar Jan Lammers onder de naam TQS een online hifi-winkel vanuit huis. En hoewel in die tijd nog maar weinig mensen toegang hadden tot internet gingen de zaken al snel zo goed dat het bedrijf verhuisde naar het industriegebied Kraaiven in Tilburg. Daar waren ze in 2006 ook weer uit hun jasje gegroeid en werd een pand aan de rand van de binnenstad van Tilburg gezocht én gevonden. De geboorte van iEar was een feit. Het pand ‘op Kraaiven’, zoals ze dat in Tilburg zeggen, doet vandaag de dag nog dienst als magazijn.

De ambities waren al vanaf het prilste begin groot: handel is belangrijk, maar wel op een fatsoenlijke manier. Online-winkels stonden destijds nogal in een kwade reuk binnen de hifi-branche omdat er vaak sprake was van absurd lage lokprijzen en grijze import, met alle gevolgen voor de garantie van dien. De winst voor de consument moet volgens Freek niet zitten in de prijs maar in de kennis van de verkoper en de kwaliteit van de service. Online bestellen en al de volgende dag de bezorging in ontvangst kunnen nemen paste volgens hem in een nieuwe manier van dienstverlening, en het huidige succes van deze formule bewijst zijn gelijk.

Klik op deze foto voor de 360 graden-indruk van deze ruimte ((c) PHOTO40)

“De meeste hifi-winkels waren in 2003 nog vrij hoogdrempelig en je ging er heen om een hifi-installatie te kopen,” zegt Freek. “Een televisie kocht je bij een winkel die zich daar weer in specialiseerde. Echte integratie van beeld en geluid was er nog niet, maar wel bij TQS, waar we toen zelfs al oplossingen voor Streaming Audio in het pakket hadden. Amper negen jaar...het is nog niet eens zo heel lang geleden, maar dat zou je niet zeggen gezien de 250 netwerkaansluitingen die nu in de nieuwe winkel te vinden zijn.”

Hoe Doen Ze Het Toch…?
Voorop lopen in kennis en aanbod, en de ontwikkelingen in de markt scherp in de gaten houden, dat zijn belangrijke pijlers onder het succes van iEar. Daarnaast natuurlijk hard werken en goed met je klanten omgaan. Als je bij de tijd blijft komen er voortdurend nieuwe klanten in je winkel. Je moet echt vanuit een handelsperspectief bezig zijn, maar ook zeer flexibel kunnen zijn in je oplossingen. Je levert tegen dezelfde prijs als de grote ketens, maar je doet iets extra’s. Vooral in service en nazorg. Ik vind eigenlijk dat de betere audio/video winkels veel meer zouden moeten samenwerken in plaats van allemaal op hun eigen eilandje te zitten. Anno 2012 komen steeds meer mensen er achter dat zelf je zaakjes uitzoeken toch een stuk lastiger is dan je laten adviseren door een ervaren vakman. Die boodschap moeten we samen uitdragen.” 

“Ik vind eigenlijk dat de betere audio/video winkels veel meer zouden moeten samenwerken in plaats van allemaal op hun eigen eilandje te zitten. Anno 2012 komen steeds meer mensen er achter dat zelf je zaakjes uitzoeken toch een stuk lastiger is dan je laten adviseren door een ervaren vakman. Die boodschap moeten we samen naar buiten brengen.”

Hoewel ze zich bij iEar sterk specialiseren in alle mogelijke vormen van streaming en computer-audio heeft ook analoge hifi een belangrijke plaats in de winkel en worden er zelfs relatief veel cd-spelers verkocht. “Ik denk dat veel collega’s het zich niet goed realiseren” vertelt Freek als hij na die laatste opmerking mijn opgetrokken wenkbrauwen ziet. “Maar er zijn wereldwijd miljarden cd’s verkocht, die worden nu echt niet massaal bij het vuil gezet omdat men opeens gaat streamen. Maar bij de ketenbedrijven is vaak geen fatsoenlijke cd-speler meer te koop. Dáár ligt voor onze handel nog geruime tijd een belangrijke kans om zich bij het kwaliteitsbewuste publiek te onderscheiden van de massaverkoop."

"Dat er tegelijkertijd steeds meer mensen voor streaming oplossingen bij ons komen vind ik ook volkomen logisch...internet is meer dan ooit een medium om met je klanten in contact te komen. Maar de informatie die op afstand beschikbaar is komt nooit helemaal overeen met de werkelijkheid, en daarom kiezen mensen er nog steeds voor om toch naar die winkel te gaan. Dat zijn waardevolle contactmomenten die met internetverkoop niet mogelijk zijn. Vaak ontstaan er blijvende relaties uit, online klanten worden winkelklanten… Het is een interessante tijd wat dat betreft.”

EDITORS' CHOICE