ARTIKEL

zo aantrekkelijk mogelijke hoezen.


Dieter van den Bergh | 31 januari 2008

Bandrecorders
“We hadden thuis zo’n draagbare pick-up met speakers in de deksel. Mijn eerste eigen platenspeler kreeg ik half jaren zestig, een Lenco met versterker en losse speakers. Ik was zelf meer van de bandrecorders. Ik had een kleine staande Philips, en legde later een hele verzameling aan, waaronder natuurlijk ook de schuine Sony. Nam daar veel muziek mee op, waaronder mijn eerste eigen nummers.”

Stereo
“Mijn eerste elpee was Are you Experienced? Het stereogeluid werd belangrijker. Zelfs Rubber Soul van The Beatles van een paar jaar daarvoor werd op Abbey Road nog mono gemixt. Iedereen wilde nog mono. Qua stereobeeld was Rubber Soul totaal weird. Hoorde je de bas bijvoorbeeld alleen uit de linkerspeaker komen. Ik ben nooit een echte verzamelaar geweest, maar heb wel vrijwel alles van The Beatles, Dylan en Cohen. Ik kocht later veel platen ‘op de hoes’, niet alleen vanwege de muziek. Ik ben zelf ook ontwerper, heb ook de Nits-hoezen gedaan.”

Platenhoezen
“Vooral in de jaren tachtig heb ik veel platen om de hoes gekocht. Wire en OMD, zeker de eerste OMD-plaat, met die vakjes. En XTC natuurlijk, die hadden vaak ontzettend mooie uitgaven, beperkt soms, en zelfs mooie maxi’s. In Nederland had je in die tijd ook veel mooie hoezen. Zoals het Plurex-label, met bijvoorbeeld Nasmak, en de hoezen van de Enschedese School. Met The Nits hebben we altijd gestreefd naar zo aantrekkelijk mogelijke hoezen. De overgang van vinyl naar cd was voor ons daarom lastig. Giant Normal Dwarf was onze laatste plaat op vinyl. Een treurig afscheid. Had je zo’n mooie hoes, bleef er zo’n klein plaatje van over. Inmiddels zijn we er wel aan gewend, en met de komst van de digipack verbeterde er ook veel.”

Oude B&O
“Wat geluid betreft ben ik eigenlijk niet zo’n freak. In onze studio, De Werf, hebben we topapparatuur staan, maar thuis heb ik altijd van die midi-setjes gehad van 249 gulden, die precies in de boekenkast pakken. Maar dat heeft wel een reden: ik beluister mijn eigen opnames graag op mindere spullen, dan kom ik er achter hoe de plaat echt gaat klinken. De meeste mensen hebben immers geen set van duizenden euro’s. Ik heb niet heel veel met apparatuur, al heb ik niet zo lang geleden nog wel een oude B&O bij de Raf gekocht. Puur omdat ‘ie zo mooi was. Heb er verder niets mee gedaan. De bandrecorders heb ik nog lang gespaard, maar ook vanwege het uiterlijk.”

Dochter
“Ik draai nu nog alleen cd’s. Ik heb twee oude pick-ups van Philips, maar die zijn sinds de vorige verhuizing nog niet uit de doos gehaald. Dat wil ik eigenlijk wel snel gaan doen. Mijn oudste dochter is zeventien en die krijgt steeds meer belangstelling voor mijn ouwe platen. Via Robert Plant en Alison Krauss komt ze bij Dylan en Gene Clark uit. Ze houdt van dingen als Arcade Fire, zeker niet van dance en Borsato-achtige muziek, net zo min als ik. Laatst draaide ze Moondance van Van Morrison, schitterend, die was ik bijna weer vergeten.”

Concerto
“Om nieuwe dingen bij te houden kijk ik vaak naar Jools Holland op de BBC en maak ik elke week een rondje in Concerto. De mensen kennen me daar en tippen me. De laatste cd’s die ik gekocht heb zijn van The Editors, Damien Rice en Bonnie ‘Prince’ Billy. Ik ga tegenwoordig nog weinig naar concerten, daar blijft weinig tijd voor over. Ik wil wel naar Neil Young in de RAI. Daar ga ik dan maar gewoon 140 euro voor betalen, denk ik. En ik wil eigenlijk wel naar Doe Maar in de Kuip. Vorige keer heb ik al die Doe Maar-concerten gemist omdat ik steeds zelf moest spelen.”

Veldopnames
“Thuis heb ik vaak stilte nodig, zeker als ik met een tour bezig ben of aan het opnemen. Of ik draai muziek die helemaal niet in mijn gebied zit. Steve Reich, Arvo Pärt, Philip Glass. Tijdloze muziek. Of nog beter: veldopnames, eigenlijk de mooiste muziek die er is. De Harry Smith Anthology, of Alan Lomax. Van Lomax zijn mijn favoriete veldopnames die uit Italië uit 1954 en 1955. Dat is zo superpuur, daar kan geen enkele popmuziek tegenop.”

Nits live o.a.: 1 feb 013 Tilburg, 2 feb Metropool Hengelo, 4 feb Schouwburg Leiden, 6 feb Schouwburg Deventer, 8 feb De Mythe Goes, 9 feb De Blauwe Kei Veghel, 12 feb Stadstheater Zoetermeer, 17 feb Kleine Komedie Amsterdam, 5 mrt Tivoli Utrecht, 6 mrt Ancienne Belgique Brussel

EDITORS' CHOICE