ARTIKEL

Green screen


Rob van Ginneken | 09 november 2012

In een van de andere studio’s – Universal – maken we de dag voor de Film Night live kennis met één aspect van de nieuwe digitale filmwereld; in een volledig ‘Kermit’-groene studio spelen acteurs hun deel van de film. Het groen wordt gekozen omdat de kleur nergens in de huid zit en dat maakt het makkelijk om de rest van het beeld in de computer te laten versmelten met de mensen van vlees en bloed. Want die zijn er natuurlijk nog steeds. Zelfs in Avatar is zo’n 40 procent live actie.

Landau: “De mariniers en Avatars stonden op het kale toneel, met alleen groen om zich heen. Dat vereist een enorm inlevingsvermogen, maar ze vinden het geweldig. Al was het maar omdat ze niet constant op de lichtmensen staan te wachten. Het is misschien wel het meest pure acteerwerk.”

Opvallend genoeg vereist het kennelijk speciale acteertalenten die de ‘de grote namen’ misschien wat minder in huis hebben. Zoals Rob Cohen – de man achter bijvoorbeeld The Fast and the Furious– en Landau samen vaststellen, brengen sterren soms te veel bagage mee. En kunnen zich niet in de ‘kameleon’ rol verplaatsen. “Niemand wist vooraf wie Vin Diesel was, Transformers had geen echte sterren. Pas na Titanic was Leo (Leonardo DiCaprio, Red.) een grote naam.”

Betere entertainmenttechniek
De filmwereld ontwikkelt zich de laatste tijd razendsnel, zeker ook technisch gesproken. Dat laatste is een terugkerend onderwerp wanneer je Landau, Bryce, Cohen en Gary Gray (The Italian Job, foto onder) spreekt. Actie staat bij hen met hoofdletters geschreven en het is dus een boeiende vraag wat het topgezelschap aan nieuw technische mogelijkheden ziet om dat optimaal ‘op het witte doek’ te brengen.

Landau: “De volgende grote stap? Het aantal beelden per seconde. Films worden al zowat een eeuw met 24 frames per second geprojecteerd omdat dat ooit nodig was voor het geluid. Daarom kun je bij snelle scenes tegenwoordig stroboscoopeffecten zien (hakkelend beeld, red.).” Met de huidige digitale projectiemethoden hoeft dat helemaal niet meer en kan het effect dus nog veel levensechter worden. Landau: “We kunnen 48 frames doen, of zelfs 60. Vooral een kwestie van software. Maar wat heet nieuw? Járen geleden creëerde Douglas Trumbull  (Special Effects-legende voor onder meer Ridley Scott en Stanley Kubrick, red.) via die route al de illusie van 3D, zonder dat je een bril nodig had.”

EDITORS' CHOICE